Konsorcjum architektoniczne przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego – podał Centralny Port Komunikacyjny w komunikacie. Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r., budowa ma ruszyć w 2026 r.
„Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy” – powiedział cytowany w komunikacie CPK minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
CZYTAJ: Mateusz Morawiecki o nowym projekcie CPK: to zagrożenie dla rozwoju Lubelszczyzny
!? Projekt budowlany #CPK gotowy. Trwają odbiory !?
Zobacz, jak będzie wyglądać Lotnisko CPK??oraz dworce: kolejowy ?? i autobusowy ??@CPK_PL @MI_GOV_PL @FosterPartners
Link ?? https://t.co/Mz1CVGxfWF pic.twitter.com/Es4t4dkXiR
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) October 14, 2024
W komunikacie spółka podała, że projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach. Na najwyższym odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty z i do strefy Schengen oraz część przylotów spoza strefy, na kolejnym obsługiwane będą przyloty i odloty z krajów spoza strefy Schengen, a także będą się tam mieścić centra transferowe oraz odbywa się będzie kontrola dokumentów. Wreszcie na trzecim – najniższym – poziomie będą się mieścić bramki autobusowe dla pasażerów zarówno ze strefy Schengen, jak i spoza niej, a także hala odbioru bagażu i hala przyjazdów.
„Otrzymaliśmy kluczowy dokument dla przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego – projekt budowlany lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego! To kolejny milowy krok, który przybliża nas do realizacji tej fundamentalnej inwestycji. Budowa ruszy w 2026 roku” – napisał w poniedziałek pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek na platformie X. “Rozpoczęliśmy już proces odbioru projektów. Ten etap stanowi ważny krok na drodze do uruchomienia budowy” – dodał.
CZYTAJ: Poseł Tułajew: Nie zgadzamy się, by Lubelskie było wykluczone z planu budowy CPK
CPK podał, że zgodnie z komunikatem budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. Spółka podała, że w dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.
„Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6 tys. 250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji” – powiedział prezes spółki CPK Filip Czernicki.
CZYTAJ: Prezydent Duda o CPK: potrzebujemy takich ambitnych projektów
W komunikacie spółka przypomniała, że w lipcu 2023 r. CPK odebrał koncepcję architektoniczną portu lotniczego, co oznaczało przejście do opracowania projektu budowlanego. Podano także, ze w uzgodnieniu z inwestorem wprowadzono optymalizacje projektu, które pozwolą na zmniejszenie budżetu potrzebnego na jego realizację. Chodzi m.in. o skrócenie pirsów o ok. 100 metrów, żeby ograniczyć dystans do przejścia przez pasażerów i ułatwić przesiadki przy jednoczesnym zmniejszeniu kubatury przewidzianej do realizacji.
Według zaktualizowanych założeń projektowych, w pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów. Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na Lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to ok. 40 proc.
W pierwszej kolejności do realizacji zostały wskazane: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D) o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów do strefy Schengen i Non-Schengen – podano.
CZYTAJ: Premier Tusk: w Baranowie powstanie najnowocześniejsze lotnisko w Europie
Projekt zakłada w I fazie dostępność 27 dedykowanych stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk kontaktowych dla szerokokadłubowych (w tym 18 elastycznych typu MARS, czyli umożliwiających zamienne ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego). Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 statków powietrznych – w zależności od typu floty. Przełoży się to na znaczne podniesienie komfortu obsługi pasażerów i zwiększenie przepustowości.
Jak podał CPK, dla porównania: na Lotnisku Chopina możliwe jest jednoczesne ustawienie na stanowiskach kontaktowych tylko ośmiu samolotów szerokokadłubowych, a łącznie na wszystkich stanowiskach wyposażonych w pomosty pasażerskie możliwa jest obsługa od 22 do 27 statków powietrznych.
Spółka zakłada, że do końca 2024 r. uzyska od wojewody mazowieckiego decyzję lokalizacyjną, po otrzymaniu której możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska. Nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.
PAP/ RL/ opr. DySzcz
Fot. CPK X (Twitter)