Ratusz odmówił publikacji wyników kontroli CBA, która wykazała nieprawidłowości przy budowie dworca autobusowego w Lublinie. Udostępnienia dokumentów domagali się w czwartek miejscy radni PiS.
Przewodniczący klubu PiS w Radzie Miasta Lublin Robert Derewenda powiedział podczas czwartkowej konferencji, że udostępnienie dokumentów pokontrolnych pozwoliłoby radnym ocenić, w jaki sposób były wykorzystywane pieniądze publiczne przy miejskich inwestycjach.
Obecny na konferencji poseł PiS Michał Moskal stwierdził, że jeśli prezydent “będzie się uchylał” od odpowiedzi, to kolejnym etapem jest kontrola poselska.
Po konferencji radni złożyli w ratuszu interpelację, w której wnoszą o udostępnienie lub podanie prawnej podstawy nieudostępnienia protokołu po kontroli przeprowadzonej przez CBA między 29 maja 2023 a 26 lutego 2024 r. Postępowanie dotyczyło realizacji umowy na budowę dworca metropolitalnego w Lublinie.
CZYTAJ: Nieprawidłowości podczas realizacji lubelskiego centrum komunikacyjnego. CBA zawiadamia prokuraturę
W interpelacji radni zapytali prezydenta m.in. o powody niepodpisania protokołu z kontroli CBA, koszt ekspertyzy prawnej zamówionej przez ratusz i stanowisko miasta w związku ze śledztwem prokuratury wszczętym po zawiadomieniu CBA. Rajcy planują zadać te pytania podczas sesji 5 września.
Zastępca prezydenta Lublina Tomasz Fulara powiedział podczas późniejszego briefingu, że dokumenty, które powstały po kontroli, “są częścią postępowania” i “nie mogą być w tym trybie i w ten sposób przekazane opinii publicznej”.
Jak stwierdził, protokół z kontroli CBA “nie mógł zostać podpisany, ponieważ nie zgadzamy się z tezami, które tam były stawiane”. Fulara zapewnił, że ratusz jest w kontakcie z prokuraturą i służbami kontrolującymi miasto.
“Według naszej wiedzy to Gmina Lublin jest poszkodowanym w tej sprawie i taką informację z prokuratury posiadamy” – zaznaczył Fulara.
CZYTAJ: Jest komentarz ratusza ws. nieprawidłowości podczas realizacji lubelskiego centrum komunikacyjnego
13 sierpnia br. Centralne Biuro Antykorupcyjne informowało, że po kontroli w Gminie Lublin zawiadomiło prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przy realizacji budowy dworca metropolitalnego w Lublinie. “Kontrola wykazała nieprawidłowości w realizacji inwestycji oraz możliwość powstania szkody w majątku Gminy” – podano. Według CBA na skutek niewłaściwego nadzoru nad budową gmina straciła 7,5 mln zł.
“Postępowanie toczy się w sprawie. Nikomu nie postawiono dotychczas żadnych zarzutów” – mówiła PAP rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Lublinie Agnieszka Kępka. Przekazała, że wątpliwości CBA wzbudziło m.in. uzgodnienie kosztu likwidacji niezinwentaryzowanych fundamentów i zbiorników z zanieczyszczonym gruntem, które odnaleziono podczas budowy dworca. “Gmina Lublin posiadała wiedzę o dużych dysproporcjach pomiędzy wartościami wynagrodzenia dotyczącymi usunięcia i zutylizowania odkrytych zbiorników a wynagrodzeniem przysługujących podwykonawcom, z którymi Budimex zawarł umowy” – podała Kępka.
Prokuratura sprawdza też, czy od lipca 2021 do kwietnia 2022 r. niedopełnienia obowiązków dopuścili się: ówczesny dyrektor Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie i zastępca prezydenta Lublina, który sprawował nadzór nad realizacją inwestycji.
CZYTAJ: Dostosowany do osób z niepełnosprawnością. Dworzec Lublin „Liderem Dostępności”
Komentując wyniki kontroli, Urząd Miasta Lublin zakomunikował, że “nasza analiza stanu faktycznego i prawnego jest odmienna od zawartych w protokole CBA wniosków”. Podnoszono, że kontrola prowadzona przez CBA “dotyczyła tylko części inwestycji związanej z usuwaniem podziemnych zbiorników z substancjami ropopochodnymi, nieuwzględnionych na mapach i odkrytych dopiero po wejściu wykonawcy na plac budowy i rozpoczęciu inwestycji”.
Jak podał ratusz, usunięcie tych obiektów nie było możliwe do przewidzenia podczas projektowania inwestycji, bo według historycznych dokumentów zostały rozebrane wcześniej. Nie natrafiono na nie także w trakcie poprzedzających budowę badań geologicznych.
Za przekroczenie uprawnień lub niedopełnianie obowiązków przez funkcjonariusza publicznego i działanie na szkodę interesu publicznego grozi do 10 lat więzienia.
Nowy dworzec metropolitalny w Lublinie został otwarty w styczniu tego roku. Jego budowa oraz przebudowa pobliskich dróg to najważniejsza część projektu pod nazwą Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego niemal 195 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.
PAP / RL / opr. LisA
Fot. archiwum