Są już wyniki egzaminów ósmoklasistów. Uczniowie w województwie lubelskim język polski zdali powyżej a matematykę i angielski poniżej średniej krajowej. Do egzaminu przystąpiło ponad 24 tysiące absolwentów podstawówek w regionie.
CZYTAJ: „100% raczej będzie”. Ósmoklasiści po spotkaniu z matematyką [ARKUSZ CKE]
Z polskiego absolwenci podstawówek osiągnęli średni wynik 67%, z matematyki prawie 53% i z angielskiego 64% – mówi dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej Lech Gawryłow. – Porównując te wyniki z wynikami ogólnopolskim to widzimy, że wynik z języka polskiego jest wyższy niż średni wynik w Polsce, z matematyki o 1% niższy i o 3% niższy z języka angielskiego. W sumie są to wyniki na poziomie ogólnokrajowym. Zaświadczenia o wynikach egzaminu zdający będą mogli odebrać w swoich szkołach 6 lipca.
Wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty są już opublikowane na stronie internetowej ziu.gov.pl. Aby się zalogować na swoje konto, uczeń musi mieć login i hasło, które otrzymał od dyrektora swojej szkoły.
Uczniowie VIII klas szkół podstawowych, którzy w maju przystąpili do obowiązkowego egzaminu ósmoklasisty, za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 66% punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki – 53 %.
Ósmoklasiści musieli przystąpić także do pisemnego egzaminu z języka obcego. Średni wynik uzyskany przez ósmoklasistów z egzaminu z angielskiego (najczęściej wybieranego języka obcego) to 66% punktów, z niemieckiego – 53%, z rosyjskiego – 68%, z francuskiego – 82%, z hiszpańskiego – 69% i z włoskiego – 69%.
Egzamin ósmoklasisty w terminie głównym przeprowadzono 23-25 maja. Przystąpiło do niego ok. 510,4 tys. uczniów VIII klasy szkoły podstawowej, w tym ok. 13,8 tys. uczniów będących obywatelami Ukrainy.
CZYTAJ: Bohater i „Balladyna”. Ósmoklasiści napisali język polski [ARKUSZ CKE, ZDJĘCIA]
Średni wynik z egzaminu z języka polskiego uzyskany przez uczniów z Ukrainy to 45 proc., z matematyki – 37 proc., z języka angielskiego – 46 proc., z języka rosyjskiego – 90 proc.
Egzamin ósmoklasisty był przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej.
Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, a jego wynik wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia – to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.
ZAlew / opr. AKos
Fot. Piotr Michalski / archiwum RL