• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 9°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
piątek, 5 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Sponsorowane > Pierwsza linia kolejowa w Polsce – Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska

Pierwsza linia kolejowa w Polsce – Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska

07 kwietnia 2025 / 15:35
A A
glowne 2 2025 04 07 153822
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

W 2025 roku obchodzimy 180. rocznicę uruchomienia pierwszego odcinka Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. To przełomowe dla Polski wydarzenie było początkiem rozwoju gospodarczego, społecznego i kulturowego. Inwestycja ta okazała się również fundamentem do ekspansji kolei w naszym kraju.

Trudne początki wielkiego projektu

Początki Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej sięgają 1838 roku, kiedy utworzono Towarzystwo Akcyjne Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, którego celem było połączenie Warszawy z Wiedniem. Głównymi inicjatorami przedsięwzięcia byli hrabia Henryk Łubieński, wiceprezes Banku Polskiego oraz przemysłowiec Piotr Antoni Steinkeller. Powodem, dla którego miała powstać linia, było ułatwienie transportu węgla z Zagłębia Dąbrowskiego do Prus oraz przewóz wyrobów łódzkiego przemysłu tekstylnego na rynek rosyjski. W 1840 roku rozpoczęto prace, które obejmowały wyrównanie terenu, utworzenie rowów odwadniających oraz wycinkę drzew.

Niestety, poważne problemy finansowe doprowadziły towarzystwo do bankructwa, co w następstwie spowodowało wstrzymanie inwestycji. Ostatecznie budowę dokończył rząd Królestwa Polskiego. 6 czerwca 1845 roku pierwszy pociąg dotarł do Grodziska Mazowieckiego. Oficjalne otwarcie linii nastąpiło 14 czerwca. Pierwszy przejazd przyciągnął tłumy, choć w niektórych mieszkańcach ogromne maszyny wzbudziły strach. Do lokomotywy podpięto 12 wagonów, a w pierwszym z nich jechała orkiestra. Przyjazd z Warszawy do Grodziska zajął 24 minuty.

Rozbudowa i modernizacja

Linia Warszawsko-Wiedeńska szybko się rozwijała. Ostatecznie trasa liczyła 327,6 km długości i przebiegała przez stacje: Warszawa, Pruszków, Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów, Skierniewice, Koluszki, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Częstochowa, Poraj, Myszków, Zawiercie, Łazy, Ząbkowice, Strzemieszyce Południowe, Maczki (granica zaboru rosyjskiego).

W 1848 roku uruchomiono połączenie z Warszawy do Krakowa, Wrocławia i Wiednia przez połączenie z koleją pruską. Podróż z Warszawy do Wiednia trwała trzy dni. Regularne modernizacje przechodziła też infrastruktura – wymieniano podkłady sosnowe na dębowe, a żelazne szyny zastępowano stalowymi.

Dworzec Wiedeński

Dworzec Wiedeński w Warszawie, zaprojektowany przez Henryka Marconiego, stał się symbolem Drogi Warszawsko-Wiedeńskiej. Miał przypominać dwa połączone parowozy, a jego elewacja nawiązywała do renesansu florenckiego. Wnętrze było nietypowe – nie posiadało głównej hali, a zamiast tego utworzono w nim liczne mniejsze pomieszczenia, w których znajdowały się kasy biletowe, poczekalnie i bufety. W latach 30. XX wieku, podczas budowy linii średnicowej, część budynku zburzono, a w 1939 roku dworzec spłonął wskutek działań wojennych.

Wpływ Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej na rozwój Polski

Kolej Warszawsko-Wiedeńska miała ogromne znaczenie dla rozwoju kraju. Przyczyniła się do rozwoju miast, takich jak Częstochowa, Piotrków Trybunalski czy Grodzisk Mazowiecki, które stały się ważnymi ośrodkami przemysłowymi i transportowymi. Powstawały nowe miejsca pracy, a wokół stacji kolejowych rozwijały się osiedla dla kolejarzy.

Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę linia ta miała kluczowe znaczenie dla odbudowy kraju. Dzięki jej istnieniu nie trzeba było tworzyć kolei od nowa – istniała już rozwinięta infrastruktura oraz wyszkolona kadra specjalistów. Kolej Warszawsko-Wiedeńska była również jedną z najbardziej dochodowych linii w Imperium Rosyjskim.

Kolej, która zmieniła Polskę

Dziś kolej nadal odgrywa kluczową rolę w transporcie pasażerskim i towarowym. Jednym z największych dworców w Polsce jest dworzec PKP Warszawa, będący jednym z głównych węzłów komunikacyjnych w kraju. Każdego dnia obsługuje tysiące podróżnych, łącząc stolicę z innymi regionami Polski i Europy. Rozbudowana siatka połączeń, nowoczesna infrastruktura i komfortowy tabor sprawiają, że coraz więcej osób zamiast samochodu wybiera jazdę pociągiem.

W organizacji podróży doskonale sprawdzi się aplikacja EuroPodróże, zaprojektowana z myślą o maksymalnej wygodzie pasażerów. Dzięki niej można szybko wyszukać połączenie oraz kupić bilety, które wysyłane są mailem oraz SMS-em. Aplikacja wysyła też powiadomienie o nadchodzącej podróży. W przypadku zmiany planów proces zwrotu lub wymiany biletów jest prosty i szybki, co zapewnia pełną elastyczność. Dzięki temu planowanie wyjazdów staje się łatwe i bezstresowe.

Artykuł sponsorowany

REKLAMA

Czytaj także

EAttachments91832835f11669ad9fe7ca496aa615feb3dc1d9 xl
Wiadomości

Świąteczny autobus na ulicach Zamościa

5 grudnia 2025
EAttachments9183855fbe4479e2b6793d2d6962ce829f9ed75 xl
Iga Movie

05.12.2025 Iga Movie – Pokazy Festiwalu Ukraina

5 grudnia 2025
EAttachments9183719c1d132e79094c8ac5254a9cdba2b4f28 xl
Wiadomości

Święto lubelskich gmin. 30 lat samorządowej pracy

5 grudnia 2025
EAttachments918383963238d9986ba336ac9f7789b84462fc9 xl
Chwila dla Pupila

05.12.2025 Chwila dla pupila – psi nos

5 grudnia 2025
EAttachments9182458a3200b94f9e16c8a13a3a1a36d8523f8 xl
Wiadomości

Lublin: ukraińskie kino na wyjątkowym festiwalu

5 grudnia 2025
EAttachments9183300e3c91ee6ad37b0ada8333334ea0263fc xl
Wiadomości

Rezonans magnetyczny w hrubieszowskim szpitalu

5 grudnia 2025
EAttachments9183826f224ac6838f8a7b2f242d03fdf29d799 xl
Na widelcu

05.12.2025 Na widelcu – zapiekanka na śniadanie

5 grudnia 2025
EAttachments9183081a229275a1713e1609fdf13a90319f6ca xl
Wiadomości

„Tak. Pomagam”. Caritas zbiera żywność dla potrzebujących

5 grudnia 2025
Następna wiadomość
dsc 7512 2025 04 07 144243 2025 04 07 162833

Prezydent na wolności, ale orlik wciąż zamknięty. Zapowiada się dogrywka

Ciekawostki

Rewolucja w walce z osteoporozą? Lubelscy naukowcy opracowali inteligentny implant [ZDJĘCIA]

10.11.2025 Sekrety nauki – Amerykańska Agencja Kosmiczna odsunie firmę Elona Muska?

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Innowacyjny pomysł lubelskich naukowców

Zamojskie jeże mają dach nad głową

Zdjęcie do dowodu osobistego można zrobić sobie smartfonem

Sonda NASA z polskim instrumentem na pokładzie będzie badać heliosferę

O tym się mówiło

Uwięziona na bagnach przez dwa dni. 73-latka bezpieczna dzięki akcji służb

18.11.2025 Chwila dla pupila – o zostawianiu psów pod sklepami

03.12.2025 Przystanek noc

Mistrzostwa Europy w pływaniu: polska sztafeta mieszana z awansem do finału

Sprzeciw wobec napływu zagranicznej żywności. Rolnicy wyjdą na ulice Lublina

Minister Pełczyńska-Nałęcz: Nie ma czegoś takiego jak Polska A i B

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj