Pedagodzy z całej Polscy rozmawiają w Lublinie o edukacji historycznej. Okazją do tego jest szkolenie organizowane przez Państwowe Muzeum na Majdanku. Zajęcia dotyczą między innymi trudnej historii II wojny światowej, zarówno z perspektywy ofiar jak i sprawców.
Jednym z uczestników szkolenia jest nauczyciel Witold Bobryk z IV LO w Siedlcach: – Pozbywam się mitów historycznych. To jest najtrudniejsza rzecz, a takie spotkania pozwalają spojrzeć zupełnie z innej perspektywy, z perspektywy ludzi, którzy z tym na co dzień się spotykają. Wizyta w takim miejscu uczy pokory.
– Cel spotkania to m.in. poznanie ciekawych metod pracy z uczniami – mówi kierownik działu edukacji w Państwowym Muzeum na Majdanku, Jolanta Laskowska. – Wyjście ze szkoły pozwala dostrzec to, czego przeważnie na co dzień nie można zobaczyć: obiekty, artefakty, rzeczy, które są oryginalnie związane z danym wydarzeniem. Można zobaczyć autentyczne zdjęcia, usłyszeć głos człowieka, który ma im coś do opowiedzenia.
– Mówimy o historii nie tylko z perspektywy ofiar, ale i sprawców, co lepiej pozwala zrozumieć mechanizm zbrodni i okrucieństwa II wojny światowej – wyjaśnia Jolanta Laskowska. – Kiedy analizujemy biografię sprawców – opieramy się na sprawcach z Majdanka – to przekonujemy się, że niestety bardzo wielu z nich było zwykłymi ludźmi, a nie psychopatami, których to postępowanie zrozumielibyśmy dużo łatwiej i prościej. Mam nadzieje, że z tego procesu myślowego, który się dokonuje i analizy tego, co się wydarzyło w czasie II wojny światowej, możemy wyciągnąć jakieś wnioski.
W szkoleniu uczestniczy kilkudziesięciu pedagogów i nauczycieli. Spotkania są organizowane przez Państwowe Muzeum na Majdanku od 2016 roku. Dzisiejsze potrwa do około godziny 17.00.
MaTo / opr. AKos
Fot. Piotr Michalski