• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 1°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
poniedziałek, 22 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Wiadomości > Tysiąc kilometrów na litrze benzyny? Coraz lepszy wynik bolidu Politechniki Lubelskiej [ZDJĘCIA]

Tysiąc kilometrów na litrze benzyny? Coraz lepszy wynik bolidu Politechniki Lubelskiej [ZDJĘCIA]

14 maja 2024 / 18:00
A A
pm hydros 140524 004 2024 05 14 185840
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Bolid napędzany energią elektryczną, która pochodzi z ogniwa wodorowego zaprezentowała dziś (14.05) Politechnika Lubelska. Podczas ubiegłorocznych zawodów Shell Eco-marathon, pojazd wykręcił wynik spalania 400 km/m3 wodoru, co jest odpowiednikiem przejechania 1093 km na litrze benzyny.

pm_HYDROS-140524-001.jpg

– Jeśli chodzi o komfort jazdy, to jest dosyć ciasno – mówi studentka Politechniki Lubelskiej, kierowca Hydrosa Weronika Nowak. – Kierowcą jest zazwyczaj kobieta, dlatego, że z reguły kobieta jest mniejsza. Jeśli chodzi o widoczność, też jest średnio, dlatego w tym roku zamontowaliśmy dodatkowe kamery, żeby ją poprawić. Jest to ulepszona wersja bolidu, który już kiedyś prezentowaliśmy. Projekt ten rozwijamy od 10 lat. Jest sama bryła i elektronika, którą rozwijamy i modyfikujemy. W tym roku zaszło również dużo modyfikacji. Praktycznie cały układ elektroniczny został wymieniony, tak samo hamulce. 

CZYTAJ: Bez kasku i uprawnień na quadzie. 39-latek odpowie za wykroczenia

A co ze spalaniem? – Zazwyczaj mamy coraz lepszy wynik. W tej chwili mamy 400 km/m3 wodoru, to znaczy, że taka 3-gramowa mała butla, którą mamy, pozwala nam przejechać około 30 km – dodaje Weronika Nowak.

A jeśli chcielibyśmy to przełożyć na paliwo typu benzyna, olej napędowy? – Pod kątem energetyki, to jest tak, jakby przejechać około 1000 km na jednym litrze benzyny – dopowiada Nowak.

pm_HYDROS-140524-012.jpg

– Mamy tutaj to osiągnięcie w przeliczeniu na ten litr np. benzyny, To wydaje się okropnie dużo biorąc pod uwagę, ze  w tym momencie średnie spalanie samochodu to jest 7 l / 100 km – mówi prof. Jacek Czarnigowski z Katedry Termodynamiki Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych, opiekun grupy od 10 lat. – My raczej jesteśmy w drugą stronę. Staramy się wszystko zoptymalizować, żeby to było jak najwięcej. To nie jest 7 l /100, my robimy 1000 km na jednym litrze, więc to jest tysiące razy więcej niż normalne pojazdy, ale to jest tak, że każdy z tych elementów jest optymalizowany po to, żeby to wszystko dało jak najniższą masę, opory i zużycie.

Jest w ogóle szansa, żeby zwykłe przeciętne samochody jeździły na litrze paliwa aż tyle kilometrów? – Nie, nie ma takiej możliwości, ze względu na bezpieczeństwo. Systemy, które są w tej chwili zabudowywane, żeby nam zapewnić bezpieczeństwo, wymagają masy i energii. My jeździmy na torze, który jest chroniony, gdzie jesteśmy tylko my i pozostali zawodnicy, więc to są warunki laboratoryjne. Nie da się aż takich wyników uzyskać, ale wszystkie technologie, które się tutaj pojawiają, wchodzą do pojazdów: konstrukcje karbonowe, zastosowanie łożysk ceramicznych, układu hybrydowego, układu wodorowego, bilansowanie energii w czasie jazdy, czyli odzyskiwanie części z hamowania, to wszystko już powoli zaczyna wchodzić w pojazdy. To jest taka szkoła, jak to zrobić, jakie to są możliwości – wyjaśnia prof. Czarnigowski.

pm_HYDROS-140524-009.jpg

– W tym kole rozwijamy już od 10 lat nasz pojazd Hydros – mówi Michał Borkowski, przewodniczący Koła Napędów Lotniczych Hydrogreen. – Od tego czasu zmieniło się już bardzo wiele. Na początku to był pojazd elektryczny z aluminiową ramą, dzisiaj widzimy konstrukcje monokokową z włókna węglowego będącą szczytem dzisiejszej inżynierii.

– Mamy tutaj podstawowe wyposażenie silnika, kierownica stworzona od podstaw przez studentów. Co roku jej funkcje gdzieś tam się zmieniają, również w tym roku od nowa zaprojektowaliśmy funkcję specjalnie pode mnie, pod kierowcę. Zmieniliśmy ustawienia przycisków, bo najzwyczajniej mi nie pasowało to, co było. Mamy timer, klakson, bo jest obowiązkowy podczas zawodów. Musimy go zawsze używać podczas wyprzedzania. Mamy gaz, pół gaz i przedmuch ogniwa – tłumaczy Weronika Nowak.

pm_HYDROS-140524-006.jpg

– To wydarzyło się w ciągu 10 lat. Za kolejne 10 może będą jeszcze lepsze rozwiązania? – Tak, oczywiście. To jest projekt żyjący. On nie tylko ma odtwarzać to, co zostało zaprojektowane, tylko z roku na rok nowa grupa studentów stara się go ulepszyć, budować go lepiej i wymyślić nowe rzeczy oraz ściągnąć z rynku pewne pomysły. Poprawiamy się co roku. Zaczynaliśmy od wyniku koło 500 km na litrze, w tej chwili doszliśmy do 1100 km. Zobaczymy w tym roku. Liczę na poprawę wyniku, jest taka szansa, ale zobaczymy. To jest szkoła dla młodych ludzi – dopowiada prof. Czarnigowski.

A gdybyśmy w przyszłości chcieli przełożyć rozwiązania, które wykorzystaliście w tym bolidzie, na zwykłe użytkowe samochody? – Sadzę, że jest to przyszłość. Patrząc na różne pojazdy rozwijane przez azjatyckie marki, jest to już wprowadzane. Są już ogniwa paliwowe, są już samochody zasilane tak samo, jak nasz Hydros, hybrydowo poprzez bank superkondensatorów lub akumulatorów, z ogniwa wodorowego, tak, żeby wykorzystać tę sprawność, która dobiega przy najnowszych osiągnięciach technologii wodorowej do 60%. Też zbiorniki kompozytowe są o coraz wyższym ciśnieniu, dobiegającym do 1500 barów – dodaje Michał Borkowski.

pm_HYDROS-140524-002.jpg

– Większość studentów, którzy przewinęli się przez 10 lat działania koła pracuje potem w zawodzie. Część z nich pracuje jako elektronicy, programiści, ale też jako konstruktorzy samochodów – zarówno w firmach polskich, jak i zagranicznych – mówi prof. Czarnigowski.

CZYTAJ: „To, co się dzieje na ulicach, przyprawia o ból zębów”. Policja apeluje o rozwagę na drodze [ZDJĘCIA]

Bolid Politechniki Lubelskiej wystartuje w tegorocznych zawodach Shell Eco-marathon. Drużyna wyjeżdża do Francji 17 maja. Zawody zostaną rozegrane w dniach 19-24 maja.

EwKa / opr. AKos

Fot. Piotr Michalski

Pliki dźwiękowe

https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2024/05/tysiac_kilometrow_na_litrze_benzyny_coraz_lepszy_wynik_bolidu_politechniki_lubelskiej-2024-05-14-180626.mp3

Tysiąc kilometrów na litrze benzyny? Coraz lepszy wynik bolidu Politechniki Lubelskiej

Tagi: politechnika lubelskainfopaliwobolidLublinNauka
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments9215347873734ec18803e989d74dfc028107405 xl 1
Gość Radia Lublin

Politolog o prezydencie: Karol Nawrocki chce budować swoje własne środowisko polityczne

22 grudnia 2025
EAttachments9215658afcb71cdfc410429b3c3ec94dee8da5e xl
Redakcje

Słodkie serca na parkiecie. Lubelscy sportowcy zagrają dla dzieci

22 grudnia 2025
EAttachments92153014183ba0a90e9b2cd8298901fe7f415cd xl
Wiadomości

Chcesz uchronić pupila w święta? Zwróć uwagę na te rośliny i produkty

22 grudnia 2025
EAttachments921530712002ccdf7a4b83fa9e23743d26696da xl
Wiadomości

Mniej autobusów i trolejbusów na ulicach Lublina w okresie światecznym

22 grudnia 2025
EAttachments921532753977fdadb8df7e9ab2b1013fa3f7492 xl
Multimedia

Brodacze ze Sławatycz na Jarmarku Świątecznym w Lublinie

21 grudnia 2025
EAttachments92152302bd407a969be43a0ca709166a867f4cc xl 1
Redakcje

Mocna druga połowa MKS-u. Lublinianki pokonały Koszalin [ZDJĘCIA]

21 grudnia 2025
EAttachments9215176b2637b944084b1873c071d851f23a31d xl
Redakcje

Wisła zaskoczyła faworyta. Druga porażka AZS UMCS w sezonie

21 grudnia 2025
EAttachments92149621779bc433d3b018d48afb0fdf7b8e069 xl
Wiadomości

Akcja w obronie lubelskiej księgarni. Jest odpowiedź dyrektora CSK [ZDJĘCIA]

21 grudnia 2025
Następna wiadomość
438160044 765197789132558 6414277863774520031 n 2024 05 14 181617

Nowy komendant miejski Państwowej Straży Pożarnej w Zamościu

Ciekawostki

Polski odkrywca planet uhonorowany planetoidą

Przed nami najdłuższa noc roku. Początek astronomicznej zimy

AI a stereotypy na temat osób w spektrum autyzmu. Badania lubelskich naukowców

Rewolucja w walce z osteoporozą? Lubelscy naukowcy opracowali inteligentny implant [ZDJĘCIA]

10.11.2025 Sekrety nauki – Amerykańska Agencja Kosmiczna odsunie firmę Elona Muska?

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Innowacyjny pomysł lubelskich naukowców

O tym się mówiło

Bezpłatna mammografia w regionie. Sprawdź, gdzie można z niej skorzystać

Fala pożarów w gminie Jabłoń. Wójt wyznacza nagrodę za wskazanie podpalacza

Grupa Azoty Puławy i LW „Bogdanka” przedłużyły umowę na dostawy węgla

„Naprawdę ciekawe widowisko”. Górnik po meczu z Polonią

Niedzielne Mikołajki pod znakiem kolęd

Wójt zawieszony po akcji CBA. Wiemy, kto go zastąpi

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj