Medioznawcy z całej Polski spotkali się w Lublinie. Okazją do tego jest XVI edycja ogólnopolskiej konferencji naukowej z cyklu „Współczesne media”. Badacze rozmawiają między innymi o przeobrażeniu zawodu dziennikarza, wyzwaniach stojących przed mediami oraz roli mediów społecznościowych.
– Media społecznościowe zmieniły nasze postrzeganie dziennikarstwa, ale musimy oddzielić kwestie jakości od popularności – uważa profesor Jan Kreft z Politechniki Gdańskiej. – Jak przyglądam się np. popularności na Instagramie New York Timesa albo The Wall Street Journal, to one przegrywają z najlepszymi influencerami nawet z Wielkiej Brytanii. Czy to znaczy, że mamy do czynienia społecznym dowodem słuszności i jakości? Nie, oczywiście, że nie. Natomiast mamy do czynienia ze społecznym dowodem popularności. Innymi słowy, tak się trochę utarło, że popularność jest utożsamiana z jakością, a w istocie tak nie jest. Co to oznacza? Moim skromnym zdaniem jakościowe dziennikarstwo się obroni, ale obroni się w masie różnych pokus.
XVI edycja ogólnopolskiej konferencji naukowej z cyklu „Współczesne media” potrwa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej do jutra (11.04).
MaK / opr. WM
Fot. archiwum RL / Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS