– Co stanie się z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego, będzie wiadomo po audycie. Pierwsze wnioski z niego poznamy pod koniec tego kwartału – powiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
– Zaczynamy audyt i na jego podstawie będziemy przedstawiać rekomendacje dla Rady Ministrów, jeśli chodzi o projekt CPK albo poszczególnych jego elementów – powiedział w rozmowie z PAP wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Zaznaczył, że rekomendacje, „w przeciwieństwie do poprzedników będą bazować na rzetelnych i pełnych analizach, ale uwzględnią także rzeczywistą sytuację budżetu Polski”. „To niezwykle istotne gdy mówimy de facto o publicznych pieniądzach” – dodał.
CZYTAJ: Prezes CPK odwołany
– W audycie będziemy badać wiele obszarów równolegle. Sporo decyzji kierunkowych uda nam się zakomunikować już pod koniec tego kwartału – powiedział Lasek. Zapewnił, że wnioski z audytu będą przedstawiane „bez zbędnej zwłoki”.
Jak zaznaczył, dzisiaj nie odważy się powiedzieć, które elementy CPK będą kontynuowane, np. czy to będzie program kolejowy, czy budowa lotniska.
W jego ocenie komponent kolejowy CPK „był mało kontrowersyjny”. „Od dłuższego czasu mówiło się o Kolei Dużych Prędkości, ale już rozmiar, zakres, liczba linii, ich przebieg – to chciałbym zostawić ocenie ekspertom” – powiedział. Jak dodał, dziś nie może powiedzieć jednoznacznie, w jakiej formule CPK powstanie lub nie i czy to będzie w planowanej lokalizacji.
– Chciałbym, aby projekt ten był wielowariantowy i decyzje o realizacji poszczególnych wariantów wynikały z aktualnej sytuacji, z jednej strony gospodarczej, a z drugiej strony realnych potrzeb rynku – wskazał.
Zapewnił, że audyt będzie przeprowadzony rzetelnie, a spółka swoje dalsze plany będzie przeprowadzać w dialogu społecznym.
CZYTAJ: Pełnomocnik rządu ds. CPK: powołano nowy skład rady nadzorczej spółki
– Olbrzymim wyzwaniem dzisiaj jest kwestia wywłaszczeń pod planowaną inwestycję. Chciałbym doprowadzić do takiej sytuacji, żeby osoby, wobec których nie da się już tego uniknąć, czuły się zaopiekowanie przez państwo. Inwestycje infrastrukturalne wymagające wywłaszczeń, czy wykupu ziemi zawsze będą budzić emocje społeczne. Uczciwie należy się zmierzyć z tym problem – podkreślił Lasek.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
PAP / RL / opr. LisA
Fot. CPK Twitter