Fundamentem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności będzie budowa schronów w Polsce – poinformował w Lublinie wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.
– Dotychczas nigdy takie przedsięwzięcia nie były finansowane z funduszy europejskich, a teraz będą – dodaje wiceminister Szyszko. – Przy budowie nowych parkingów, nowych stacji kolejowych, centrów przesiadkowych. Od teraz musimy zacząć myśleć też o tym, by wykorzystywać to, co pod tymi stacjami, na budowę miejsc schronienia i w ten sposób myśleć o infrastrukturze. I to jest dzięki negocjacjom Polski z Komisją Europejską.
CZYTAJ: Wiceminister Jan Szyszko sceptycznie o programie „Pierwsze klucze”
Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności tworzony jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Budżet funduszu przewidziany jest na 26 miliardów złotych.
Potrzeby Europy w ramach infrastruktury podwójnego zastosowania wyceniono na 500 miliardów euro. To lotniska, drogi, mosty, porty, które będą służyć ludziom w czasie pokoju, a także w sytuacji zagrożenia kraju.
Poinformował o tym wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko podczas trwającej w Lublinie Konferencji Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Inwestycje na wschodzie Unii Europejskiej, od Finlandii przez Polskę po Rumunię, powinny mieć absolutny priorytet – wyjaśnia wiceminister Jan Szyszko. – To wymaga ogromnych inwestycji we wzmacnianie mostów, kolejowych i drogowych, w budowę dróg, zwłaszcza we wschodniej Polsce, w tym w województwie lubelskim. Stąd ta wybrana lokalizacja, żeby pokazać tu na miejscu, że ta infrastruktura jest bardzo potrzebna. Chodzi też o zagwarantowanie europejskich środków na budowę najważniejszych projektów infrastrukturalnych Polski. Tu mówimy przede wszystkim o segmencie kolejowym, o dokończeniu Rail Baltici, czyli łącznika kolejowego z Polski na Litwę i dalej do państw bałtyckich. No i kolej dużych prędkości. To priorytet Y, czyli kolej Warszawa – Łódź – Sieradz i później Poznań i Wrocław.
W Lublinie około 200 przedstawicieli państw Unii Europejskiej rozmawia o tym, jak powinny wyglądać infrastrukturalne inwestycje w Europie.
ZAlew / opr. PrzeG
Fot. Iwona Burdzanowska