• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 2°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
czwartek, 18 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Wiadomości > Ekspertka: lektury, których język nie trafia do uczniów, zabijają w nich pasję czytania

Ekspertka: lektury, których język nie trafia do uczniów, zabijają w nich pasję czytania

04 maja 2024 / 20:03
A A
czytanie 2024 05 04 201056
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

– „Quo vadis” niepotrzebnie pozostawiono na liście lektur obowiązkowych, jest niezrozumiałe – powiedziała PAP przewodnicząca Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów Irmina Warmiak. Dodała, że teksty obowiązkowe, których język nie trafia do młodych, zabijają pasję czytania nawet w tych, którzy ją mieli.

W konsultacjach publicznych są obecnie dwa projekty nowelizacji rozporządzeń ministra edukacji w sprawie podstawy programowej. Zgodnie z nimi zakres treści, jakie powinien umieć uczeń, ma być „odchudzony” o ok. 20 proc. Nowa podstawa ma obowiązywać od nowego roku szkolnego.

Publikację projektu rozporządzenia poprzedziły prekonsultacje w lutym, w których każdy mógł zgłosić uwagi do zaproponowanych przez ekspertów zmian w podstawie programowej (różniły się one od kwietniowej wersji). W prekonsultacjach wzięło udział m.in. Stowarzyszenie Nauczycieli Polonistów (SNaP).

Lista lektur obowiązkowych nieco krótsza

Przewodnicząca SNaP Irmina Warmiak powiedziała PAP, że jej zdaniem resort przychylił się do propozycji, by „lista lektur obowiązkowych była nieco krótsza i aby dano większą dowolność nauczycielom, co mogą omawiać z uczniami”.

Zwróciła uwagę, że rozwiązanie, by wybór niektórych tekstów spoczywał na nauczycielach i uczniach, spowoduje większe zainteresowanie czytaniem. – Nauczyciel nie będzie przecież bezwiednie zgadzał się na propozycje, ale będzie z uczniami o nich rozmawiał, dopytywał, o czym jest książka i dlaczego chcieliby ją przeczytać. Na pewno uczniowie zaczną czytać więcej – powiedziała.

– Niestety, lektury obowiązkowe napisane są językiem nietrafiającym do młodego człowieka, zabijają pasję czytania nawet u tych uczniów, którzy ją wcześniej mieli – zaznaczyła ekspertka. – Myślę, że w każdej klasie polonista ma takiego ucznia lub uczniów, którzy czytają. Na początku to oni będą proponować, co czytać, ale jeśli to będzie lektura współczesna, mówiąca o problemach dzisiejszej młodzieży, to na pewno będzie chętniej przeczytana niż kompletnie niezrozumiały dla nich tekst – oceniła.

W opinii przewodniczącej SNaP na liście lektur obowiązkowych w szkole podstawowej niepotrzebnie pozostawiono „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza. – To jest lektura niezrozumiała dla większości uczniów. Część klasy czyta ją pod przymusem albo wcale, nie rozumieją tego, co czytają. Język Sienkiewicza i nawiązania do początków chrześcijaństwa są dla nich bardzo trudne – oceniła. Dodała, że jeśli uczniowie „z historią są trochę na bakier”, to w przypadku trudnych lektur nauczyciele muszą najpierw przedstawić mocne podłoże historyczne, by uczniowie „w ogóle wiedzieli, o co chodzi”.

To są podstawowe rzeczy

Nauczycielka dodała, że w obowiązującej podstawie w szkole podstawowej uczeń ma m.in. określić doświadczenia bohaterów literackich i porównać je z własnymi, czego – jak zauważyła – zabrakło w opublikowanej propozycji. – Myślę, że to przypadkowa zmiana, bo nie wyobrażam sobie omawiania utworu bez odniesienia – zawsze – do tego, jak dzieci postąpiłyby w danej sytuacji. To jest podstawowe doświadczenie (…). Nie wiem, dlaczego akurat taki punkt wypadł z podstawy w klasach IV-VI – dodała.

Zapytana, jak według niej powinna wyglądać dobra podstawa programowa, odparła, że nie powinna być bardziej okrojona, niż zrobiono to w projekcie rozporządzenia. – To, z czym wychodzi ze szkoły uczeń VIII klasy, to są podstawowe rzeczy – argumentowała. Zaznaczyła, że „ważniejsze są teksty, na podstawie których ma być ta podstawa realizowana”.

Dylemat i paradoks

Ekspert SNaP dr Jarosław Wowak, nauczyciel języka polskiego w szkole ponadpodstawowej oraz członek Rady Języka Polskiego i Polskiej Akademii Umiejętności, powiedział, że podczas prekonsultacji SNaP proponowało też, by z listy lektur usunąć m.in.: „Odprawę posłów greckich” Jana Kochanowskiego, „Nie-boską komedię” Zygmunta Krasińskiego czy „Zbrodnię i karę” Fiodora Dostojewskiego. Tytuły te – mówił dr Wowak – są już „nieadekwatne do czasów, czy zainteresowania młodego pokolenia”. Dodał, że powinno się proponować teksty współczesne, które interesują młodzież.

Dr Wowak zaznaczył, że język literatury staropolskiej jest „specyficzny”. – To jest dylemat i paradoks. Z jednej strony, nie jest nam to potrzebne jako pozycja, ale z drugiej strony (…) mamy tam pięknie pokazane elementy retoryczne. Nie wiem, co kierowało zespołem, który układał tę podstawę, że zostawił „Odprawę posłów greckich”. Tłumaczę to tylko tym względem, choć to moje przypuszczenie” – ocenił, dodając jednocześnie, że aby nauczać retoryki, równie dobrze można było skorzystać z podręczników czy ćwiczeń.

„Czysta teoria nic nie da”

Ekspert podkreślił, że SNaP podczas prekonsultacji zwracało szczególną uwagę na uczenie w szkołach ponadpodstawowych komunikowania się: rozmowy, wypowiedzi – czyli kompetencji miękkich. Zaznaczył, że podstawa programowa została okrojona w zakresie konwencji literackich czy pojęć. – Pewnie to nie jest uczniom potrzebne (…), takie informacje można znaleźć w Internecie, więc odejście od wiedzy stricte encyklopedycznej jest w sumie dobre, ale ważne, by miało to przełożenie na możliwość prowadzenia pogłębionej dyskusji nad lekturą, problemem – zaznaczył.

Zapytany, czy projekt coś istotnie zmienia, odpowiedział, że „na pewno to, że podstawa programowa została rzeczywiście troszeczkę okrojona”. Zwrócił uwagę, że część zakresu podstawowego przeniesiono do rozszerzonego, i ocenił, że to dobry krok. – Na poziomie rozszerzonym idziemy w kierunku ucznia, który rzeczywiście się interesuje zagadnieniami z języka polskiego czy filozofii – dodał. Zaznaczył, że jednak wciąż pozostaje mało godzin na zrealizowanie materiału.

Pytany, jak powinna wyglądać dobra podstawa programowa, wyraził opinię, że „dobrej podstawy programowej nikt nie będzie w stanie napisać”. – Myślę, że taka jest gorzka prawda, dlatego że co roku mamy inny rocznik, pokolenia się zmieniają, trzeba by podstawę pisać co roku, mając na uwadze rocznik, który akurat przychodzi (…). Najważniejsza jest nauka poprzez doświadczenie i praktykę, czysta teoria nic nie da, bo zawsze można te wiadomości sprawdzić. Ważne, by uczyć współżycia i rozwiązywania problemów na podstawie lektury – dodał.

RL / PAP / opr. ToMa

Fot. pixabay.com

Tagi: SzkołaksiążkaKraj i Świat
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments9206510481ac041be9266e2c9dfc93e232508a0 xl
Wiadomości

Zabierali i niszczyli. Polska liczy straty wyrządzone przez Sowietów

16 grudnia 2025
EAttachments92061543cdc5fd6290b187fce5839c34a534764
Wiadomości

Ambasador Niemiec: Jesteśmy zainteresowani wzmacnianiem więzi z lubelskim uniwersytetami

16 grudnia 2025
EAttachments9206160bd99543df1ec2cbb9af1fe9beb659d00 xl
Wiadomości

Komisja Europejska wycofuje się z zakazu sprzedaży aut spalinowych

16 grudnia 2025
EAttachments9205924f79e92bf1a15b426553a6b85bd37397f xl
Wiadomości

Kartki świąteczne – dawna moda czy wciąż żywa tradycja?

16 grudnia 2025
EAttachments92038658c5d8e5516e9d4b6126471cdb090a8d5 xl
Wiadomości

Symcha Keller o zamachu w Sydney: Trzeba zatrzymać spiralę nienawiści

16 grudnia 2025
EAttachments92052682b8429406b02194962368fc230e4189c xl
Wiadomości

Mistrzyni wróciła do szkoły. Spotkanie z Aleksandrą Mirosław [ZDJĘCIA]

16 grudnia 2025
EAttachments92033353d3d33032835f8d7b868bc3a1b2ae712 xl
Wiadomości

Uczniowie o zdrowiu psychicznym i planach nauczania. Finał debat MEN w Lublinie [ZDJĘCIA]

15 grudnia 2025
EAttachments867137813dce905ee8682272dee8c7ca0e561d6 xl
Wiadomości

Jacek Czerniak: Włodzimierz Czarzasty to dobry wybór dla Nowej Lewicy

15 grudnia 2025
Następna wiadomość
img 3421 2024 05 04 201825

Lubelscy żużlowcy pojadą w Częstochowie

Ciekawostki

AI a stereotypy na temat osób w spektrum autyzmu. Badania lubelskich naukowców

Rewolucja w walce z osteoporozą? Lubelscy naukowcy opracowali inteligentny implant [ZDJĘCIA]

10.11.2025 Sekrety nauki – Amerykańska Agencja Kosmiczna odsunie firmę Elona Muska?

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Innowacyjny pomysł lubelskich naukowców

Zamojskie jeże mają dach nad głową

Zdjęcie do dowodu osobistego można zrobić sobie smartfonem

O tym się mówiło

Dla seniorów i młodzieży. Unijne wsparcie dla Lublina

Rezonans magnetyczny w hrubieszowskim szpitalu

ZAGRANICZNA PŁYTA TYGODNIA – „Una storia importante”

„Jestem zaskoczony obfitością darów”. Tysiąc paczek dla Polaków na Ukrainie

Wolontariusze PDPZ spotkają się w Radiu Lublin

Wydział Muzyki: Lia Moss, czyli wyrazić siebie poprzez alter ego

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj