• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 0°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
sobota, 27 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Wiadomości > „Wracamy do pionierskich działań”. Betonowa droga powstała w gminie Hrubieszów

„Wracamy do pionierskich działań”. Betonowa droga powstała w gminie Hrubieszów

06 lipca 2023 / 19:19
A A
img 0537 2023 07 06 194100
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Polska jest jednym wielkim placem budowy dróg – zarówno autostradowych, jak i samorządowych. Na drogach zwykle króluje asfalt, ale coraz częściej pojawia się cicha trwała technologia betonowa.

Na autostradach i drogach ekspresowych w kraju mamy 1092 km nawierzchni betonowych. Rocznie buduje się 150 km takich dróg w samorządach lokalnych. W ostatnim okresie drogę z betonu zbudowano w gminie Hrubieszów.

CZYTAJ: Park przy dawnej cukrowni znów zachęca do odwiedzin [ZDJĘCIA]

– Od dłuższego czasu zastanawialiśmy się nad zmianą technologii z uwagi na ogromny ruch komunikacyjny i skorzystaliśmy z rządowego funduszu przebudowy dróg lokalnych – mówi wójt gminy Hrubieszów Tomasz Zając. – Jest to odcinek o długości 1 km 400 m, którego koszt wyniósł ok. 2 miliony złotych. Ta droga to odcinek dłuższy, ponad 3-kilometrowy. Pierwsza część została wykonana technologią asfaltową, o szerokości 3,5 m wraz z utwardzeniami. Druga część została wykonana technologią betonową o szerokości 5,5 metra wraz z utwardzeniami. Zrobiliśmy taki specjalny eksperyment, bo chcemy zobaczyć, jak się będzie zachowywała tego rodzaju jezdnia pod wpływem ruchu samochodów osobowych, ciężarowych i maszyn rolniczych.

358533136_579290507729418_7623077328582352635_n.jpg

– Drogi czy nawierzchnie betonowe były budowane już co najmniej od 100 lat – mówi Zbigniew Pilch, dyrektor marketingu i public affairs Stowarzyszenia Producentów Cementu. – Z różną intensywnością, w różnych okresach. Były okresy, że technologia betonu nawierzchniowego na drogach była rozwijana szybciej, wolniej. Budowaliśmy drogi betonowe w Polsce w II RP, na drogach samorządowych, w okresie tzw. kryzysu naftowego w latach 70. i początku 80. ubiegłego wieku. Z powodzeniem budujemy drogi betonowe w Polsce od kilkunastu lat z powrotem.

CZYTAJ: Problemy z dostępnością do wody w gminie Kłoczew. Apel o oszczędzanie

– Jeżeli chodzi o drogi krajowe realizowane przez lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, to na chwilę obecną betonowa droga została wybudowana w ramach budowy drogi S17 między węzłem Kurów Zachód a węzłem Lubelska przed Warszawą. To ok. 100 km trasy – mówi Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału GDDKiA.

– Znajdujemy się na drodze gminnej 111099L w miejscowości Czerniczyn, która została przebudowana w 2022 roku – mówi Łukasz Stasiuk z Urzędu Gminy Hrubieszów. – Droga została wykonana w technologii betonu wałowanego. Tutaj na przykład możemy zauważyć takie przecięcia na tym betonie. Są to tzw. nacięcia dylatacyjne, które służą odprężaniu nawierzchni drogowej. Ponieważ mamy zmiany temperatur, co powoduje, że beton nie pęka. Droga służy lokalnym mieszkańców – miejscowości Czerniczyn, Kozodawy, Mieniany. Łączy się również z drogą wojewódzką i drogą powiatową.

IMG_053.jpg

– Teraz dobrze się jeździ – mówi jeden z kierowców. – Droga na razie jest równa. Wcześniej było strasznie. Dziura na dziurze i błoto.

– Jest to droga na miarę czasów – mówi Edward Walencik, sołtys wsi Czerniczyn i radny gminy Hrubieszów. – Wcześniej była utwardzona szutrem. Jak było, tak było. Kurzy się, doły się wybijają. W tej chwili mamy naprawdę porządną drogę.

– Na przełomie lat 80/90 pionierem budowy dróg betonowych był powiat hrubieszowski – mówi Tomasz Zając. – Po tym dłuższym okresie wracamy do pionierskich działań. Idziemy dalej w tym kierunku, żeby budować drogi betonowe na terenie gminy Hrubieszów. Mamy już opracowane dwie dokumentacje projektowe – jedną na drogę w Cichobórzu o długości ok. 1 km, szerokości 5,5 metra z utwardzeniem po obu stronach, jak również na drogę w Czumowie o długości 750 m, 5,5 metra szerokości z utwardzeniem po obu stronach.

– Drogi betonowe charakteryzują się przede wszystkim bardzo długą i dużą trwałością – mówi Zbigniew Pilch. – Drogi betonowe, co jest bardzo ważne w dzisiejszych czasach, są jasne. Nie nagrzewają się, nie wydzielają się żadne nieprzyjemne i niezdrowe substancje z betonu. Ta jasna barwa też ma ogromne znaczenie w przypadku szarówek – lepiej widzimy na drodze betonowej, lepiej widać pieszego, samochód.

IMG_3963.jpg

– Jest lepsza przyczepność i nawet, jak się okazuje po badaniach prowadzonych przez polskich naukowców w roku 1918, na drogach betonowych przy dłuższych odcinkach i poruszaniu się, okazuje się, że następuje oszczędność zużycia paliwa nawet do 10 procent w stosunku do poruszania się tych pojazdów na drogach asfaltowych – podkreśla Tomasz Zając.

– Istnieją pewne cechy charakterystyczne, które jedna technologia posiada, a druga ich nie ma, na przykład odporność na koleiny w długim okresie eksploatacji, gdzie beton jest odporny, a nawierzchnia bitumiczna jest uzależniona od rodzaju lepiszcza. Inny przykład to czas remontu – tutaj nawierzchnie bitumiczne naprawia się szybko, betonowe wymagają dłuższego czasu na naprawę – mówi Łukasz Minkiewicz. – Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która technologia jest lepsza, a która gorsza. Wiele zależy od konkretnego rozpatrywanego przypadku, natężenia ruchu. W okresie eksploatacji w nawierzchni betonowej należy wymieniać uszczelnienia dyletacji, naprawiać spękania płyt lub wymieniać je całe. Naprawa lub wymiana spękanych płyt jest kosztowna i czasochłonna. Pozostały materiał z rozbiórki nie może być ponownie wykorzystany w owej płycie nawierzchniowej. Natomiast w nawierzchni bitumicznej wymienia się warstwę ścieralną co ok. 12-15 lat, w zależności od stopnia degradacji częściowo wymienia się również warstwę leżąca niżej, czyli warstwę wiążącą. I materiał z rozbiórki może być wykorzystywany ponownie.

– Jest u nas droga w powiecie, w gminie Mircze – odcinek na Starą Wieś – mówi Edward Walencik. – Była chyba zrobiona w 1963 lub 1967 roku. I ona w tej chwili jest w bardzo dobrym stanie. Wiadomo, są przełamania, ale to już tyle lat. Zmęczenie materiałów musi nastać. Czym by nie zrobił, to przez tyle lat musi się zepsuć. Myślę, że tu będzie podobnie. Mamy to na ileś lat.

IMG_20230627_125528.jpg

Za przemyślaną politykę samorządową i budowę dróg betonowych tytułem i medalem Dobrego Gospodarza Stowarzyszenie Producentów Cementu w ubiegłym tygodniu wyróżniło w Polsce 7 samorządowców, w tym dwóch z naszego województwa – wójta gm. Hrubieszów Tomasza Zająca i burmistrza Józefowa nad Wisłą Grzegorza Kapicę.

AP/ opr. DySzcz

Fot. AP/ nadesłane

Pliki dźwiękowe

https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2023/07/betonowa_droga_powstala_w_gminie_hrubieszow-2023-07-06-194110.mp3

Betonowa droga powstała w gminie Hrubieszów

Tagi: Zamośćdrogatechnologiabeton
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments922214660bdb6e3400ca66fc35f40ba45b90753 xl
Wiadomości

Eksplozja gazu i pożar domu pod Zamościem. Dwie osoby w stanie ciężkim [ZDJĘCIA]

26 grudnia 2025
2024-07-14T16:37:24:00 ,  Fot. Piotr Michalski
Wiadomości

Tysiące zabytkowych aut i turystów. Rajd Koguta zakończy się w Zamościu

24 grudnia 2025
EAttachments91903961bb57f433bedd3eefeaf8c06a58aad35 xl 1
Wiadomości

Zamojscy radni zdecydowali. Uchwalono budżet miasta na 2026 rok

23 grudnia 2025
EAttachments921800860866768894f3edb96e34bfed78f27b1 xl
Wiadomości

Nie będzie nocnej prohibicji w Zamościu. Radni za sprzedażą alkoholu przez całą dobę

23 grudnia 2025
EAttachments9215742bee3c6bf7c24a0198eb75464539da92e xl
Wiadomości

Gruntowny remont sanatorium w Krasnobrodzie

22 grudnia 2025
EAttachments66937272fd52ca1084a2a5205a8523df94b8de5
Sport

Porażka po zaciętym boju. Padwa Zamość przegrała w Krakowie

21 grudnia 2025
2023-05-30T13:33:51:94 ,  Fot. Piotr Michalski 
2023.05.30. LUBLIN . SAD REJONOWY LUBLIN ZACHOD . WYROK W SPRAWA KARNA O ZABICIE PSA .
FOT. PIOTR MICHALSKI  *** Local Caption *** ZDJECIE POGLADOWE
SAD
LANCUCH
SALA ROZPRAW
BUDYNEK SADU
SKLAD ORZEKAJACY
KODEKS KARNY
Wiadomości

Były wójt gminy Sułów i jego żona skazani za ustawienie przetargu

20 grudnia 2025
EAttachments53362830592015452c15a753eb46d73d04a4c98
Wiadomości

Wypadek z udziałem trzech aut. Jedna osoba w szpitalu

20 grudnia 2025
Następna wiadomość
net epa10730415 2023 07 06 194415

Wimbledon: Magda Linette awansowała do trzeciej rundy

Ciekawostki

Święty Mikołaj już leci. Jego sanie można śledzić na… radarze

Kierowca pod lupą naukowców. Nowa technologia ma pomóc zmniejszyć liczbę wypadków

Polski odkrywca planet uhonorowany planetoidą

Przed nami najdłuższa noc roku. Początek astronomicznej zimy

AI a stereotypy na temat osób w spektrum autyzmu. Badania lubelskich naukowców

Rewolucja w walce z osteoporozą? Lubelscy naukowcy opracowali inteligentny implant [ZDJĘCIA]

O tym się mówiło

17.12.2025 Kalkulator – wigilijne upodobania kulinarne

Politechnika Lubelska będzie współpracowała z Portem Lotniczym

Ciepłe ogrzewanie ze spalania odpadów medycznych. Nowa inwestycja w Łęcznej

03.12.2025 Sekrety nauki – czy Hiszpania stanie się pustynią?

Tysiące zabytkowych aut i turystów. Rajd Koguta zakończy się w Zamościu

13.12.2025 Etnosfera – 35. Mikołajki Folkowe

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj