Dwadzieścia trzy oferty wpłynęły w przetargach na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków S17 Piaski-Łopiennik oraz Krasnystaw-Izbica; budowa drogi ekspresowej o łącznej długości 35 km będzie kosztować ok. 1,6 mld zł – podał we wtorek (09.01) lubelski oddział GDDKiA.
GDDKiA poinformowała, że w ramach zadania wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa, drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie drogi w obrębie węzłów, a także system zarządzania ruchem. Przewidywany jest montaż urządzeń służących ochronie środowiska, w tym ekranów akustycznych i przejść dla zwierząt.
Według planów GDDKiA, odcinek Piaski-Łopiennik o długości 16,6 km przebiegać będzie nowym śladem, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na przebudowanym węźle Piaski Wschód, gdzie S17 połączy się z S12. W ramach inwestycji powstaną trzy węzły drogowe: Piaski Południe, Fajsławice i Łopiennik.
Odcinek Krasnystaw-Izbica – zakomunikowano – będzie miał 18,8 km, zacznie się w Zakręciu i początkowo będzie przebiegać w śladzie obecnej DK17. Następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę, od zachodu ominie m.in. Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę i Izbicę, przekroczy linię kolejową nr 69 i zakończy się na przecięciu z obecną DK17 w okolicach Krasnego. Zaplanowano budowę trzech węzłów: Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica. „Planowana jest też budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych Ostrzyca oraz obwodu utrzymania drogi ekspresowej w okolicach Krasnegostawu” – dodała GDDKiA.
Jak poinformowano, w trakcie postępowań przetargowych wpłynęło prawie 2,5 tys. pytań od wykonawców, na które udzielono odpowiedzi. Zorganizowano także spotkanie dla wykonawców, by przybliżyć im nowe przepisy.
Wartą 695,5 mln zł ofertę firmy Intercor GDDKiA wybrała jako najkorzystniejszą w przetargu na realizację odcinka Piaski-Łopiennik. W przypadku odcinka Krasnystaw-Izbica postępowanie wygrała firma Mostostal Warszawa, której oferta opiewa na 936,6 mln zł.
„Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcami, co planowane jest w drugim kwartale tego roku” – przekazano.
Informując o postępach w realizacji drogi ekspresowej S17 GDDKiA podała, że w ub. r. wykonawcy trzech odcinków między Zamościem a Hrebennem (łącznie niespełna 50 km) złożyli wnioski do wojewody lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i procedura jest w toku.
Obecnie – zakomunikowała GDDKiA – analizowane są oferty na realizację odcinka Izbica-Zamość Sitaniec. Wybór najkorzystniejszej planowany jest w pierwszym kwartale br.
Jak podano, RDOŚ w Lublinie proceduje złożony w styczniu ub.r. wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 Łopiennik-Krasnystaw (ok. 9,5 km) i Zamość Sitaniec-Zamość Wschód (ok. 12 km).
GDDKiA ogłosiła także przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ok. 2-kilometrowego odcinka drogi S17 w okolicy Hrebennego, który w przyszłości będzie służył jako dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą.
Natomiast w ub. r. na S17 oddano do użytku drugą nitkę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Droga ekspresowa między Piaskami a Hrebennem ma liczyć ok. 125 km.
PAP/ RL/ opr. DySzcz
Fot. www.gov.pl