Czym jest umowa kredytowa, jakie są podatki lokalne, a także jaki jest próg dochodowy – z takimi pytaniami musiała zmierzyć się lubelska młodzież. Wszystko w ramach konkursu “Od licealisty do finansisty”.
Edukacja finansowa nabiera znaczenia
– Ten konkurs ma na celu przybliżenie młodzieży jak zarządzać środkami finansowymi – mówi prof. Anna Korzeniowska z Instytutu Ekonomii i Finansów UMCS w Lublinie. – Jest to konkurs skierowany do uczniów szkół średnich przygotowany w całości przez studentów. Ma zachęcić uczniów szkół średnich do poszerzania swojej wiedzy z zakresu finansów, którą zdobywają w ramach przedmiotu “podstawy przedsiębiorczości”, a od przyszłego roku “biznes i zarządzanie”.
CZYTAJ: Artur Soboń: Zerowa stawka VAT na żywność zostanie z nami na dłużej
– Zmieniają się potrzeby ludzi w zakresie finansów. To już nie jest tylko konto osobiste, karta płatnicza i ewentualnie kredyt gotówkowy lub hipoteczny. Nawet osoby o średnich dochodach potrzebują pewnej pomocy czy wsparcia doradczego. Mają możliwości inwestycyjne: możliwość wykorzystania swoich wolnych środków na różne sposoby. Ale proste zarządzanie budżetem domowym ma też znaczenie, żeby było świadome i pewne. Edukacja finansowa nabiera znaczenia i to jest jeden z przykładów, gdzie możemy ją promować – stwierdza prof. Anna Korzeniowska.
Wiedza przydatna w życiu
– Systematycznie przyjeżdżamy na ten konkurs – mówi Janusz Wąsik z Zespołu Szkół nr 2 w Kraśniku. – W naszej placówce jest liceum i technikum ekonomiczne. Staram się uczniów aktywizować, żeby się przygotowali poprzez konkursy, olimpiady. Myślę, że wiedza ekonomiczna jest nierozerwalnie związana z funkcjonowaniem młodego człowieka w społeczeństwie. Poprzez to, że angażują się w konkursy i olimpiady, są lepiej przygotowani do życia. Znają mechanizm funkcjonowania gospodarki, makro- i mikroekonomię. Jest to po prostu wiedza przydatna w życiu.
– Zarządzanie finansami to nie tylko inwestowanie, ale to też zarządzanie tym ile wydajemy, na co wydajemy, jak często wydajemy i czy nam to się w ogóle opłaca – mówi Ewelina Przyłucka, prezes Studenckiego Koła Finansistów UMCS. – Świadomość tego pozwala nam na to, że później będziemy mieć pieniądze na wyjazd, wydatki na siebie, a nie tylko na jazdę do pracy czy rzeczy spożywcze.
– Musimy pamiętać, że osoby nieletnie już w wieku 13 lat mają prawo posiadać swój rachunek w banku pod opieką opiekunów prawnych, czyli najczęściej rodziców. Na tym etapie mamy pewne możliwości zarządzania własnymi finansami. Wraz z wiekiem te potrzeby i sama świadomość, co możemy zrobić, się zmieniają. Jest zawsze ryzyko pułapki zadłużenia w związku z tym ta wiedza jest tutaj konieczna, żeby bronić się przed problemami, pułapkami, które pojawiają się nawet w cyberświecie – wyjaśnia prof. Anna Korzeniowska.
Przedsiębiorczość i ekonomia są bardzo potrzebne w obecnej rzeczywistości
– Moim zdaniem przedsiębiorczość jako sam przedmiot i ekonomia są bardzo potrzebne w obecnej rzeczywistości z powodu wysokiej inflacji – mówi Maja Czarnota z II LO im. Mikołaja Reja w Kraśniku. – Dzięki temu nasza świadomość stanu państwa, gospodarki krajowej poszerza się i możemy swobodnie myśleć, jak pomagać naszemu państwu.
– Myślę, że obecnie świadomość o rozporządzaniu środkami o kapitale jest bardzo ważna. Nie tylko w zakresie szkoły, ale także tego przyszłego dorosłego życia – mówi Julia Rogoźnicka z II LO im. Mikołaja Reja w Kraśniku.
– Przedsiębiorczość przygotowuje do planowania budżetu, ale trzeba myśleć perspektywicznie. Analizować, co się dzieje w gospodarce, a wiedza ekonomiczna pozwala pewne działania przewidzieć – dodaje Janusz Wąsik.
To już 10 edycja konkursu “Od licealisty do finansisty”. Wydarzenie jest organizowane co roku przez Studenckie Koło Naukowe Finansistów.
InYa / opr. AKos
Fot. pexels.com