• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 9°C
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
sobota, 8 listopada 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Audycje > Borszcz Ukraiński po Lubelsku > 02.11.2025 Borszcz ukraiński po lubelsku – Serhii Ivashkiv

02.11.2025 Borszcz ukraiński po lubelsku – Serhii Ivashkiv

02 listopada 2025 / 18:40
A A
EAttachments9051612c846a7acf11812814e1d762f2f1637a0 xl
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Anna Kovalova: Co łączy sokoła i ceramikę? I jak dawne garncarstwo z okolic Sokalina wraca dziś do życia? Dowiedzą się Państwo już za chwile. Witam przy mikrofonie — Anna Kovalova.

Dziś zapraszam na rozmowę z Serhijem Ivashkivem — mistrzem ceramiki czarnodymionej. Poznaliśmy się w Lublinie, podczas Jarmarku Jagiellońskiego. Serhii jest artystą ludowym z Ukrainy. Wraz z żoną, Allą Ivashkiv, odtwarza zapomnianą tradycję — ceramikę sokalską, która przez wiele lat była całkowicie nieznana. O tym, jak otworzyli dawną sokalską ceramikę,  opowie sam Serhii Ivashkiv.

Serhii Ivashkiv: Zdarzyło się tak, że miałem uczyć moich uczniów tradycji naszego regionu, w tym historii lokalnej ceramiki — czyli właśnie sokalskiej. Zainteresowało mnie, czy dawniej w naszej okolicy byli garncarze, więc zacząłem to badać. Okazało się, że niedaleko leży miasto Sokal. W przeszłości cały ten obszar nazywano Sokalczyzną. Szeptycki to stosunkowo nowe miasto. W XIX wieku w Sokalu działało ponad 40 warsztatów garncarskich. Przez cały wiek ceramika sokalska była bardzo popularna. Najsłynniejszym mistrzem tamtego czasu był Wasyl Szestopalec — brał udział w wystawach, był rozpoznawalny i właściwie „zabranżował” swoje nazwisko, łącząc je na stałe z ceramiką sokalską. Kiedy zacząłem zgłębiać ten temat, dowiedziałem się, że we Lwowie jest badaczka, która w 2007 roku wydała katalog tych wyrobów. Prawie nigdzie nie można ich zobaczyć — znajdują się w muzealnych zbiorach albo w prywatnych kolekcjach. Ona wszystko to dokumentowała, odwiedzała muzea — nawet w Warszawie, w Muzeum Etnograficznym, gdzie także są takie eksponaty. Co najciekawsze — nosi to samo nazwisko co ja, Ivashkiv. Odebrałem to jako znak z góry, że właśnie mnie przypadło w udziale przywrócić tę tradycję. A kiedy zaczynaliśmy, do naszej pracowni wleciał ptak, a znajoma podarowała nam stary dzbanek, znaleziony na strychu. Takich rzeczy nie dało się już zdobyć — potraktowaliśmy to jako symbol. Krok po kroku odtworzyliśmy ceramikę sokalską. Dziś ta tradycja naprawdę żyje — wiele osób ją zna i ceni.  Na niej przedstawiony jest tradycyjny ptak to pewnego rodzaju symbol. Bardzo piękny. Właściwie to sokół — bo „Sokal” pochodzi właśnie od słowa „sokół”. Rzeczywiście, w naszej okolicy tych ptaków nie brakuje. Później garncarze zaczęli malować także inne ptaki, te, które widzieli wokół siebie. Tak właśnie narodziła się na nowo historia ceramiki sokalskiej.

Anna Kovalova: Wiemy, że sokalska ceramika przestawia ptaki, a jaka jest typowa kolorystyka?

Serhii Ivashkiv: Kolorystyka to zieleń, brąz i żółć na białym tle. To ceramika szkliwiona, na której pojawiają się motywy ptaków, kwiatów i rozety — czyli geometryczne, okrągłe wzory. Ceramika sokalska jest raczej stonowana — harmonijna i elegancka w swojej prostocie. Ciekawe, że w XIX wieku konkurowała całkiem skutecznie z ceramiką kosowską, czyli huculską. Wtedy działało dwóch znanych mistrzów, reprezentujących swoje regiony: na Sokalczynie — Wasyl Szestopalec, a na Huculszczyźnie — Oleksa Bachmatiuk. Zachowały się nawet afisze wystaw, na których wspólnie prezentowali swoje prace we lwowskich muzeach.

Anna Kovalova: To ciekawe, bo kiedy podeszłam do waszego stoiska, pomyślałam najpierw, że to ceramika kosowska — ale jednak coś w niej było innego.

Serhii Ivashkiv: Tak, wielu ludzi tak mówi: „To chyba kosowska ceramika?”. I trudno się dziwić — kosowska jest znacznie bardziej znana, bo przetrwała do dziś. Pomogło jej to, że Huculszczyzna zawsze była regionem turystycznym: przyjeżdżali tam ludzie, działały sanatoria, każdy chciał zabrać ze sobą jakąś pamiątkę. Dlatego miejscowi garncarze mieli dla kogo pracować. A na Sokalczynie w ciągu ostatnich stu lat władza zmieniała się pięć razy. Garncarze przestali przekazywać fach dzieciom — bo przestało się opłacać. Dzieci wybierały inne zawody i garncarstwo stopniowo zanikło. Tradycja przerwała się na całe stulecie.

Anna Kovalova: Co Pan w swojej pracy lubi najbardziej?

Serhii Ivashkiv: Lubię robić wszystko, ale najbardziej pociągają mnie duże formy — na przykład wazony o wysokości 50–60 centymetrów, a nawet do metra. Lubię też talerze, dzbany, misy. Staram się tworzyć to, co ludziom sprawia radość — żeby mogli kupić i cieszyć się naszymi wyrobami.

Anna Kovalova: A co najczęściej kupują? Czy są jakieś trendy?

Serhii Ivashkiv: W Ukrainie obecnie widać silny trend — powrót do tradycji. Ludzie coraz częściej ustawiają tradycyjną ceramikę na świątecznych stołach. Robimy więc dużo naczyń właśnie na Boże Narodzenie — talerze, misy, dzbany, garnki, kubki — wszystko, co może się pojawić na świątecznym stole. Zaczęło się od Świąt, ale teraz tradycyjna ceramika towarzyszy też innym okazjom. Ludzie chcą, by ich stoły wyglądały tak, jak kiedyś.

А зараз ви можете прослухати матеріал українською мовою.

Анна Ковальова: 

Заявка:

Що спільного між соколом і керамікою? І як давнє гончарство із Сокальщини повертається до життя? Дізнаєтесь вже за мить. Вітаю, біля мікрофону — Анна Ковальова.

Підводка:

Сьогодні запрошую вас на розмову із Сергієм Івашковим — майстром чорнодимленої кераміки. Ми познайомилися в Любліні, на Ярмарку Ягелонському. Сергій — майстер народного мистецтва України. Разом із дружиною, Аллою Івашків, він відроджує давню традицію — сокальську кераміку, що колись була забута. Про те, як вони відродили сокальську кераміку, розповість сам Сергій Івашків.

Сергій Івашків:

Сталося так, що я мав навчити деяких учнів традицій нашого краю, зокрема історії нашої кераміки — тобто сокальської. Мене зацікавило, чи були в нас гончарі, і я почав це досліджувати. З’ясувалося, що поруч є місто Сокаль. Взагалі, колись це вся територія називалася Сокальщиною. Шептицький — відносно нове місто. У XIX столітті в Сокалі було понад 40 гончарських дворів. Протягом усього того століття сокальську кераміку виготовляли дуже активно. Найвідомішим майстром того часу був Василь Шестопалець, адже він брав участь у виставках, мав визнання, фактично „забрендував” своє ім’я і пов’язав його з сокальською керамікою. Коли я почав глибше цікавитися цією темою, то дізнався, що у Львові є науковиця, яка у 2007 році видала каталог цих виробів. Їх майже ніде не знайти — вони зберігаються або у музейних фондах, або в приватних колекціях. Вона все це досліджувала, їздила по музеях — навіть у Варшаві, у Музеї етнографії, де також є такі вироби. І що найцікавіше — вона має те саме прізвище, що й я, Івашків. Тож я сприйняв це як знак згори, що саме мені треба відродити цю традицію. До речі, коли ми починали, до нашої майстерні залітала пташка, а одна знайома подарувала старий глечик, знайдений у себе на горищі. Його ніде не можна було дістати, і це теж сприйнялося як символ. Так, крок за кроком, ми відтворили сокальську кераміку. І зараз вона вже досить успішно живе — багато людей знають про неї й люблять її. На ній зображена традиційна пташка — це своєрідний символ. Вона дуже гарна. Взагалі, ця пташка — то сокіл, адже „Сокаль” походить від слова „сокіл”. І в нас там справді багато соколів літає. Згодом гончарі почали малювати не лише соколів, а й інших пташок, яких бачили навколо. Отак і відродилася історія сокальської кераміки.

Анна Ковальова:

Сокальська кераміка — це пташки, а що ще зображують на виробах? І яка має бути кольористика?

Сергій Івашків:

Кольористика — це зелений, коричневий і жовтий кольори на білому тлі. Кераміка полив’яна, тобто покрита поливою, і на ній зображують пташок, квіти та розетки. Розетки — це такі округлі геометричні елементи. Взагалі, сокальська кераміка досить лаконічна — стримана, гармонійна, витончена. Цікаво, що в XIX столітті вона досить успішно конкурувала з косівською (гуцульською) керамікою. У той час було два знані майстри, які представляли свої регіони: на Сокальщині — Василь Шестопалець, а на Косівщині — Олекса Бахматюк. Навіть збереглися афіші виставок, де вони разом представляли свої вироби у львівських музеях.

Анна Ковальова:

До речі, це дуже цікаво, бо коли я підійшла до прилавка з вашими виробами, то спершу подумала, що це косівська кераміка, але ніби щось інше.

Сергій Івашків:

Так, багато хто каже: „Це, мабуть, косівська”. І це зрозуміло — косівська кераміка більш відома, бо вона збереглася до наших днів. Вона вціліла завдяки тому, що Гуцульщина завжди була туристичним регіоном: туди приїздили люди, були санаторії, і кожен хотів привезти звідти якийсь сувенір. Тому місцеві майстри завжди мали роботу. А на Сокальщині за останні сто років п’ять разів змінювалася влада. Гончарі перестали передавати свою справу дітям, бо вона стала невигідною. Дітей віддавали в інші професії, і гончарство поступово зникло. На ціле століття традиція перервалася.

Анна Ковальова:

Що саме з виробів вам найбільше подобається робити?

Сергій Івашків:

Люблю робити все, але найбільше мене приваблюють великі, масштабні речі — наприклад, вазони висотою 50–60 сантиметрів, навіть до метра. Також люблю тарілки, глечики, макітри. Загалом стараюся робити те, що людям до вподоби — щоб вони купували і тішилися нашими виробами.

Анна Ковальова:

А що найбільше купують зараз? Є якісь тренди?

Сергій Івашків:

Зараз в Україні потужний тренд — відродження традицій. Люди ставлять традиційну кераміку на святкові столи. Ми багато робимо посуду саме для різдвяного столу — тарілки, миски, макітри, глечики, горнятка — усе, що може бути на такому застіллі. Це почалося з Різдва, а тепер переходить і на інші свята — люди хочуть бачити традиційний посуд на своїх столах.

Анна Ковальова: 

Фотографію старого дзбанку, знайденого на горищі, про який говорив пан Сергій на початку, ви можете побачити на сайті нашого радіо у вкладці „Borszcz ukraiński po Lubelsku”. Моїм гостем був Сергій Івашків. Дякую за увагу, до зустрічі наступного тижня – Анна Ковальова.

Fot. nadesłane

Pliki dźwiękowe

https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/11/EAttachments90516127d864d0cff4019be324aa5ccaa9c6659_Prewiev.mp3

02.01.2025 Borszcz ukraiński po lubelsku

REKLAMA

Czytaj także

EAttachments9063297230068a476306b1577ed84eda98726da xl
Księgarnia

08.11.2025 Księgarnia

8 listopada 2025
EAttachments903685232a8b6d199778c42a9d102d6730d1908 xl
Wiadomości

Lubelski skansen digitalizuje archiwalne nagrania muzyki ludowej

8 listopada 2025
Poradnik pozytywnej kobiecosci 1024x1024 1
Podcasty

Poradnik Pozytywnej Kobiecości – Anna Duda

8 listopada 2025
EAttachments90632953fb2db6cccf4a23383383394b28b2b31 xl 1
Poradnik Pozytywnej Kobiecości

08.11.2025 Poradnik Pozytywnej Kobiecości – Anna Duda

8 listopada 2025
EAttachments9062460f00e6c888869a8a43c71d183b8661b3f
Wiadomości

Budynek dawnej szkoły zamieni się w nowoczesną siedzibę Centrum Interwencji Kryzysowej

8 listopada 2025
EAttachments9063290a1cf0c3cecd016ef87ca6f6e40ecc966 xl
Panorama tygodnia

08.11.2025 Panorama tygodnia – o sprawie Zbigniewa Ziobry

8 listopada 2025
DCIM\102MEDIA\DJI_0004.JPG
Wiadomości

Wydajna diagnostyka i nie tylko. Duże dofinansowanie dla szpitala wojskowego w Lublinie

8 listopada 2025
EAttachments9063283dbf85890016883b9ae6c34e340680b44 xl
Mądre dzieci

08.11.2025 Mądre dzieci

8 listopada 2025
Następna wiadomość
EAttachments9050732244f2d692a5722ac58510b249a4e3aad xl

02.11.2025 Tylko po polsku

Ciekawostki

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Innowacyjny pomysł lubelskich naukowców

Zamojskie jeże mają dach nad głową

Zdjęcie do dowodu osobistego można zrobić sobie smartfonem

Sonda NASA z polskim instrumentem na pokładzie będzie badać heliosferę

Żegnaj lato. Rozpoczyna się astronomiczna jesień

Już niedługo całkowite zaćmienie Księżyca. Kiedy będzie można je obserwować?

O tym się mówiło

InPost CHKS Chełm zaprezentował skład na nowy sezon

Misterium „Lublin. Fuga śmierci” w Lublinie

Wydział Muzyki: Leszek Biolik o grupie Elements

Jesienne mgły – jak poprawić widoczność za kierownicą?

80 lat tradycji. Jedyna taka szkoła w Europie świętuje jubileusz [ZDJĘCIA]

Pamięć o ofiarach „Dożynek”. Majdanek oddał hołd pomordowanym Żydom

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj