piątek, 16 maja 2025
°c
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • Polityka Prywatności
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
SŁUCHAJ
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • Polityka Prywatności
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Polskie Radio Lublin
Strona Główna Wiadomości Lublin

Jak dochodzić swoich praw podczas wakacji? Rzecznik praw konsumenta odpowiada

20 lipca 2023 / 18:22
A A
relax 2440709 1280 2023 06 20 175006 2023 07 20 182243
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Wakacje w pełni, każdy z nas marzy o tym, by naładować baterie podczas wypoczynku w kraju, bądź za granicą. Na miejscu jednak może się okazać, że organizator nie realizuje umowy, np. dostajemy inny pokój niż rezerwowaliśmy. W jaki sposób dochodzić swoich praw i kiedy reagować? Na te pytania odpowiada miejski rzecznik praw konsumenta w Lublinie Lidia Baran-Ćwirta w rozmowie z reporterką Radia Lublin Karolina Ryniak.

CZYTAJ: Brud, kurz i szkodniki. Kontrole sanepidu w miejscach wypoczynku dzieci i młodzieży

Co najczęściej reklamują Polacy?

W sytuacji, kiedy korzystamy we własnym zakresie z miejsca noclegowego, bezpośrednio do właścicieli tych miejsc są kierowane reklamacje związane z czasem pobytu, bo to jest najczęściej takim punktem zapalnym, skróceniem czasu pobytu i oczekiwaniem zwrotu różnicy cen. Bywa, że również warunki czy atrakcje, które oferowała agroturystyka, nie są na takim poziomie czy nie są w takim zakresie dostępne, w jakim uczestnik się spodziewał. I to też bywa przedmiotem reklamacji. Ale muszę powiedzieć, że organizacja w Polsce takich wypadów we własnym zakresie jest mniej konfliktowa. Dużo mniej mamy takich skarg, reklamacji, co może świadczyć o tym, że strony dochodzą do porozumienia, że dogadują się, a jedynie takie trudne sprawy trafiają w końcu do nas, rzeczników, czy też w ostateczności do sądu.

A jeżeli chodzi o wyjazdy zagraniczne – kiedy możemy reklamować zorganizowaną imprezę turystyczną?

Mamy w zasadzie możliwość dwuetapową, bo w pierwszej kolejności, jeżeli wyjeżdżamy na imprezę za granicę, to nasz organizator powinien nam oddelegować jakiegoś swojego reprezentanta w postaci rezydenta, do którego zgłaszamy ewentualne uwagi, reklamacje, skargi. Nie czekajmy z reklamacją do powrotu. Powinniśmy natychmiast reagować na niedociągnięcia, wady, nieprawidłowości i domagać się od przedstawiciela organizatora skutecznego naprawienia tych wszystkich wad i usterek. Jeżeli natomiast są pewne mankamenty, których nie da się usunąć, to wiadomo, że ta impreza nie może być w tych samych kosztach, które zapłaciliśmy. Jeśli nie udało się tego naprawić na miejscu, rzeczywiście po powrocie składamy reklamację żądając obniżenia ceny i odszkodowania za te elementy usługi, których nie otrzymaliśmy, bądź też otrzymaliśmy w gorszej jakości.

CZYTAJ: Rowerem po Lublinie i okolicach

Ile czasu mamy na złożenie takiej reklamacji i czy powinniśmy coś do niej dołączyć?

Czas tutaj na szczęście nie jest jakiś bardzo krótki, bo dochodzenie roszczeń związanych z uczestnictwem w imprezie turystycznej może trwać nawet trzy lata – taki jest okres przedawnienia. Jeżeli mamy jakieś dowody na okoliczność stwierdzonych wad, to je po prostu przedstawiamy organizatorowi. Dowody mogą być bardzo różne, bo w pierwszej kolejności to powinien być dowód reklamacji u rezydenta i jego oświadczenie. Mogą to być również zeznania świadków. Im więcej dowodów na okoliczność niespełnienia tej umowy, tym dla konsumenta lepiej.

Zdarza się, że biura podróży zmieniają godziny lotów, ale co w wypadku, kiedy zostaje przesunięty dzień wylotu – na przykład o jeden dzień. Co biuro podróży powinno nam zapewnić?

To nie tylko biuro podróży, ale jeżeli stawiamy się na lotnisku na zaplanowany lot, a lot jest przesunięty, odwołany, to mamy ochronę dwutorową. Nawet jeżeli jesteśmy pasażerem lotu czarterowego, to jednak przewoźnik lotniczy ma obowiązek zagwarantować nam – w zależności od tego, jaki jest czas tego opóźnienia – posiłki, a nawet nocleg, jeżeli to jest jeden dzień, a my pojechaliśmy na to lotnisko. Możemy się nawet domagać noclegu, który pozwoli nam przetrwać do wylotu. To mamy zagwarantowane rozporządzeniem unijnym związanym z odpowiedzialnością przewoźników lotniczych. Natomiast organizator imprezy turystycznej we własnym zakresie może swoim klientom zapewnić też szczególną opiekę za ten czas zwłoki, opóźnienia w wylocie. Z reguły są to rekompensaty w postaci pewnych usług lub, jeżeli tego nie uczyni w trakcie imprezy turystycznej, nie zawrze porozumień ze swoimi klientami, to z reguły należy nam się jakieś obniżenie ceny. Przy czym musimy pamiętać o tym, że większość imprez turystycznych i większość umów z organizatorami takich imprez przewiduje, że ten jeden pierwszy dzień imprezy to jest dzień transportowy, a więc może się zdarzyć, że jesteśmy umówieni na wylot o 8.00, natomiast organizator przesuwa nam ten wylot na 23.00.

CZYTAJ: Koleją po Roztoczu. Nowe przystanki na malowniczej trasie

Często nam się wydaje, że coś może być uwzględnione jako reklamacja, bo to jest nasze odczucie, że coś jest gorszej jakości albo wygląda inaczej, ale nie jest to uzasadnione prawnie. Czy są jakieś miejsca, czy strony, gdzie możemy sprawdzić, co tak naprawdę możemy zareklamować?

Zareklamować możemy wszystko. Nie ma weryfikatora, który mógłby zabronić nam, konsumentom, złożenia reklamacji. Oczywiście proces reklamacyjny to jest proces, w którym konsument składa oświadczenie związane z zarzutami kierowanymi do organizatora. Coś, co dla jednego Kowalskiego było mankamentem, dla Nowaka może nie być tym mankamentem. Pamiętajmy o tym, że wypoczynek i impreza turystyczna, jakkolwiek ona jest bardzo sformalizowana, ale oczekiwania co do sposobu wypoczynku, korzystania z danych usług czy atrakcji, należą do nas, konsumentów. I jeżeli coś nie podobało nam się, zagroziło, po to mamy całą tę procedurę reklamacyjną. Natomiast czy ten aspekt był akurat subiektywnym odczuciem konsumenta, czy obiektywną wadą, to już jest kwestia dowodzenia, negocjacji, mediacji, ewentualnie sporu sądowego.

CZYTAJ: Rzeka bywa zdradliwa. Apel o rozsądek podczas wypoczynku

Przydatnym dokumentem do oszacowania naszych roszczeń względem organizatora wyjazdu będzie tabela frankfurcka. Polski UOKiK w 2003 roku uznał ją i zamieścił na swojej stronie. Mimo, że jest to prawo zwyczajowe, to karta jest często stosowana w polskim prawodawstwie przy ustalaniu wysokości odszkodowania na rzecz klientów. Tabela zawiera procentowo określone odszkodowanie za poszczególne nieprawidłowości.

RyK / opr. DySzcz

Fot. pixabay.com

Tagi: infowypoczynekwakacje 2023prawa konsumenta
REKLAMA

Czytaj także

mid 25515535 2025 05 16 222229
Redakcje

„Będziemy walczyć jak najmocniej”. PGE Start Lublin przed drugim ćwierćfinałem

16 maja 2025
sad 44 2025 05 16 210655
Wiadomości

Śmierć podczas interwencji. Byli policjanci uniewinnieni

16 maja 2025
20250516 081539 2025 05 16 202716
Wiadomości

Weterani szos wyjechali na lubelskie drogi [ZDJĘCIA, WIDEO]

16 maja 2025
mid 25516379 2025 05 16 184722
Redakcje

Julia Szeremeta ze złotym medalem Pucharu Świata! [ZDJĘCIA]

16 maja 2025
arkady wstepne wizualizacje 2025 05 16 183940
Wiadomości

Nowa inwestycja w centrum Lublina. Porozumienie po wielu latach

16 maja 2025
ground frost g1dbd6cff2 1920 2022 04 23 002054 2023 04 05 072754 2025 05 16 154130
Lublin

Przymrozki w całym regionie. IMGW ostrzega

16 maja 2025
494575625 4016594521949457 8478759664479094977 n 2025 05 16 140945
Wiadomości

Zderzenie kilku samochodów w Lublinie. Są poszkodowani

16 maja 2025
projekt bez nazwy 3 2025 05 16 125558
Wiadomości

Ma cztery „łapy” i jest od zdań specjalnych. Pies robot zamieszkał na lubelskiej uczelni

16 maja 2025
Następna wiadomość
f1fhkxewwaa32xc 2023 07 20 215427

Politycy KO zachęcają obywateli do kontrolowania wyborów

antena

    81 743 73 83
    informacje@radiolublin.pl



ciekawostki

kra 8715 2025 05 02 173645

Lubelski wynalazek poleci w kosmos. Zabierze go tam polski astronauta

2 maja 2025
birds 7884473 1280 2025 04 30 205555

Ekspert: Ptaki rywalizują o przestrzeń do śpiewu jak o pożywienie

30 kwietnia 2025
ferns 1379020 1280 2025 04 20 191611

Zanieczyszczenie światłem to ogromny problem dla roślin

20 kwietnia 2025
p1060863 2023 02 07 142222 2024 01 04 130942 2025 04 11 163042

Kiedyś taśmy i magnetofony studyjne, teraz nowoczesne konsolety. Dziś Dzień Radia

11 kwietnia 2025

o tym się mówiło

Karambol w Lublinie. Są utrudnienia w ruchu

Bryg. Paweł Kasperek powołany na stanowisko Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Lublinie

„Haniebny happening”. Prezydent Białej Podlaskiej o wiecu Grzegorza Brauna

29.04.2025 Małgorzata Sawicka „Łąka na skraju wszechświata”

Startuje żużlowe Grand Prix. Wystąpią zawodnicy Motoru

20.04.2025 Lubelski atlas historyczny

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PARTONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA LUBLIN
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • ZWIEDZANIE RADIA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj