Co druga osoba w wieku licealnym uważa się za uzależnioną od Internetu, blisko 30 procent młodych ludzi spędza 6 i więcej godzin na przeglądaniu Internetu – tak wynika z ankiet przeprowadzonych przez bialskie licealistki na grupie 400 uczniów jednego z bialskich liceów.
Cztery uczennice IV Liceum Ogólnokształcącego w Białej Podlaskiej realizują projekt „15 sekund”, który ma na celu uświadamianie młodym ludziom szkodliwości nadmiernego używania social mediów.
CZYTAJ: Dramat w gnieździe lubelskich sokołów. Samica zniknęła, co z jajami? [WIDEO]
– Problem dotyczy nie tylko młodych osób – mówi Małgorzata Kowalczuk. – Ludzie spędzają coraz więcej czasu online. Przez to tracą naprawdę dużo czasu offline. Zaniedbują swoje relacje. Zdecydowałyśmy się zrobić projekt „15 sekund”, który będzie walczył z tym przebodźcowaniem, pomoże znaleźć inne zajęcia poza tym światem Internetu. Chciałyśmy zwrócić większa uwagę całego społeczeństwa, nie tylko szkolnego, ale i dalszego, żeby jednak zaczęli racjonalnie korzystać z Internetu.
– W Internecie zauważyłyśmy, że ostatnio jest moda na to, żeby przekazywać jak największą ilość informacji w jak najkrótszym czasie – mówi Alicja Komorowska. – To właśnie nazywamy przebodźcowaniem w Internecie. Nasz mózg nie jest dostosowany do tego, by tak szybko zapamiętywać informacje na przeróżne tematy, które dostajemy w bardzo krótkim czasie, zazwyczaj w piętnaście sekund – stąd też pomysł na nazwę naszego zespołu, ponieważ tyle przeważnie trwa krótki filmik w Internecie.
– Na samym początku naszego projektu przeprowadziłyśmy ankietę wśród naszej młodzieży, co stanowiło jakąś podstawę – mówi Roksana Orłowska: – Z tej ankiety wynikło przede wszystkim to, że bardzo duża część nas, prawie połowa, wskazała, że spędza w Internecie ok. 4-5 godzin dziennie, co uważamy za duży wynik. 50 procent odpowiedziało, że zupełnie nie wyobraża sobie życia bez telefonu.
CZYTAJ: Szeregowy z Dęblina mistrzem w podnoszeniu ciężarów
– Myślę, że w naszym przypadku to się bardzo zmieniło od początku projektu, bo nie zauważałyśmy do końca tego problemu, zanim zainicjowałyśmy ten pomysł, aczkolwiek teraz, w zasadzie od listopada, grudnia zauważyłyśmy ten problem także u siebie i postawiłyśmy sobie takie granice, że będziemy tego mniej używać – mówi Małgorzata Kowalczuk. – I widzimy, że żyje nam się lepiej, gdy ograniczyłyśmy te media do minimum, ale nie do zera. Nie mówimy, że media są złe, bo czasami są potrzebne do życia, ale nam to ograniczenie wyszło na plus.
Co zamiast mediów społecznościowych uczennice proponują młodym ludziom? – Multum rzeczy – mówi Małgorzata Kowalczuk. – Takie najbardziej podstawowe, to dbanie o swoją kondycję fizyczną, bo gdy spędzamy te godziny w Internecie, czy to przybierając różne niewygodne pozycje podczas przeglądania tych treści, nasze zdrowie fizyczne nie jest w najlepszym stanie, więc fajnie, jakby zastąpić sobie godzinę siedzenia na telefonie jakimś spacerem, treningiem, medytacją, jogą. Można poczytać książki, żeby rozwinąć swoją kreatywność, spędzić czas z rodziną, znajomymi, bo jednak relacje na żywo są o wiele zdrowsze. Fajnie też na przykład rozwijać inne pasje.
Swoje działania licealistki kierują do rówieśników, dzięki czemu są dla nich bardziej wiarygodne: – Wydaje mi się ogólnie, że jako przedstawicielki nastoletniej grupy możemy powiedzieć dużo, bo jesteśmy nimi na co dzień. Wiemy, jak uderzyć do źródła problemu i jak zwalczać ten problem w naszej grupie rówieśniczej – mówi Roksana Orłowska.
CZYTAJ: Uwierzyła we włamanie. 73-latka wyrzuciła pieniądze przez balkon
– Myślę, że na zakończenie na pewno chciałybyśmy zobaczyć poprawę tej jakości życia, czy to u rówieśników, czy u młodszych, czy też u starszych, bo myślę, że dotarliśmy do naprawdę wielu zróżnicowanych grup – wiekiem, doświadczeniem, zainteresowaniami – mówi Małgorzata Kowalczuk. – Myślę, że na zakończenie naszego projektu chcemy na pewno przeprowadzić jeszcze jedną ankietę, która podsumuje, czy komuś faktycznie poprawiła się ta jakość, czy była zmiana nawyków. Będzie ona zwieńczeniem tych miesięcy pracy.
W ramach projektu licealistki przeprowadzają wykłady skierowane do uczniów szkół podstawowych i średnich, a także studentów. Były również spotkania dla dorosłych. W sumie w wykładach uczestniczyło jak dotąd ok. 700 osób.
Projekt „15 Sekund” jest realizowany w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii.
MaT/ opr. DySzcz
Fot. nadesłane