• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 1°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
wtorek, 16 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Wiadomości > Dlaczego, mimo zmieniającego się prawa, liczba wykroczeń drogowych nie maleje?

Dlaczego, mimo zmieniającego się prawa, liczba wykroczeń drogowych nie maleje?

08 stycznia 2025 / 17:54
A A
471246842 515192348209437 2951206298317454398 n 2024 12 31 134935 2025 01 08 181518
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Do około 22 tysięcy wypadków doszło w ubiegłym roku na polskich drogach. Zginęło około 2 tysięcy osób. Łącznie zatrzymano ponad 90 tysięcy nietrzeźwych kierowców. Tylko w regionie lubelskim liczba kierujących pojazdami na tzw. podwójnym gazie sięgnęła około 5 tysięcy osób. Policja podaje kolejne zatrważające dane, jednak powstaje pytanie, dlaczego, mimo zmieniającego się prawa oraz wyższych mandatów, liczba wykroczeń drogowych nie maleje?

O tym z adwokatem Michałem Skwarzyńskim rozmawiała reporterka Polskiego Radia Lublin Inna Yasnitska.

Na warszawskiej Woli doszło do tragicznego wypadku. 14-latek został śmiertelnie potrącony przez kuriera, który miał zakaz prowadzenia pojazdów. Sytuacja wydaje się absurdalna – kurier z zakazem prowadzenia pojazdów.

– Problem w Polsce jest systemowy. U nas pracodawca – przynajmniej w tej chwili – ma bardzo mocno ograniczone możliwości weryfikacji uprawnień swojego pracownika. Obecnie uprawnienia odbiera się elektronicznie. Kiedyś zabierało się blankiet prawa jazdy. Wtedy pracodawca miał taką realną szansę sprawdzić: „proszę pokazać blankiet”. Jak ktoś nie miał blankietu, to znaczyło, że jest jakiś problem. Dzisiaj kierujący blankiet ma, dokument ma, a może mieć zatrzymane uprawnienia, może mieć zatrzymane prawo jazdy. Oczywiście formalnie można to sprawdzać w Ewidencji Kierowców. To jest prawda, że pracodawca ma taką możliwość. Tyle tylko, że żaden racjonalny przedsiębiorca nie zaczyna pracy od tego, żeby zweryfikować, czy jego pracownicy posiadają jakieś uprawnienia, czy nie. Przy zatrudnieniu kierowca legitymował się stosownymi dokumentami uprawniającymi do prowadzenia pojazdów danej kategorii. Pracodawca zakłada dobrą wiarę, że ta osoba uprawnienia po prostu ma. System jest wadliwy, dlatego że nie informuje się pracodawców o takiej sytuacji, a powinno się ich informować. Przecież może być taka sytuacja, że dzisiaj rano zatrzymano komuś uprawnienia. I skąd pracodawca ma to wiedzieć? Tu powinien być pewnego rodzaju automatyzm informujący pracodawcę.

Jakiś system powiadomień, które docierałyby do pracodawcy?

– Nie tyle powiadomień. Też jestem przedsiębiorcą, mam dostęp do rejestrów państwowych. Nie widzę żadnego powodu, żeby w takim rejestrze nie było takiej informacji, jeżeli dochodzi do zatrzymania uprawnień do kierowania pojazdami. Powinna być informacja, jakie uprawnienia każdy mój pracownik ma. A później, jeżeli zostały one zatrzymane, żeby też taka informacja się pojawiała. Nie widzę powodu, dlaczego miałoby się to nie dziać.

CZYTAJ: Straciła panowanie nad autem i dachowała. Trzy osoby w szpitalu [ZDJĘCIA]

A co jeśli chodzi o ten przepis, że policja może zabezpieczyć auto, jeśli dochodzi do wykroczenia, jakim jest jazda pod wpływem alkoholu?

– To jest obowiązek rzetelnej oceny materiału dowodowego przez sąd i przez oskarżyciela, żeby stosować środki adekwatne do danego sprawcy. Jak mamy sprawców, którzy mają po kilkadziesiąt zakazów, to chyba coś jest nie tak po stronie oskarżyciela i po stronie sądu, że nie ma bezwzględnej kary pozbawienia wolności za którymś razem. Jeszcze rozumiem sytuację, że ktoś ma 3-4 zakazy, bo równolegle toczyły się 3-4 sprawy. Ale jak ktoś ma po 19 czy 30… Analizując statystyki tak na piechotę, wyszło mi, że osób, które mają więcej niż chyba 3 zakazy, jest 800 w Polsce. Ale to jest na takiej zasadzie, że to próba pozbierania pojedynczych statystyk. Być może nie uwzględniłem wszystkiego. Trzeba by było o to zapytać w ministerstwie. 

W Unii Europejskiej jest procedowana kolejna rezolucja dotycząca osób, które popełniły pewne wykroczenia w danym kraju. Chodzi o to, by te wykroczenia były też widoczne w innych krajach UE. Być może to może powstrzymać takich kierowców.

– Mam bardzo poważne wątpliwości co do zgodności z naszą Konstytucją tego rozwiązania z bardzo prozaicznej przyczyny. W bardzo wielu państwach odpowiedzialność wykroczeniowa to odpowiedzialność administracyjno-prawna. Tymczasem nasza Konstytucja ma szerszy zakres ochrony prawa do obrony, szerszy nawet niż Europejska Konwencja Praw Człowieka, dlatego że zapewnia takie samo prawo do obrony, jak w sprawie o zabójstwo, także w sprawach o wykroczenia i sprawach dyscyplinarnych. Jeżeli mamy taką sytuację, że np. w Holandii jest postępowanie administracyjne i ktoś próbowałby przenieść skutki takiego postępowania administracyjnego do Polski, na grunt polskiej procedury, to ta osoba powie: „Halo, halo, ja chcę mieć prawo do obrony, bo nasza Konstytucja nam to gwarantuje”. W Holandii nie, ale u nas tak. Powstanie bardzo duży problem.

CZYTAJ: Pomimo zakazu wiózł pasażerów. 60-latek odpowie przed sądem

Czego w takim razie nam brakuje? Być może to proste rozwiązania, np. tak jak we wspomnianej Holandii. Tam są takie małe ronda na uliczkach osiedlowych, które powodują, że kierowca jedzie wolniej, bo wie, że jak wjedzie na to rondo, to po prostu zepsuje mu się samochód i będzie musiał ponieść koszty jego naprawy. 

– Na pewno w jakiejś mierze to kwestia rozwiązań infrastrukturalnych. Ale jeżeli w Polsce mamy sytuacje przekraczania prędkości, to uważam, że podstawowym powodem jest brak racjonalnej polityki, jeżeli chodzi o znakowanie dróg. Proszę pojechać gdziekolwiek na zachód Europy. Na Węgrzech jest powszechne oznakowanie, że jest ograniczenie prędkości, jest piktogram pod oznaczeniem w czasie deszczu, w czasie śniegu. Wtedy to działa. W Polsce jak mamy taką sytuację, że zarządca drogi dochodzi do wniosku, że w czasie opadów na tej drodze można jechać bezpiecznie 70 km/h, to ustawia znak 70 km/h na cały rok. To jest bez sensu. To powoduje, że my jako Polacy nie mamy zaufania do systemu znakowania, bo wszędzie wstawia się na siłę tereny zabudowane. Na zachodzie Europy ludzie mają zaufanie do ograniczeń prędkości. To jest jedna rzecz, infrastruktura. Polacy nie respektują przepisów, dlatego że państwo nie działa tutaj racjonalnie. Nie mamy do niego zaufania. Taka demoralizacja później przekłada się na poważniejsze zachowania, czyli jazdę po alkoholu. Tak naprawdę wykroczenia drogowe to największa grupa spraw w sądach. Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, że na te – powiedzmy – 15 milionów spraw, milion (oczywiście upraszczam to w statystykach) to sprawy z ruchu drogowego. To największa grupa. Druga sprawa jest taka, że za komuny było takie przyzwolenie, bo jazda po alkoholu to było tylko wykroczenie; bardzo ciężko z tego wyjść. Mieliśmy ostatnio jakiegoś polityka Lewicy, który zaczął opowiadać w mediach jakieś bzdury, że przecież każdemu się przytrafiło. No mnie się nie przytrafiło. To jest też ten mankament. Trzecia sprawa to kwestia edukacyjna. Ludziom nie tłumaczy się dwóch rzeczy. Po pierwsze, jazda po alkoholu oznacza twoją całkowitą odpowiedzialność cywilną. Ubezpieczyciel będzie od ciebie ściągał wszystko, co wypłaci poszkodowanemu. A proszę pamiętać, że to są często renty, czyli poszkodowany dostaje po kilka tysięcy złotych miesięcznie do końca życia. To trzeba ludziom uzmysłowić. Po drugie, zakaz jazdy po alkoholu nie jest wymyślony bez powodu. Tzn. koncentracja kierującego po alkoholu jest zupełnie inna i czas reakcji jest zupełnie inny. To jest powód, dla którego zabrania się jazdy po alkoholu. Jak gdyby, nie tłumaczy się przyczyny. Jest jeszcze rzecz, której ja jestem dużym przeciwnikiem, która też jest moim zdaniem demoralizująca – nie bardzo rozumiem budowania sobie statystyki przez policję przez „trzeźwe poranki”. Znowu tworzy się taką sytuację, że my mamy w statystykach bardzo dużo pijanych kierujących, a to są najczęściej osoby, które wypiły dzień wcześniej i, nie mając wiedzy, jak wygląda metabolizm alkoholu w organizmie, wsiadły rano za kierownicę, będąc przekonanymi, że są już trzeźwe. 

Czy to nie jest też tak, że żyjemy w społeczeństwie, w którym jest bardzo dużo wysokofunkcjonujących alkoholików?

– Kultury picia w Polsce nie ma, ale to jest także efekt tego, że w Polsce są dwie sekty. Albo jest jedna sekta „nie pijemy wcale, bo alkohol to zło”, albo sekta w drugą stronę, czyli „walimy gaz cały czas”. A świat taki po prostu nie jest. Proszę zwrócić uwagę, jak wygląda rzeczywistość we Włoszech, w Hiszpanii, w Grecji, gdzie pije się – można powiedzieć – cały dzień, bo taka jest tam kultura. Tylko że pije się wino, nie pije się ciężkich alkoholi. Nie pije się, kolokwialnie rzecz ujmując, zero, bo wszyscy wiedzą, ile mogą wypić, żeby normalnie funkcjonować. Nie robi się z tego jakiegoś tabu, że jak ktoś wypił do śniadania lampkę wina, to jest alkoholikiem. Tam jest taka kultura, że traktuje się alkohol jako rzecz naturalną, ale w rozsądnych ilościach. A w Polsce jest od ściany do ściany, tzn. nie ma przekazu – i to moim zdaniem też błąd systemowy – który pokazywałby, że alkohol jest dla dorosłych ludzi w rozsądnych ilościach. Tylko jest ściana: pijesz, to jesteś alkoholikiem. To też powoduje absurd, bo generalnie alkohol towarzyszy życiu człowieka. Można udawać, że nie ma go w sferze prywatnej czy publicznej, ale jest. Albo będziemy traktowali to normalnie i będziemy o tym normalnie rozmawiać, albo będziemy robili z tego tabu i efekt będzie taki, że nie będzie tej edukacji na temat kultury spożywania alkoholu w ogóle.

Brakuje nam dyskusji, edukacji, nie zakazów czy nakazów, tylko bardziej takiego podejścia z różnych stron do problemu?

– Historia prawa nam to pokazuje. W Stanach Zjednoczonych przećwiczono już prohibicję. Powstała na podstawie tego mafia. Czasem słyszę takie bolszewickie podejście do prawa, że prawem to my wychowamy społeczeństwo. No nie, to jest komunistyczny sposób myślenia na temat prawa. Tak to nie działa. Rzetelna, wyważona informacja, normalna rozmowa na temat spożycia alkoholu, kultury picia – to zadziała.

Z policyjnych statystyk wynika, że w 2024 roku liczba wypadków w porównaniu do 2023 roku zwiększyła się o około 600. Natomiast zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych – o 12 osób. 

InYa / opr. WM

Fot. Policja Bialska / archiwum

Pliki dźwiękowe

https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/01/rozmowa_z_prawnikiem_michalem_skwarzynskim-2025-01-08-181516.mp3

Rozmowa z prawnikiem Michałem Skwarzyńskim

Tagi: Lublinkierowcypublicystykawykroczenia drogowe
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments90813407ddd05bf63628a0f34524a77aaabd213 xl
Wiadomości

Wicewojewoda Andrzej Maj: Lubelskie przechodzi rewolucję drogową

16 grudnia 2025
EAttachments92061543cdc5fd6290b187fce5839c34a534764
Wiadomości

Ambasador Niemiec: Jesteśmy zainteresowani wzmacnianiem więzi z lubelskim uniwersytetami

16 grudnia 2025
EAttachments8055147339d3f9cbd4258c9b9b554ea6b0aa042
Wiadomości

Był na prawie, planował zamach. Student KUL-u zatrzymany prze ABW

16 grudnia 2025
EAttachments920593873af1e9891dfa778a223ca9a4a8fe8cb xl
Wiadomości

Sławosz Uznański-Wiśniewski: Jesteśmy w stanie przeprowadzać badania naukowe na najwyższym światowym poziomie [WIDEO]

16 grudnia 2025
EAttachments92058941e647230e5e57352d760928a42eedfab xl
Wiadomości

„W młodych ludziach tkwi ogromny potencjał”. Polski astronauta w Lublinie [ZDJĘCIA]

16 grudnia 2025
EAttachments92036999f503fb5e8a8cde6bbf88cbc641eb3fe xl 1
Wiadomości

„Zostaliśmy odcięci od miasta”. Problemy pasażerów z lubelskiej ulicy

16 grudnia 2025
EAttachments92038658c5d8e5516e9d4b6126471cdb090a8d5 xl
Wiadomości

Symcha Keller o zamachu w Sydney: Trzeba zatrzymać spiralę nienawiści

16 grudnia 2025
EAttachments92052682b8429406b02194962368fc230e4189c xl
Wiadomości

Mistrzyni wróciła do szkoły. Spotkanie z Aleksandrą Mirosław [ZDJĘCIA]

16 grudnia 2025
Następna wiadomość
drone 6908758 1280 2025 01 07 144129

08.01.2025 Eureka

Ciekawostki

AI a stereotypy na temat osób w spektrum autyzmu. Badania lubelskich naukowców

Rewolucja w walce z osteoporozą? Lubelscy naukowcy opracowali inteligentny implant [ZDJĘCIA]

10.11.2025 Sekrety nauki – Amerykańska Agencja Kosmiczna odsunie firmę Elona Muska?

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Innowacyjny pomysł lubelskich naukowców

Zamojskie jeże mają dach nad głową

Zdjęcie do dowodu osobistego można zrobić sobie smartfonem

O tym się mówiło

30.11.2025 Lubelski atlas historyczny – Kazimierz Kwiatkowski

Protest przed urzędem marszałkowskim. Chodzi o możliwą likwidację szkoły

O historii lubelskiego Podzamcza na wyjątkowym spotkaniu

Inwestycja w bezpieczeństwo. Szkolenia „wGotowości” dla każdego

24.11.2025 Z opolskiej estrady… Kazimierz Grześkowiak

Aktywna i konfrontacyjna. Politolog o 100 dniach prezydentury Karola Nawrockiego

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj