„Miłość i pogarda” na bazie mitologii norweskiej i polsko-słowiańskiej, „Ifigenia w Aulidzie” Eurypidesa, „Wesele” Wyspiańskiego – te spektakle w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego wypełnią w piątek i sobotę Maraton Teatralny w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice” (Lubelskie).
W trakcie styczniowego Maratonu Teatralnego – czyli cyklicznych wieczorów teatralnych w Teatrze „Gardzienice” – zostaną zaprezentowane trzy spektakle w reż. Włodzimierza Staniewskiego. Podczas widowiska „Miłość i pogarda” zostaną przedstawione sceny ze spektaklu: „Miłość i pogarda, pokój i wojna. Rzecz o Świętosławie córce Mieszka oraz Olafie – synu Tryggve i o wieku X, kiedy rodził się nowy świat”. To widowisko muzyczne przygotowane zostało w ramach projektu „Praktykowanie historii” przez Teatr „Gardzienice” z Polski i „Stella Polaris” z Norwegii”, na podstawie mitologii norweskiej i polsko-słowiańskiej w okresie kształtowania się chrześcijaństwa w Polsce i Norwegii.
Motywem przewodnim widowiska jest wyprawa norweskich Wikingów nad Morze Czarne, z zamiarem zdobycia skarbów bogatych osad greckich. „Ich trakt wiedzie przez wyżynę lubelską. Zajmują prastarą słowiańską warownię, usytuowaną na jednym ze strategicznych wzgórz. Dochodzi do symbiozy – wspólnoty Słowian i Wikingów i zawarcia przymierza na rzecz wspólnej już teraz ekspedycji, przeciw opływającym w bogactwa osadom starożytnych Greków. Wspólnie zdobywają bogactwa. W drodze powrotnej znaczna część Wikingów postanawia osiąść ze Słowianami na ich rodzinnym, wzgórzu. Zakładają kwitnącą osadę. Nadają jej nazwę Gardzienice, co oznacza osada bohaterów” – wyjaśniono.
Publiczność zgromadzona w Gardzienicach będzie mogła obejrzeć również spektakl „Ifigenia w Aulidzie” Eurypidesa. „Finalny rytuał ofiary to akt ślepej przemocy, wymuszonej wiary, za którą stoi indoktrynacja, trujące podszepty, klęska mocnych w słowach i pozach a słabych duchem” – napisano w nocie reżyserskiej. Trzecim przedstawieniem będzie „Wesele” inspirowane dramatem Stanisława Wyspiańskiego.
Styczniowy Maraton Teatralny odbędzie się w piątek i w sobotę na scenie w pałacu w Gardzienicach. Początek o godz. 19. Na miejscu będzie można zobaczyć również m.in. filmy i ekspozycje dotyczące działalności Teatru Gardzienice, a także wystawy czasowe: malarstwa Krystyny Rudzkiej-Przychody i kolekcji bursztynu ze zbiorów Lucjana Gazdy pt. „Bursztynowe Plaże Lubelszczyzny”, wystawę scenografii „Meblościanka – nowa przestrzeń”.
Kolejne Maratony Teatralne zaplanowano na 24 i 25 lutego oraz na 24 i 25 marca.
„Gardzienice” to założony w 1977 r., kierowany przez Włodzimierza Staniewskiego, znany na świecie teatr, określany jako eksperymentalny i antropologiczny. Charakterystycznym dla niego działaniem jest poszukiwanie i badanie rdzennych i antycznych tradycji muzycznych oraz stosowanie oryginalnych technik aktorskich w posługiwaniu się głosem i ciałem. Teatr występował na całym świecie, na wielu prestiżowych festiwalach i scenach. Ma w swoim dorobku nie tylko wybitne spektakle, ale też liczne osiągnięcia w edukacji teatralnej.
Ośrodek funkcjonuje w odrestaurowanym kompleksie pałacowo-parkowym we wsi Gardzienice, niedaleko Lublina. Na jego potrzeby odbudowano i zaadaptowano cztery budynki – zabytkowy pałac z XVII w., oficynę pałacową, spichlerz z końca XIX w. oraz budynek gospodarczy, a także otaczający ich park. Całość zajmuje przestrzeń kilku hektarów.
PAP / RL / opr. KS
Fot. Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”