niedziela, 20 kwietnia 2025
°c
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • Polityka Prywatności
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
SŁUCHAJ
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • Polityka Prywatności
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Polskie Radio Lublin
Strona Główna Kraj i Świat

Wielkanoc, wiosna i pasikonik w malarstwie polskim [ZDJĘCIA]

20 kwietnia 2025 / 15:23
A A
henryk weyssenhoff springtime mp 4931 mnw national museum in warsaw 2025 04 20 152307
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Religijny wymiar i tradycje Wielkanocy są obecne na płótnach wielu wybitnych polskich malarzy – Jana Matejki, Jacka Malczewskiego, Włodzimierza Tetmajera, Józefa Mehoffera, Leona Wyczółkowskiego, Henryka Weyssenhoffa, Kazimierza Sichulskiego.

Motyw Zmartwychwstania w sztuce

Motyw Zmartwychwstania był częstym tematem ikonograficznym w sztuce europejskiej od wczesnego chrześcijaństwa po wiek XIX. Z czasem ustępował innym wyobrażeniom związanym z Pasją. „Męka i ukrzyżowanie Chrystusa były tematem dużo bardziej eksploatowanym. Dotykają bowiem najbardziej osobistych i najtrudniejszych doświadczeń każdego człowieka: cierpienia i śmierci. Namalowanie zaś wizji Zmartwychwstania, oddającego boską naturę Zbawiciela, wymaga spojrzenia poza granice ludzkiego doświadczenia. Temat ten stopniowo zanikał, a we współczesnej sztuce jest prawie nieobecny” – zauważa historyk sztuki Małgorzata Mielczarek.

POSŁUCHAJ PODCASTU: Zdolne Szelmy

Podobnie w sztuce polskiej niewiele jest, poza zamówieniami kościelnymi, wyobrażeń Zmartwychwstania. Jednak istnieją, na przykład na obrazach Szymona Czechowicza czy Józefa Styki. Do jednych z najważniejszych przedstawień Zmartwychwstania należą – zdaniem historyków i teoretyków sztuki – „Wniebowstąpienie” Jana Matejki i „Zmartwychwstanie” Jacka Malczewskiego.

„Wniebowstąpienie” Jana Matejki

„Wniebowstąpienie” Jana Matejki – obraz olejny, namalowany na desce dębowej w roku 1884, symbolicznie przedstawia Jezusa Chrystusa wznoszącego się ku niebu. Pełna ekspresji postać Chrystusa została przedstawiona jako postać prawie nagiego mężczyzny, osłoniętego luźno zarzuconym płótnem. Na dłoniach i stopach widnieją ślady gwoździ po przybiciu do krzyża. Obraz prześwietlony jest pomarańczową barwą. W tej poświacie nad głową Jezusa unosi się gołębica symbolizująca Ducha Świętego, za gołębicą jaśnieje trójkąt – symbol opatrzności Bożej. Tło jest rozświetlone blaskiem przypominającym kształtem serce, wśród promieni zapisane jest słowo „Maria”. Scenie towarzyszy pięć cherubinów. Postać u dołu odczytuje zapisy w rozłożonej księdze.

Matejko połączył w obrazie trzy sceny: zbawczą śmierć Jezusa na krzyżu, zmartwychwstanie i wniebowstąpienie. Pewnie dlatego obraz ten znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie bywa również określany jako „Zmartwychwstanie”.

800px-Matejko_Ascension_of_Christ.jpg

Fot. Jan Matejko, „Wniebowstąpienie”, Public domain, via Wikimedia Commons

Znany z pobożności Jan Matejko w Wielkim Tygodniu zwykł się skupiać na medytacji i religijnym przeżywaniu tego czasu. O okolicznościach powstania tego obrazu wspomina prof. Stanisław Tarnowski: „W Wielki Piątek roku 1884 Matejko, bardzo smutny, bardzo przygnębiony, chodził po kościołach odwiedzać groby. Trwało to kilka godzin. Czy w modlitwie znalazł pociechę, czy tylko w rozmyślaniach o Męce Pańskiej i Zmartwychwstaniu natchnienie – po powrocie zaczął natychmiast malować ten obraz i skończył go w dni dziesięć”.

„Zmartwychwstanie” Jacka Malczewskiego

Odmienne wyobrażenie „Zmartwychwstania” widnieje na obrazie Jacka Malczewskiego z 1900 roku. Obraz, który jest znany także pod nazwą „Nieśmiertelność”, znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Jeden z najwybitniejszych młodopolskich twórców przedstawił kondycję życia ludzkiego, operując symbolami. Na obrazie niemal w fotograficznym powiększeniu przedstawił dwie postaci: starego mężczyznę i anioła. W dalekim tle widać zachmurzone niebo i krzyże, mur cmentarza. To scena śmierci. Mężczyzna jedną dłoń zaciska na szkaplerzu, w drugiej trzyma pasikonika, który jest, zgodnie z mitem o Titonosie, symbolem nieśmiertelności. Pasikonik jest zwieszony głową w dół, a widoczne na obrazie motyle wzlatują ku niebu. Motyle od czasów antycznych utożsamiane były z wyobrażeniem i nośnikiem ludzkiej duszy. W języku greckim „duszę” i „motyla” określa się nawet tym samym słowem „psyche”. W tym przesyconym symboliką obrazie motyle są znakami nieśmiertelności duszy i ten ich lot przeciwstawiony zostaje zmierzającemu ku ziemi pasikonikowi. „Ulatujące do nieba po skrzydłach anioła motyle wydają błogi dla zesłańca szelest ukojenia i potęgują nadzieje zmartwychwstania” – zaznacza historyk sztuki Agnieszka Wajroch.

POSŁUCHAJ PODCASTU: Do-powiedzenia

Obraz ten wydaje się mieć także inne znaczenie. Do swoich uczniów w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych Malczewski zwykł mawiać: „Malujcie tak, by Polska zmartwychwstała”. „Namalowany w scenerii rodzinnego pejzażu obraz może być odczytywany jako obietnica odrodzenia się ojczyzny” – zauważa Małgorzata Mielczarek.

Radość i nadzieja Wielkanocy w obrazach polskich malarzy

Po dramatycznych scenach Wielkiego Tygodnia: Ukrzyżowaniu, widoku Jezusa w koronie cierniowej, pełnych bólu Pietach, można ukoić serce i opanować wzruszenie, przypominając sobie obrazy przedstawiające radość i nadzieję Wielkanocy, barwne obrzędy i ciekawe zwyczaje, np. w obrazach: „Niedziela Palmowa” Kazimierza Sichulskiego, „Święcone” Włodzimierza Tetmajera i Tadeusza Makowskiego, „Dyngus” Zofii Stryjeńskiej, „Kobietę z palmą wielkanocną” Józefa Mehoffera.

2.jpg

Fot. Włodzimierz Tetmajer, „Święcone w Bronowicach” www.kul.pl;

„Święcone w Bronowicach” stanowi studium przygotowawcze do obrazu pod tym samym tytułem  z 1897 r., przechowywanego w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.

Pierwsze dni wiosny i odradzające się życie

Wielkanoc związana z pierwszymi dniami wiosny, z zielenią, słońcem jest symbolem odradzającego się życia. Nie ma piękniejszych obrazów oddających klimat tych wiosennych świąt jak „Kaczeńce”, „Ruczaj” Józefa Chełmońskiego czy „Wiosna” Henryka Wayssenhoffa. Strumień, nad strumieniem wierzby, kładka wiodąca na drugą stronę, bocian na łące i morze kaczeńców. To jeden z najpiękniejszych rozsłonecznionych wiosennych pejzaży w malarstwie polskim – „Wiosna” Henryka Weysenhoffa.

Henryk Weyssenhoff wydaje się obecnie nieco zapomnianym malarzem, ale na przełomie wieków był bardzo popularny. Pochodził ze spolonizowanej rodziny szlacheckiej wywodzącej się z Kurlandii. Tworzył naturalistyczne, liryczne pejzaże. Jego ulubionym plenerem była północno-wschodnia Polska oraz tereny dzisiejszej Białorusi, gdzie zalicza się go do grona najważniejszych artystów.

Henryk_Weyssenhoff_-_Springtime_-_MP_4931_MNW_-_National_Museum_in_Warsaw.jpg

Fot. Henryk Weyssenhoff, „Wiosna”, Public domain, via Wikimedia Commons

Bociany szybujące się nad strzechami chłopskich chałup, nad polami i pełną kwiatów łąką to obok „Babiego lata” najsłynniejszy obraz Józefa Chełmońskiego. „Bociany” to esencja i symbol jego malarstwa. Płótno powstałe w 1900 roku jest pochwałą przyrody, wiejskiego życia, a jednocześnie niesie symboliczne znaczenie – przecież bociany to ptaki przynoszące szczęście, pomyślność, zwiastujące urodzaj, a ich powrót do gniazda uważany był za dobrą wróżbę dla rodziny i gospodarstwa.

Józef_Chełmoński_-_Bociany_-_01_(MP_561_MNW).jpg

Fot. Józef Chełmoński, „Bociany”, Public domain, via Wikimedia Commons

„Wielkanoc w Bronowicach” Włodzimierza Tetmajera

Warto też przyjrzeć się „Wielkanocy w Bronowicach” Włodzimierza Tetmajera z 1904 roku. Malarz przedstawił na tym płótnie Święta Wielkiej Nocy zakorzenione w wierze połączonej z bogatą tradycją polskiej wsi. Rzecz dzieje się w Bronowicach. Na tle rzędu pobielonych chałup pokrytych strzechami widać barwny pochód postaci.

CZYTAJ: Z rezurekcji do domu. Dawniej w Wielkanoc ścigano się furmankami

„Wielkanoc w Bronowicach” ukazuje wyjście bądź powrót z kościoła ze święconką. Pięknie ubrane w stroje ludowe chłopki i towarzyszące im dzieci idą godnie, świadome podniosłości religijnego obrzędu. „Z właściwą sobie swobodą i Tetmajer stworzył wielopostaciową scenę o swoistej dramaturgii. Postaci malowane są syntetyczną, ale traktowaną miękko i rozlewnie plamą barwną. Postimpresjonistyczne reminiscencje widoczne są w przerysowanych kontrastach światła i cienia oraz w dekoracyjnym podejściu do płaszczyzn. Całość jest silnie nacechowana jedyną w swoim rodzaju poetycką wrażliwością artysty, która czyni zeń malarza na wskroś polskiego.

„Wiosna” Leona Wyczółkowskiego

Zaskakująca jest „Wiosna” Leona Wyczółkowskiego. Obraz z 1931 roku przedstawia wnętrze pracowni artysty w dworku w Gościeradzu. Ogród i park otaczający dworek były źródłem radości i inspiracji artysty w ostatnich latach życia.

„Wiosna” to obraz niejednoznaczny; niepokoi w nim namalowana czarnym tuszem czerń sprzętów; krzesła, fotela, komody. Ale wystarczy przenieść wzrok za okno, aby zachwycić się wiosną. Spoza rozchylonych wiatrem muślinowych firanek widać skąpany w słońcu sad i kwitnące na biało drzewko renklody. Nastrój smutku odpływa, choć pozostaje uczucie osamotnienia, jakby ktoś nas opuścił, jakby artysta wstał, odłożył pędzel, farby i wyszedł do sadu. To jedna z ostatnich prac Leona Wyczółkowskiego.

WyczolkowskiWiosna.jpg

Fot. Leon Wyczółkowski, „Wiosna”, Public domain, via Wikimedia Commons

Temat wiosny w malarstwie jest przedstawiany jako czas odradzania się natury i powrotu przyrody do pełni życia. Obrazy pełne światła, powietrza, idyllicznych widoków są wielkim pocieszeniem po pełnych bólu przedstawieniach na obrazach dramatu Wielkiego Tygodnia. Ta niezwykła pora roku ma też symboliczny wymiar niosący ze sobą ideę młodości, niewinności i pragnień.

Polska Agencja Prasowa / RL / opr. WM

Fot. Henryk Weyssenhoff, „Wiosna”, Public domain, via Wikimedia Commons

Tagi: WielkanocMalarstwokultura
REKLAMA

Czytaj także

img 5074 2025 04 20 135822
Lublin

Wierni prawosławni świętują. Wielkanoc w lubelskiej cerkwi [ZDJĘCIA]

20 kwietnia 2025
pm caritas 300324 005 2024 03 30 132745 2025 04 20 080920
Wiadomości

Śniadanie wielkanocne w schronisku św. Brata Alberta w Puławach

20 kwietnia 2025
2023-04-09T05:18:47:23 ,  Fot. Piotr Michalski  2023.04.09. LUBLIN. MSZA REZUREKCYJNA W PARAFIA PW. SWIETEJ RODZINY.
FOT. PIOTR MICHALSKI
Lublin

Powinna dawać ludziom nadzieję. Dziś Wielkanoc

20 kwietnia 2025
magdalena fangor 1 2025 04 19 120909
Nie tylko rozrywkowa niedziela radiowa

20.04.2025 Nie tylko rozrywkowa niedziela radiowa

20 kwietnia 2025
easter eggs 7121715 1280 2025 04 19 203050
Wiadomości

Wyjątkowe życzenia dla gospodarza. Jak dawniej malowano pisanki?

19 kwietnia 2025
snare drum 2716881 1280 2025 04 19 194848
Wiadomości

Janowieckie bębnienie. Tradycyjnie ogłoszą zmartwychwstanie Chrystusa

19 kwietnia 2025
lekarz 2025 04 19 183132
Wiadomości

W święta pacjenci skorzystają z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej

19 kwietnia 2025
dsc 7483 2023 11 16 072439 2025 04 19 173911
Wiadomości

Ks. Stefan Batruch: Będziemy się przygotowywać do przejścia z ciemności do światła, ze śmierci do życia

19 kwietnia 2025

antena

    81 743 73 83
    informacje@radiolublin.pl



ciekawostki

p1060863 2023 02 07 142222 2024 01 04 130942 2025 04 11 163042

Kiedyś taśmy i magnetofony studyjne, teraz nowoczesne konsolety. Dziś Dzień Radia

11 kwietnia 2025
pexels victorfreitas 865711 2025 04 10 171620

AI i analiza siatkówki oka pomogą diagnozować schizofrenię?

10 kwietnia 2025
wisent 7577928 1280 2025 04 07 231912

Powiększa się stado żubrów w Lasach Janowskich

7 kwietnia 2025
ant 4155225 1280 2025 04 07 173715

Mogą służyć do produkcji leków. Naukowcy badają gniazda mrówek

7 kwietnia 2025

o tym się mówiło

15.04.2025 My rodzice

Zabił ojca i brata. Ruszył proces

31.03.2025 Monika Malec „Poza obrazem”

Cheap Tobacco odkrywają kolejną muzyczną kartę „Ot tak”

Policja wyjaśnia okoliczności wypadku, w którym zginęła 63-latka

Bogdanka LUK Lublin kontra ZAKSA Kędzierzyn-Koźle

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PARTONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA LUBLIN
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • ZWIEDZANIE RADIA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj