W nietypowej lekcji historii biorą udział uczniowie puławskich szkół średnich. W Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 można przenieść się w czasy powstania warszawskiego i wojny polsko-bolszewickiej. Lekcje zorganizowano w ramach projektu „Innowacyjna historia – nowoczesne technologie w służbie edukacji”.
CZYTAJ: „Żywa” historia w czasie wojny. Wyjątkowa szkoła w Lublinie [PROGRAM]
– Dzięki wirtualnej rzeczywistości uczniowie mogą znaleźć się w środku danego wydarzenia – mówi Marcin Grum z Fundacji Arte et Marte. – Czyli mogą się wcielić w jednego z bohaterów np. powstania warszawskiego i poczuć tę historię w trochę inny sposób. Technologia jest dosyć innowacyjna. Mamy scenografię zbudowaną przez naszych techników, a także dźwięk ambisoniczny. Dokładniej mówiąc, jest to dźwięk przestrzenny, a działa to tak, że jeśli coś strzeli, wybuchnie albo coś się wydarzy z mojej lewej strony, to osoba, która ma gogle i słuchawki na sobie, słyszy to właśnie z tej strony. Dzięki temu jest tak naprawdę w tamtym świecie.
– Zdecydowanie może to zainspirować uczniów do głębszego zainteresowania lokalną historią – uważa nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 11 w Puławach Marcin Kika. – Może w rodzinie jest ktoś, kto pamięta jeszcze te czasy. Można gdzieś dociec. Myślę, że to bardzo fajna i innowacyjna lekcja historii.
Na uczniach Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Puławach projekcje zrobiły duże wrażenie. – Była taka scena, że mogliśmy latać samolotem lub jeździć konno. Przeszły mnie dreszcze. Poczułem, jakby to było naprawdę. Pierwszy raz miałem doświadczenie z goglami VR. Byłem w dużym szoku, gdy je założyłem. Mogłem zobaczyć wszystko z perspektywy pierwszej osoby i przeżyć na własnej skórze wydarzenia, które miały miejsce sto lat temu – opowiadają uczniowie.
Projekt jest skierowany do uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych oraz licealistów. W Puławach będzie realizowany do piątku (15.09).
ŁuG / opr. LisA / WM
Fot. zso2.um.pulawy.pl/ Łukasz Grabczak