Lubelski Urząd Wojewódzki zamierza w 2025 r. wydać zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) m.in. dla dwóch odcinków autostrady A2 Biała Podlaska-Dobryń – poinformował we wtorek dyrektor Wydział Infrastruktury LUW Michał Zdun.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, uzyskanie decyzji ZRID pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod budowę drogi.
Jak poinformowano podczas wtorkowej konferencji prasowej, LUW prowadzi postępowanie o wydanie ZRID m.in. dla autostrady A2 (3 odcinki), S19 (3), S17 (3), S12 (3), drogi krajowej nr 74 oraz dróg wojewódzkich nr 835, 807, 830, 849, 827 i kilku mniejszych inwestycji. W sumie chodzi o budowę i rozbudowę kilkuset kilometrów dróg ekspresowych, krajowych i wojewódzkich.
Dyrektor Zdun powiedział, że w tym roku urząd wojewódzki zamierza wydać ZRID dla dwóch odcinków autostrady A2: Biała Podlaska-Kijowiec (16,2 km) oraz Kijowiec-Dobryń (9,3 km). W grudniu GDDKiA informowała, że ponad 32-kilometrowa trasa A2 między Białą Podlaską a granicą polsko-białoruską podzielona została na trzy etapy, spośród których najbardziej zaawansowane są dwa odcinki do miejscowości Dobryń. Dyrekcja prowadzi przetarg na wykonanie projektu i budowę środkowego odcinka, natomiast w przypadku trasy położonej najbliżej Białej Podlaskiej ogłoszenie przetargu zapowiedziała na pierwszy kwartał br.
CZYTAJ: Ślisko na drogach! 18-latek uderzył w sygnalizację świetlną
W przypadku budowy drogi ekspresowej S19 – w pierwszej kolejności procedowane będzie ZRID dla odcinka między Lubartowem a Kockiem. Budowę trasy z Lublina do granicy województwa lubelskiego GDDKiA podzieliła na sześć odcinków o łącznej długości ok. 100 km. Wiosną 2024 r. rozpoczęły się prace przy rozbudowie obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. Pod koniec roku dyrekcja uzyskała także ZRID dla dwóch odcinków od granicy województwa do Międzyrzeca Podlaskiego i z Lubartowa do Lublina. Zdun przewiduje, że za trzy lata z Lublina na północ województwa będzie można podróżować już gotową drogą ekspresową.
Według niego mniej zaawansowane są prace na 75-kilometrowej drodze ekspresowej S12 między Piaskami a Dorohuskiem. W 2024 r. wykonawca kontynuował budowę obwodnicy Chełma, która jest położona na tej trasie. Do wojewody lubelskiego wpłynęły wnioski o ZRID dla trzech odcinków: Piaski-Dorohucza, Dorohucza-Chełm, Chełm-Dorohusk. Zdun uzupełnił, że postępowanie dotyczące odcinka Chełm-Dorohusk jest najbardziej zaawansowane.
W przypadku ponad 115-kilometrowej drogi ekspresowej S17 z Piask do Hrebennego urząd wojewódzki prowadzi procedurę wydawania ZRID dla odcinków: Zamość Wschód-Zamość Południe, Zamość Południe-Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe-Hrebenne. Stan prac nad wydaniem decyzji Zdun ocenił jako zaawansowany.
CZYTAJ: Wojewoda Komorski: To nie był łatwy rok, ale udało się sporo zrobić
Dyrektor poinformował, że prace przygotowawcze lub projektowe trwają wobec wszystkich odcinków dróg ekspresowych S19, S12 i S17 na Lubelszczyźnie. – Za osiem-dziesięć lat całe nasze województwo będzie skomunikowane drogami szybkiego ruchu – zaznaczył.
Jak wyliczył, w latach 2020-2023 ówczesny wojewoda lubelski wydał dwie decyzje ZRID, natomiast w 2024 wydano trzy decyzje na trzy odcinki S19 o łącznej długości 45 km, na których trwają już roboty budowlane.
Polska Agencja Prasowa / RL / opr. WM
Fot. archiwum