piątek, 29 września 2023
°c
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT
SŁUCHAJ
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT
Polskie Radio Lublin
Strona Główna Kraj i Świat

Agresja na drodze. Jak z nią walczyć?

11 sierpnia 2023 / 07:39
A A
pexels tobi 620335 2023 08 11 072832
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

„Nie przyjdzie nam do głowy, że by poganiać na schodach człowieka, który kuleje, ale dla naszego umysłu samochód nie ma twarzy” – powiedział psycholog Tomasz Witkowski. Mówi też, jak można, walczyć z agresją na drodze.

Znaczące pukanie się w głowę, podniesiony środkowy palec, trąbienie, zajeżdżanie drogi – to chleb powszedni kierowców na polskich drogach. Na niezliczonych filmach umieszczonych w internecie można zobaczyć też spektakularne wybuchy furii zakończone czasem rękoczynami. Psycholog Tomasz Witkowski opowiada o przyczynach takich zachowań oraz o tym, jak – jego zdaniem – można przejawy agresji drogowej zmniejszać.

 CZYTAJ TAKŻE: Pijani, uciekający, zbyt głośni. Policja kontra agresywni kierowcy

„Badacze wyróżniają trzy formy agresji drogowej: gniew za kierownicą, agresja słowna, której często towarzyszą różnego rodzaju gesty, jest też furia drogowa, kiedy dochodzi do bezpośredniego kontaktu z innym użytkownikiem drogi. Po drodze są jeszcze zachowania typu błyskanie światłami, czy najeżdżanie na zderzak” – powiedział Tomasz Witkowski.

Według specjalisty, agresję na drodze wzmaga to, że dla naszego umysłu, który ewoluował na plejstoceńskiej sawannie, samochód to nie jest człowiek. „Idąc po schodach za człowiekiem, który kuleje, nie przyjdzie nam do głowy, żeby go poganiać, bo uruchamia się u nas mechanizm empatii i ta sytuacja nie wywołuje irytacji. Natomiast na drodze widzimy tylko samochód, który nie ma twarzy, nie wiemy, kto siedzi w środku, czy to może starszy człowiek, który jedzie wolno, żeby nie stwarzać zagrożenia, czy początkujący, niedoświadczony kierowca. Po prostu brak jest komunikacji między kierowcami” – wytłumaczył.

Duże znaczenie ma też sposób wychowywania

„Od dziecka jesteśmy uczeni wzorców agresji, uczą nas jej media, wystarczy włączyć telewizor, obserwujemy je też u rodziców, przełożonych, znajomych. Po prostu nasza agresja bierze się ze złego wychowania” – ocenił.

Według psychologa, agresja jest domeną nie tylko polskich kierowców. „Opinia, że w wielu krajach zachodnich na drogach jest mniej agresji, to stereotyp. Okazuje się, że choć mówi się o angielskich kierowcach, że to dżentelmeni, to jednak w rzeczywistości są bardzo agresywnymi kierowcami. Była też hipoteza, że im więcej samochodów na drodze, tym więcej agresji, ale okazało się, że nie. Na przykład w Finlandii, gdzie drogi są zasadniczo puste, agresja też występuje” – wytłumaczył.

pexels-peter-fazekas-1386649.jpg

Różnice między kobietami i mężczyznami

„Kobiety są dużo bardziej skłonne od mężczyzn do agresji słownej, używają brzydkich określeń w stosunku do innych kierowców. Z kolei to mężczyźni szybciej przechodzą do agresji czynnej w rodzaju obraźliwych gestów, błyskania światłami, czy zajeżdżania drogi” – powiedział.

Za to według eksperta prawdziwy jest stereotyp, że właściciele dużych, mocnych, szybkich samochodów mają większą skłonność do agresji. „Wyjaśnia się to w ten sposób, że próbują pokazać swoją władzę na drodze, często nie mając okazji do jej pokazania w relacjach zawodowych, rodzinnych, czy jakichkolwiek innych” – wytłumaczył.

Jak obniżyć agresję?

Według Tomasza Witkowskiego są trzy metody na obniżenie agresji: system komunikacji między kierowcami, sposób karania i zmiana sposobu nauki jazdy.

„Kiedyś był zwyczaj, że niedoświadczeni kierowcy mieli na samochodzie naklejony symbol zielonego liścia. Ten sygnał hamował agresję innych kierowców. Taką rolę, spełnia litera L na samochodzie nauki jazdy. Myślimy o nim nie z agresją, tylko o jako pewnej oczywistości, która pojawiła się na drodze. Świetnie sprawdzało się też CB radio, które umożliwiało kontakt między kierowcami. Ta forma komunikowania bardzo dobrze redukowała agresję. Teraz samochody mają coraz mniejsze, przyciemniane szyby i nie widzimy, że ktoś się do nas np. przepraszająco uśmiecha. Dlatego należy podejmować próby wypracowania systemu komunikacji między kierowcami, jestem gorącym zwolennikiem powrotu do zielonego liścia” – wskazał.

CZYTAJ TAKŻE: Kierowcy, weszły w życie nowe przepisy. Co się zmienia?

„Dużo zależy od systemu karania. Kary powinny być szybko wymierzane i nieuchronne. Jeżeli tak jest, kierowcy są po prostu grzeczniejsi. Niestety, w Polsce system kar uczy kierowców jak nie dać się złapać i dlatego jest nieskuteczny. Brakuje konsekwencji i nieuchronności w ich stosowaniu” – ocenił.

Obiekcje eksperta budzi też sposób nauki jazdy. „U nas bardzo rzadko uczy się kierowców jazdy defensywnej, dającej bezpieczeństwo kierowcy i innym użytkownikom drogi. Zamiast tego preferuje się jazdę ofensywną i agresywną” – podkreślił Tomasz Witkowski. 

PAP / RL / opr. KS

Fot. Peter Fazekas/Tobi, pexels.com

Tagi: kierowcypsychologiatransport
REKLAMA

Czytaj także

384175428 279796104967746 4357252078494130928 n 2023 09 26 075042
Lublin

Mgły nad regionem wyzwaniem dla kierowców

26 września 2023
376806921 615974940705891 6282059163028104 n 2023 09 21 071540
Lublin

Dwa śmiertelne wypadki na drogach regionu

21 września 2023
driver 438442 1280 2023 09 17 092851
Kraj i Świat

Duże zmiany w kasowaniu punktów karnych. Weszły nowe przepisy

17 września 2023
autobus wodorowy 2023 09 14 164359
Chełm

Wodór zastąpi diesle. 100 mln zł na nowe autobusy

14 września 2023
dsc 0021 2022 10 14 081546 scaled 2023 09 12 161105
Lublin

Lublin: od środy utrudnienia na ul. Wojciechowskiej

12 września 2023
375908327 212571975140055 271111566978257229 n 2023 09 12 123454
Biała Podlaska

Droga krajowa nr 63 zablokowana po wypadku. Ucierpiały dwie osoby [ZDJĘCIA]

12 września 2023
foto 2023 09 12 082931
Lublin

„Energia dla Lubelskiego”: o klastrach i transporcie zeroemisyjnym

12 września 2023
word 2 2023 09 11 162952
Lublin

Ćwierć wieku i 1,7 mln kierowców. Lubelski WORD świętuje [ZDJĘCIA]

11 września 2023
Następna wiadomość
rd 2023 03 17 094139 750x375 2023 08 11 075600

Gość Radia Lublin: dr Robert Derewenda, dyrektor lubelskiego oddziału IPN

antena

    81 743 73 83
    informacje@radio-lublin.pl



ciekawostki

computer 6981762 1280 2023 09 27 211622

Niebieskie światło może przyspieszać dojrzewanie

27 września 2023
good meat cultivated chicken pasta dish 2023 09 25 105435

Produkcja mięsa komórkowego coraz tańsza

25 września 2023
medicine 257349 1280 2023 09 23 205741

Leki mogą odmłodzić narządy do przeszczepów

23 września 2023
pexels laura stanley 2252311 2023 09 23 202621

Wilki i psy dobrze pamiętają, gdzie ludzie schowali jedzenie

23 września 2023

o tym się mówiło

Mistrzostwa świata: Mateusz Cierniak broni tytułu

„Kiedy Ziemia przestała być centrum Wszechświata”. Wyjątkowa wystawa odwiedza Lublin

Goncalo Feio przed meczem z Puszczą: to drużyna skuteczna w tym, co gra

Nauka i biznes: dwa światy na jednym kongresie [ZDJĘCIA]

23.09.2023 Marek Pasieczny „Pierścień wielkiej Damy”

Ku aktywności zawodowej. W Lublinie trwają Targi Ekonomii Społecznej [ZDJĘCIA]

REKLAMA

Polskie Radio Lublin S.A.
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 801 501 022 / 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Praca Lublin
Partnerzy
Patronaty
Reklama
Kontakt
BIP

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PARTONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA LUBLIN
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT

© 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Reset Reset