O tym, czy sztuczna inteligencja zastąpi dziennikarzy i w jakim zakresie – rozmawiają (od godziny 9.30) uczestnicy konferencji „Jaki nadawca? Wpływ sztucznej inteligencji na media”. Konferencja wpisuje się w jubileusz 15-lecia Instytutu Dziennikarstwa i Zarządzania KUL.
CZYTAJ: Sztuczna inteligencja wygenerowała bajkę dla przedszkolaków [ZDJĘCIA]
– Sztuczna inteligencja, czy chcemy tego czy nie, już teraz decyduje m.in. o doborze tematów publikowanych w różnych mediach – powiedział w Polskim Radiu Lublin profesor Jan Kreft z Politechniki Gdańskiej, wieloletni dziennikarz i korespondent zagraniczny, autor ponad tysiąca publikacji. – Dzisiaj sztuczna inteligencja po pierwsze współdecyduje w redakcjach o tym, co jest warte opublikowania, bo analizuje na przykład trendy w mediach społecznościowych na postawie wielkich zespołów danych. Po drugie, wybiera także tematy, które identyfikują na przykład anomalie zachowań społecznych – innymi słowy wybiera te gorące tematy. Dzisiaj sztuczna inteligencja lepiej ocenia zainteresowanie odbiorców i zastępuje w ten sposób tzw. „dziennikarski nos” przekonaniem, że jest lepsza w identyfikowaniu, co ludzi interesuje. To jest powszechne.
Cała rozmowa w materiale wideo:
Profesor Kreft przygotował wykład pod tytułem „Gdy sztuczna inteligencja kłamie. Dziennikarstwo w poszukiwaniu prawdy”.
Konferencji w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim będzie towarzyszyła również debata ekspertów „Sztuczna inteligencja – urojone lęki czy realne obawy”.
RMaj/ opr. DySzcz
Fot. RL