Największa frekwencja na lekcjach religii jest w Polsce południowo-wschodniej; ponad 60 proc. młodzieży ocenia poziom nauczania tego przedmiotu w szkole, jako wysoki lub bardzo wysoki – pokazały badania zrealizowane przez Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Ich wstępne wyniki omówił ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa z KUL.
W projekcie nowelizacji dotyczącej prac domowych znalazły się przepisy prowadzące do rezygnacji z wliczania do średniej ocen rocznych lub końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć religii i etyki. Minister edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała również zmniejszenie liczby godzin lekcji religii w szkołach do jednej tygodniowo.
– Z badań KUL dotyczących opinii młodzieży szkół ponadpodstawowych w Polsce na temat różnych aspektów nauczania religii w szkole wynika, że „na lekcje religii uczęszcza 76 proc. uczniów – powiedział prof. ks. Paweł Mąkosa z Wydziału Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
– Wśród głównych argumentów podawanych przez młodzież za obecnością lekcji religii w szkole są: atuty logistyczne – oszczędność czasu na dojazdy np. do parafii, środowisko sprzyjającym przyswajaniu wiedzy, dobre warunki lokalowe: ciepło, oświetlenie, przestrzeń, bezpieczeństwo oraz atmosfera sprzyjająca budowaniu relacji – zwrócił uwagę wykładowca KUL.
CZYTAJ: Minister Nowacka: MEN pracuje nad zwiększeniem dostępności psychologów w szkołach
Poinformował, że według badań „55,6 proc. młodzieży twierdzi, iż umieszczenie lekcji religii na pierwszej lub ostatniej godzinie ma wpływ na rezygnację z tych zajęć”. – Gdyby lekcje religii były umieszczone między innymi lekcjami, wówczas frekwencja byłaby dużo wyższa – ocenił.
Powiedział, że „tylko 15 proc. uczniów uczęszczających na lekcje religii uważa, że powinny być one usunięte ze szkół”. – Większość twierdziła, że udział w lekcjach religii powinien być dobrowolny – wskazał profesor KUL.
Przekazał, że według badań „63,3 proc. ocenia poziom nauczania religii jako wysoki lub bardzo wysoki”. – Stosunek do lekcji religii zależy od religijności młodzieży – wyjaśnił. – Im bardziej utożsamia się ktoś z chrześcijaństwem i katolicyzmem, tym lepiej ocenia lekcje religii – powiedział profesor.
Zwrócił uwagę, że „nie zauważono znaczącej różnicy między chłopcami a dziewczętami, jeśli chodzi o stosunek do lekcji religii”. – Istnieje natomiast niewielka różnica pomiędzy liceami a technikami (na korzyść liceów), jeśli chodzi o frekwencję i pozytywną ocenę zajęć z religii – powiedział ks. Mąkosa.
Zwrócił uwagę, że „wiele badań potwierdza, że największa frekwencja na lekcjach religii jest w Polsce południowo-wschodniej”. – Można postawić tezę, że im mniejsza miejscowość tym większy odsetek uczniów uczęszcza na lekcje religii. W bardzo wielu mniejszych miastach i miejscowościach wiejskich frekwencja wynosi 100 proc. lub niemal 100 proc. – powiedział.
CZYTAJ: Rozporządzenie o podwyżkach dla nauczycieli podpisane
Pełne wyniki badań prowadzonych przez KUL zostaną opublikowane w czerwcu br. Dotyczą one opinii młodzieży szkół ponadpodstawowych w Polsce (liceach i technikach) na temat różnych aspektów nauczania religii w szkole; religijności młodzieży (deklaracji poziomu wiary religijnej, udziału w praktykach religijnych, akceptacji zasad moralnych itp.). Grupa badawcza – jak podał profesor – była reprezentatywna i obejmowała ponad 1000 osób ze wszystkich województw.
Z danych Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski wynika, że w szkołach podstawowych najwyższa frekwencja uczniów uczestniczących w lekcjach religii sięga nawet 99 proc., zaś najniższa nie spada poniżej 70 proc. W przypadku liceów, najwyższa sięga 90-91 proc. a najniższa 34-36 procent.
Według Rocznika Statystycznego Kościoła katolickiego w Polsce Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego SAC za rok 2022 – wskaźnik osób uczestniczących w niedzielnej mszy św. wyniósł 29,5 proc., zaś osób przystępujących do komunii św. – 13,9 proc. W 2021 r. wskaźniki te wynosiły odpowiednio – 28,3 proc. oraz 12,9 proc.
W roku szkolnym 2022/2023 na lekcje religii w placówkach edukacyjnych uczęszczało 80,3 proc. uczniów. W przedszkolach na religię chodziło 83,7 proc. dzieci, w szkołach podstawowych – 88,9 proc. uczniów, w liceach ogólnokształcących – 60,1 proc., w technikach – 65,7 proc., szkołach branżowych I stopnia – 63,7 proc., szkołach branżowych II stopnia – 55,3 proc., w szkołach specjalnych – 88,9 proc.
Najwyższy odsetek uczniów uczęszczających na lekcje religii odnotowano w diecezji przemyskiej (96,5 proc.), tarnowskiej (96,3 proc.) oraz rzeszowskiej (94,9 proc.) zaś najniższy w diecezji warszawskiej (59,8 proc.), opolskiej (63,4 proc.) oraz łódzkiej (65,4 proc.).
PAP / RL / opr. WM
Fot. pixabay.com