Mieszkańcy osiedla Górki w Lublinie protestują przeciwko inwestycji przy ul. Wyżynnej w sąsiedztwie Parku im. Jana Pawła II. Prywatny inwestor wygrodził część zieleni i ma tam – zdaniem mieszkańców – wybudować wielokondygnacyjny parking.
– Nie zgadzamy się z tym – mówią mieszkańcy osiedla Górki. – Bez uzgodnienia z nami, bez powiadomienia nas podejmuje się takie decyzje. Jak tutaj będzie jeszcze 300 samochodów, to (będzie czuć) „perfumy”.
– Nikt nas nie powiadomił o tej inwestycji – mówi przewodniczący Zarządu Dzielnicy Czuby Południowe, Krzysztof Wiśniewski. – Wąwóz jest włączony do systemu ESOCH (Ekologiczny System Obszarów Chronionych Miasta Lublin – red.). Czy to, co widzimy, możemy nazwać ochroną ekologii naszego miasta? W tym miejscu buduje się wielki budynek usługowy. Jest to po prostu śmianie się mieszkańcom w twarz. Jest to żart z prawa.
Nieruchomości, których dotyczy pozwolenie na budowę znajdują się na terenie z podstawowym przeznaczeniem gruntów pod parkingi, parkingo-garaże i garaże – poinformował lubelski ratusz. – Jeśli wnioskodawca spełnia warunki określone w prawie budowlanym, obowiązkiem urzędu jest wydanie decyzji. W tym przypadku projekt był zgodny z zapisami obowiązującego tam miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – czytamy w odpowiedzi Urzędu Miasta Lublin. Jej pełna treść poniżej.
MaTo / opr. ToMa
Fot. lublin.eu / archiwum
Pełna odpowiedź lubelskiego ratusza, które otrzymało Radio Lublin:
Budynki, na które zostało wydane pozwolenie na budowę sytuowane są na terenie przeznaczonym w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego z 2002 roku pod budowę parkingów i garaży (symbol KS1). Na fragmentach nieruchomości przeznaczonych w planie pod zieleń (ZP), projekt nie wprowadza żadnych modyfikacji, przewiduje tam zieleń niską.
W tym konkretnym przypadku projekt inwestora nie obejmuje chronionej strefy „Parku Czuby”, który w obowiązującym planie jest objęty ochroną jako obszar przyrodniczy, przeznaczony pod zieleń ogólnodostępną. Oznacza to, że inwestor nie może ingerować i realizować inwestycji na terenie Parku Jana Pawła II. Zgodnie z projektem inwestycja ma być realizowana poza tym obszarem chronionym, na terenie dla którego od 2002 r. plan zagospodarowania przewiduje jako funkcję podstawową lokalizację parkingów i garaży.
Miasto Lublin konsekwentnie obejmuje ochroną planistyczną tereny o szczególnym znaczeniu przyrodniczym. Przykładem działań planistycznych prowadzonych w tym rejonie jest przystąpienie we wrześniu 2021 r. do sporządzenia planu i zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Lublin – część II wzdłuż linii kolejowej i Starego Gaju, w rejonie wąwozu, który ma chronić te obszary przed zabudową. Innym przykładem jest przystąpienie w grudniu tego samego roku do sporządzenia miejscowych planów dla ponad 1600 ha terenów zielonych o szczególnym dla Lublina znaczeniu przyrodniczym, w tym m.in. dla Lasu Stary Gaj oraz Lasu Dąbrowa.
W tym przypadku, wniosek o pozwolenie na budowę został złożony 26 listopada 2019 r., zaś 8 października 2020 projekt otrzymał zatwierdzenie i pozwolenie na budowę. Dotyczy ono budynku garażowego oraz budynku usługowego (dopuszczonego w mpzp w zakresie obsługi funkcji podstawowej obiektu), a także zagospodarowania terenu i instalacji zewnętrznych, przebudowy sieci energetycznej i teletechnicznej, budowy oświetlenia terenu, drogi wewnętrznej wraz z miejscami postojowymi, chodników oraz odcinka ulicy stanowiącej dojazd do drogi wewnętrznej.
Dla działek objętych pozwoleniem na budowę od 2002 roku obowiązują zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Lublin – część II (uchwała Rady Miejskiej w Lublinie z dnia 26.09.2002 r.) Nieruchomości, których dotyczy pozwolenie na budowę znajdują się na terenie z podstawowym przeznaczeniem gruntów pod parkingi, parkingo-garaże i garaże (symbol KS1). Możliwa jest także lokalizacja innych sieci, urządzeń i obiektów usługowych dopuszczonych w mpzp w zakresie obsługi funkcji podstawowej obiektu. Obiekty takie można lokalizować pod warunkiem zachowania charakteru i wymagań podstawowego przeznaczenia oraz zasady, by nie zajmowały więcej niż 15% powierzchni terenu.
Procedura wydawania pozwolenia na budowę jest ściśle opisana przepisami prawa, nie ma w niej miejsca na uznaniowość. Jeśli wnioskodawca spełnia warunki określone w prawie budowlanym, obowiązkiem urzędu jest wydanie decyzji. W tym przypadku projekt był zgodny z zapisami obowiązującego tam miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz spełniał wszelkie wymogi formalne regulowane przepisami prawa, nie było zatem przesłanek do odmowy udzielenia pozwolenia na budowę. Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa, a zgodnie z przepisami kodeksu karnego funkcjonariusz publiczny, który nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, ponosi konsekwencje karne, łącznie z karą pozbawienia wolności.