Podróżni, którzy zrezygnują z wycieczki w obawie przed pożarami w Grecji, mogą żądać zwrotu kosztów poniesionych na realizację wyjazdu – wyjaśnia adwokat Dariusz Staniszewski. Według Polskiej Izby Turystyki taki zwrot będzie możliwy jedynie za rezygnację z wyjazdu w obszar dotknięty pożarami.
Pożar, który wybuchł na Rodos w ubiegłym tygodniu, dotarł w weekend do nadmorskich kurortów, co spowodowało konieczność ewakuacji dziesiątek tysięcy turystów. Ogień strawił również spore obszary na wyspach Korfu, Eubea, a także w okolicach Aten. We wtorek władze wydały ostrzeżenie przed ryzykiem pożarów także na Krecie. Resort spraw zagranicznych prosił o zgłoszenia, jeśli jakiś przewoźnik czy biuro podróży nie wywiązuje się z obowiązków wobec turystów.
CZYTAJ TAKŻE: Rodos w płomieniach. Ewakuacja polskich turystów z wyspy [ZDJĘCIA]
Polska Agencja Prasowa zapytała mec. Dariusza Staniszewskiego specjalizującego się m.in. w obsłudze prawnej z zakresu prawa usług turystycznych, czy klienci biur podróży przebywający na wyspach Rodos i Korfu na terenach zagrożonych pożarami mogą liczyć na pomoc touroperatora.
„W sytuacji ewakuacji turysty biuro ma obowiązek zapewnić opiekę klientom i ponieść koszty ich zakwaterowania do trzech nocy w standardzie zapisanym w umowie. Jeśli chodzi zaś o kwestię dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia za zmarnowany urlop, to będzie ona ograniczona. Ustawa daje bowiem możliwości wyłączenia odpowiedzialności biura w przypadku takiej katastrofy jak w Grecji, spowodowanej nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami. Występuje tu siła wyższa niezależna od biura turystycznego” – tłumaczy adwokat.
Zastrzegł jednak, że o odszkodowanie i zadośćuczynienie za zmarnowane wakacje będą mogli ubiegać się klienci, którzy dzisiaj decydują się na wyjazd, a touroperator zapewnia ich, że w miejscu, w które jadą jest bezpiecznie.
„Organizator wiedząc jaka jest sytuacja w Grecji i zobowiązując się, że wykona umowę zgodnie z jej postanowieniami, bierze na siebie odpowiedzialność, że tę umowę wykona. Zatem, jeśli doszłoby do sytuacji ewakuacji lub pogorszenia warunków pobytu, klient może dochodzić roszczeń odszkodowawczych” – powiedział adwokat.
Zapytany o podróżnych, którzy rezygnują z wyjazdu w związku z zagrożeniem pożarami odparł, że mogą oni żądać zwrotu poniesionych kosztów.
„Klienci, którzy zrezygnują z wycieczki w obawie przed pożarami, odstąpią od umowy składając odpowiednie oświadczenia, mogą żądać zwrotu kosztów poniesionych na realizację wyjazdu. Oczywiście bez odszkodowania i zadośćuczynienia” – wskazał prawnik.
Dodał przy tym, że w takiej sytuacji biuro ma 14 dni na zwrot wszystkich pieniędzy. „Mówimy tu o bezkosztowym odstąpieniu od umowy, dlatego ważne jest, żeby podróżny złoży oświadczenie o odstąpieniu od umowy z konkretnego powodu” – zaznaczył prawnik.
Z kolei prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomsk zapewnia, że sytuacja na Rodos jest już opanowana. „Są dwa ogniska pożarów, które nie rozprzestrzeniają się i nie zagrażają strefom turystycznym. Wszyscy turyści, którzy byli dotknięci problemami, według swojego wyboru wrócili już do Polski zgodnie z terminem powrotu albo zostali relokowani do innych hoteli w niezagrożonych częściach wyspy albo wrócili do Polski trzema samolotami podstawionymi dodatkowo na koszt organizatorów” – powiedział.
Jego zdaniem podróżni, którzy musieli wrócić wcześniej z wakacji z Rodos w związku z pożarami, nie mogą domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia. Powołując się na przepisy ustawy o imprezach turystycznych wskazał, że pożary miały charakter nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które wyłączają odpowiedzialność odszkodowawczą organizatora. „Natomiast jeśli chodzi o zwrot kosztów niewykorzystanych świadczeń to wszystko zależy od indywidualnego przypadku każdego turysty” – dodał.
Pytany o osoby wyjeżdzające dopiero na Rodos powiedział, że na północy tej wyspy nie było i nie ma zagrożenia pożarami. „Dlatego w tej chwili nie ma żadnej podstawy do tego, żeby uważać, iż wyjazd do północnej części Rodos miałby być jakimkolwiek zagrożeniem” – powiedział Niewiadomski.
CZYTAJ TAKŻE: Jak dochodzić swoich praw podczas wakacji? Rzecznik praw konsumenta odpowiada
Dopytywany o możliwość ubiegania się o zwrot kosztów przez klientów, którzy zrezygnowali z wyjazdu na Rodos w obawie przed pożarami, odparł: „Zdaniem PIT mogą oni domagać się zwrotu kosztów, jeżeli ich wyjazd dotyczy południowo-wschodniej części wyspy, czyli tej dotkniętej pożarami. Ustawa wskazuje bowiem, aby móc bezkosztowo z imprezy turystycznej zrezygnować musimy mieć do czynienia z nadzwyczajnymi okolicznościami w miejscu, do którego się udajemy lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie i muszą one mieć znaczący wpływ na realizację tej imprezy. Niezagrożona, północna część Rodos położona jest w znacznej odległości, a klienci, którzy tam przebywali w tym okresie, nie odczuwali żadnych skutków zdarzeń, które wystąpiły w południowo-wschodniej części wyspy”.
PAP / RL / opr. KS
Fot. PAP/EPA/DAMIANIDIS LEFTERIS