Lubelscy naukowcy pracują nad przyspieszeniem i obniżeniem kosztów budowy samolotu.
– Nasze badania obejmują testy materiałów wykonanych z aluminium, magnezu czy tytanu używanych do produkcji samolotów – mówi dr inż. Magdalena Michałowska-Zawada z Katedry Podstaw Inżynierii Produkcji Politechnik Lubelskiej. – Celem jest przede wszystkim opracowanie technologii frezowania elementów cienkościennych, które są wykonywane ze stopów metali lekkich, aby polepszyć ich jakość obróbki. Zminimalizować również odkształcenia poobróbkowe, które są bardzo dużym problemem w przemyśle. Jako przykład mogę wskazać poszycie samolotu, czyli te wszystkie wielkogabarytowe struktury, które właśnie są określane jako elementy o cienkich ściankach.
Jeśli projekt się uda, będzie można produkować bardziej precyzyjne części szybciej i taniej, co jest ważne dla przemysłu lotniczego.
W projekcie, który ma charakter wdrożeniowy, bierze udział także Politechnika Rzeszowska oraz firma produkująca części cienkościenne dla przemysłu lotniczego.
Badania prowadzone są w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER XIV. Na ten cel przyznano ponad 1,5 mln zł. Projekt potrwa 3 lata.
SzyK / opr. PrzeG
Fot. pixabay.com
Pliki dźwiękowe
Magdalena Michałowska-Zawada




![Mocna druga połowa MKS-u. Lublinianki pokonały Koszalin [ZDJĘCIA] 4 EAttachments92152302bd407a969be43a0ca709166a867f4cc xl 1](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/12/EAttachments92152302bd407a969be43a0ca709166a867f4cc_xl-1-350x250.jpg)
![Akcja w obronie lubelskiej księgarni. Jest odpowiedź dyrektora CSK [ZDJĘCIA] 5 EAttachments92149621779bc433d3b018d48afb0fdf7b8e069 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/12/EAttachments92149621779bc433d3b018d48afb0fdf7b8e069_xl-350x250.jpg)





