Genialny samouk literacki, żołnierz, patriota – czy na pewno wiemy wszystko o autorze „Ślubów panieńskich”? Dlaczego akcja tej popularnej komedii Fredry toczy się w podlubelskim dworku? Czy w Polsce istnieje teatr, który nie wystawiał Aleksandra Fredry? Co pisarz robił w Lublinie? Jak talent taneczny ułatwił mu karierę oficerską? Na te pytania Grażynie Lutosławskiej odpowiadali kilka dni temu w Teatrze Starym Jarosław Cymerman i Maciej Szeptycki. Wieczór nosił tytuł zaczerpnięty ze zbioru felietonów Tadeusza Boya-Żeleńskiego na temat osoby i twórczości Aleksandra Fredry: „Obrachunki Fredrowskie”. W „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” w tym i w przyszłym tygodniu przywołamy fragmenty spotkania. Jarosław Cymerman – teatrolog i literaturoznawca, adiunkt w Katedrze Współczesnej Literatury i Kultury Polskiej w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, zastępca dyrektora ds. programowych Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Maciej Szeptycki – prapraprawnuk Aleksandra Fredry. Współtwórca i prezes Fundacji Rodu Szeptyckich oraz Domu Komedii Aleksandra Fredry. Kustosz Archiwum Szeptyckich.
Na zakończonym niedawno w Lublinie festiwalu literackim dla najmłodszych “Alfabet”, można był spotkać się z mieszkającą na stałe we Francji Joanną Concejo. Jest ona autorką ilustracji i prac graficznych do książek, które ukazują się we Włoszech, Francji, Hiszpanii i Szwajcarii, a także w Polsce. Współpracuje m.in. z Olgą Tokarczuk, a za ilustracje do książki Marka Bieńczyka Książę w cukierni otrzymała tytuł „Najlepsza Książka Roku 2013” w kategorii grafika. Joanna Concejo ilustrowała także baśń Andersena pt. Dzikie łabędzie. Jaki kłopot miała z Andersenem? Czy Czerwony Kapturek musi mieć na głowie czerwony kapturek? Jak posadzić łąkę za pomocą kresek? Z czego robi się najpiękniejsze bukiety? Kto robi najlepsze pesto z liści rzodkiewki? Dokąd jadą dwaj mężczyźni na jednej z jej najnowszych ilustracji i dlaczego to właściwie nieważne? O tym m.in. porozmawiamy w programie.
“Łukaszowcy – Kazimierz Dolny – USA – Kazimierz Dolny” – o wystawie otwieranej w niedzielę w Galerii Wystaw Czasowych Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu opowie jej kuratorka, Dorota Seweryn Puchalska. Obrazy wróciły do Polski po 83 latach ze Stanów Zjednoczonych. To cykl siedmiu dzieł Bractwa św. Łukasza, które powstały na specjalne zamówienie rządu polskiego jako dekoracja Sali Honorowej pawilonu polskiego na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939 roku. Po raz pierwszy można było je zobaczyć na wystawie w Muzeum Narodowym w Warszawie, która zakończyła się w listopadzie 2022 roku. Docelowo obrazy Łukaszowców uświetnią wystawę stałą Muzeum Historii Polski, którego siedziba powstaje w warszawskiej Cytadeli.
W 368 odcinku słuchowiska „Bazarek” Helena odkrywa szufladę a Wiesława Dusiołka.
Na zdjęciu rękopisy Aleksandra Fredry. Fot. bn.org.pl