Dziewięćdziesiąt lat temu, w 1933 Bruno Schulz przekazuje Zofii Nałkowskiej rękopis „Sklepów Cynamonowych” (ukażą się rok później), a „Ptaki” opowiadanie Schulza z tego zbioru trafia na łamy „Wiadomości literackich” jako debiut autora. W tym samym roku ukazuje się debiutancki tom Miłosza „Poemat o czasie zastygłym”, a warszawskie wydawnictwo „Gebethner i Wolff” publikuje opowiadanie Iwaszkiewicza „Panny z Wilka”. W 1933 roku ukaże się też „Pamiętnik z okresu dojrzewania”, zbiór opowiadań Witolda Gombrowicza będący jego debiutem. A także „Puc, Bursztyn i goście”, książka dla dzieci Jana Grabowskiego. Do tych literackich wydarzeń należy dodać też „Dwa księżyce”. Zbiór opowiadań Marii Kuncewiczowej publikuje Towarzystwo Wydawnicze „Rój”. To 20 utworów, których akcja osadzona jest w Kazimierzu nad Wisłą. Sześćdziesiąt lat później Andrzej Barański zrealizuje film fabularny wg „Dwóch księżyców”. W dziewięćdziesiątą rocznicę wydania książki i trzydziestą premiery filmu „Dwa księżyce” porozmawiamy o tym z prof. Rafałem Szczerbakiewiczem.
„Obraz” to tytuł wystawy, którą do końca września można oglądać w salach wystawowych Pałacu Lubomirskich w Lublinie, siedzibie Muzeum Ziem Wschodnich Dawnej Rzeczpospolitej, oddziału Muzeum Narodowego w Lublinie. Ta wystawa zainaugurowała działalność GRUPY OBRRAZ. Artystów – Krzysztofa Gliszczyńskiego, Łukasza Huculaka, Sławomira Marca, Lecha Twardowskiego i Tomasza Zawadzkiego – łączy przekonanie o doniosłości sztuki, wyjątkowej dziedziny naszego życia pozwalającej na tworzenie swoistych przestrzeni dla poszerzonej refleksji i pogłębionych doświadczeń najczęściej niemożliwych w życiu codziennym. Kuratorem ekspozycji jest Marcin Lachowski. W „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” opowiemy o ideach GRUPY OBRRAZ i planowanych wystawach.
W kolejnym odcinku cyklu „Bolesław Lutosławski – alchemia portretu” m.in. o kołnierzyku architekta Richarda Rogersa, spotkaniu z Billem Brandtem, o tym, jak Tycjan zainspirował fotografa do zrobienia portretu rektorowi uniwersytety w Cambridge i jeszcze o tym, dlaczego Bolesław Lutosławski chciałby zrobić zdjęcie Giovanni Belliniemu.
W premierowym, 370 odcinku słuchowiska „Bazarek” metafizyka puszcza oko, przed Wiesławą nic się nie ukryje, a farba szkodzi jak się wsadza do niej nos.
Zdjęcie z wernisażu inaugurującego powstanie Grupy OBRRAZ w Pałacu Lubomirskich w Lublinie.