Polacy pokochali zakupy online. Z badania E-commerce w Polsce 2025 wynika, że 78% internautów deklaruje kupowanie w sieci. Dzięki sklepom WWW mogą to robić szybko, łatwo znajdują ofertę dostosowaną do ich oczekiwań. Coraz częściej takie wymagania stawiane są nie tylko przy zakupach indywidualnych, ale również w relacjach biznesowych. Cyfryzacja B2B jest koniecznością, aby dostosować biznes do rozwoju rynku. Czy to koniec zamówień na telefon?
Dlaczego cyfryzacja B2B to konieczność?
Jeszcze kilka lat temu branża e-commerce kojarzyła się głównie ze sprzedażą detaliczną – zakupami online realizowanymi przez konsumentów. Obecnie również handel pomiędzy firmami przenosi się do sieci. Przy czym w dalszym ciągu wiele podmiotów w modelu B2B obsługuje klientów telefonicznie i poprzez zamówienia e-mail. To przekłada się na chaos informacyjny, opóźnienia i trudności w budowaniu pozytywnych doświadczeń klientów. Obsługa przez telefon, przesyłanie cenników i ofert ma ograniczoną wydajność.
Oczekiwania rynku są inne, szczególnie w przypadku nowego pokolenia kupujących. Nie chcą tracić czasu na wysyłanie e-maili i czekanie na odpowiedzi. Jeśli nie znajdą oferty online, nie podejmą próby kontaktu. Chcą wejść na stronę, zalogować się, sprawdzić ofertę i złożyć zamówienie.
Cyfryzacja B2B nie jest chwilowym trendem, tylko nieuniknioną zmianą, jeśli chcesz skutecznie rywalizować o klientów. Ułatwi to odpowiednia platforma B2B.
Platforma B2B – co to jest?
To szczególny rodzaj sklepu internetowego, który przygotowano, aby obsługiwać klienta biznesowego. Wdrożenie platformy B2B daje możliwość przeprowadzenia całego procesu obsługi klienta online. To rozwiązanie kierowane głównie do producentów, dystrybutorów i hurtowników.
Dzięki platformie B2B możesz zapewnić:
- pełną prezentację oferty firmy,
- kompleksową obsługę i realizację zamówień,
- finalizację transakcji i realizację płatności,
- zarządzanie relacjami z klientami.
To narzędzie, dzięki któremu możesz przenieść ważne procesy sprzedażowe do systemu, działającego bez przerw. W dużej mierze działa tak, jak powinien pracować handlowiec, czyli pokazuje dostępność towaru w czasie rzeczywistym, pozwala złożyć zamówienie i udostępnić dokumentację związaną z transakcją. Z platformą B2B możesz skalować bez konieczności rozbudowy zespołu.
Wdrożenie platformy B2B – jakie korzyści?
Inwestycja w taki system ma wiele zalet:
- szybciej wprowadzisz produkty na rynek – mogą być dostępne online tego samego dnia, w którym będą gotowe do sprzedaży;
- automatyzujesz procesy zakupowo-sprzedażowe – dzięki temu wszystkie transakcje mogą odbywać się przy ograniczonym do minimum udziale zespołu;
- sprzedajesz przez 24 godziny na dobę – klient ma dostęp do oferty, wtedy kiedy ma czas zająć się jej szukaniem;
- skracasz czas obsługi klienta i realizacji zamówienia;
- zapewniasz klientowi szeroki wybór form dostawy i płatności;
- zyskujesz dostęp do nowych klientów – takich, którzy nie zadzwonią po katalog, ale skorzystają z oferty online;
- dzięki automatyzacji ograniczasz jednostkowy koszt obsługi jednej transakcji;
- wiesz, jakie produkty przeglądają klienci i na które decydują się najczęściej. Masz dane potrzebne do optymalizacji oferty i działań handlowych. Widzisz, gdzie konieczne są zmiany.
Funkcje platformy sprzedażowej B2B
System B2B powinien być dostosowany do potrzeb Twojego biznesu. Najlepiej, jeśli jego funkcje skonsultujesz z ekspertami, którzy mają doświadczenie w projektowaniu takich rozwiązań i ustalą, czego potrzebujesz. Oto możliwości, które przeważnie są niezbędne na takich platformach:
- katalog produktów – powinien być dostępny również dla niezalogowanych użytkowników, a niektóre dane dostępne dopiero dla zarejestrowanych;
- indywidualne cenniki – w zależności od wielkości składanego zamówienia;
- obsługa różnych form rozliczeń – w tym również na zasadzie limitu kredytowego;
- zamówienia cykliczne – czyli automatycznie ponawiane co określony czas;
- stany magazynowe – aby klient wiedział, jak duże posiadasz zapasy;
- zróżnicowane promocje i rabaty – z możliwością oferowania konkretnym grupom klientów lub indywidualnie;
- terminy realizacji – powinny być określone indywidualnie i muszą być aktualne;
- integracje z systemami – np. z firmowym systemem CRM;
- zarządzanie profilem klienta – dane o historii zakupowej, o zamówieniach i rabatach.
Więcej o funkcjach takiej platformy znajdziesz tutaj: https://smartbees.pl/platformy-b2b.
Klient B2B oczekuje pełnej kontroli nad zamówieniem bez konieczności długiego oczekiwania na kolejne jego etapy. Chce mieć możliwość samodzielnego przejścia przez cały proces bez udziału opiekuna klienta i handlowca. Aby mu to zapewnić, musisz zagwarantować wszystkie oczekiwane przez niego informacje.
Funkcje systemu powinny zapewnić natychmiastową wycenę, informacje o rzeczywistym stanie magazynu oraz dawać opcję konfiguracji wariantu technicznego. Klient musi wiedzieć przed złożeniem zamówienia, kiedy otrzyma dostawę. Platforma ma działać tak, aby skracać ścieżkę zakupową. Jeśli klient nie znajdzie tego, czego szuka, to opcje są dwie: skontaktuje się albo skorzysta z oferty konkurencji. Dlatego proces zakupowy musi być dopracowany.
Ustal cele wdrożenia platformy B2B
Inwestycja w system ma być krokiem w kierunku osiągnięcia określonych założeń. Najpierw ustal, co chcesz osiągnąć dzięki wdrożeniu. Określ, że np. zamierzasz obniżyć koszt obsługi zamówienia o X% albo zwiększyć przychód z obecnych klientów o X%. Najlepiej na początku ustal 2-3 główne cele. Następnie w kolejnych miesiącach monitoruj wyniki. Jeśli nie udaje się ich zrealizować, to oznacza, że należy szukać przyczyny problemów i wdrożyć zmiany. Ważne, aby te cele ustalić na racjonalnym poziomie. Nie zakładaj, że inwestycja w platformę zwróci się po miesiącu, ale to realne w okresie nawet krótszym niż rok. To możliwe m.in. dzięki temu, że rosnąca liczba zamówień nie będzie wymagać zatrudnienia kolejnych specjalistów. Duża część procesu transakcyjnego będzie się odbywać automatycznie.
Artykuł sponsorowany










