Johan Huizinga, autor wydanej 1938 roku pracy ‘Homo Ludens’ widział w grach fundament kultury. Kilka dekad później w książce ‘Gry i ludzie’ Roger Caillois podjął się próby sklasyfikowania różnych rodzajów gier oraz ich wpływu na człowieka. Zdaniem francuskiego badacza wspólnym mianownikiem wszystkich gier było ich oderwanie od praktycznego zastosowania. Gry miały istnieć same dla siebie, niejako poza realnym światem. Współczesność przyniosła jednak próby wprzęgnięcia gier w inne dziedziny. W użytku pojawił się termin „grywalizacja” (‘gamification’). W 2007 roku w Stanach Zjednoczonych uruchomiona została platforma Bunchball Nitro, która jako pierwsza zaproponowała wprzęgniecie mechanizmów znanych z gier w celu zwiększenia efektywności procesów biznesowych.
O tym, czym jest grywalizacja, w jakich obszarach może być stosowana, jak działa i jakie przynosi korzyści opowie gość programu Grzegorz Olifirowicz, ekspert od grywalizacji, a przy okazji twórca (i miłośnik) gier. Na pewno porozmawiamy też o edukacyjnym oraz o rozrywkowym aspekcie gier i spróbujemy poszukać elementów gry w otaczającej nas rzeczywistości.
Do tego przygrywać nam będą the Who (‘Pinball Wizard’), Guru, Ronny Jordan i DC Lee (‘No Time To Play’), the Clash (‘The Card Cheat’) oraz Cocteau Twins (‘Heaven or Las Vegas’).
Fot. pixabay.com