• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 9°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
piątek, 5 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Audycje > Borszcz Ukraiński po Lubelsku > 08.06.2025 Borszcz Ukraiński po Lubelsku – Hraybery

08.06.2025 Borszcz Ukraiński po Lubelsku – Hraybery

08 czerwca 2025 / 18:40
A A
img 0893 2025 06 08 180711
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Czy polska i ukraińska muzyka mogą brzmieć razem? Za chwilę się przekonamy.

Anna Kovalova: Moimi dzisiejszymi gośćmi jest polsko-ukraiński zespół Hraybery. Spotkałam gp w Lublinie podczas festiwalu KODY. Ciekawostką jest to, że ich nazwa pochodzi od ukraińskich słów „????, ????” – czyli „Graj, bierz”. Jak powstał zespół — dowiemy się już za chwilę.

Serhii Postolnikov: Pomysł zrodził się bardzo naturalnie — po prostu chcieliśmy grać. Nazywam się Serhii Postolnikov, jestem cymbalistą w zespole Hraybery. Spotkałem się z Maksymem w Warszawie. Byłem wtedy na stypendium Gaude Polonia, już po raz drugi. I chciałem w ramach tego projektu coś stworzyć. Maksym studiował wtedy w Warszawie, i tak zrozumieliśmy, że możemy spróbować coś razem — przynajmniej we dwóch. Skrzypce i cymbały — to już połowa sukcesu. Potem wszystko zaczęło się rozwijać: dołączyła Agata z bębnem, a później przyjechała Marta ze Lwowa, też ze skrzypcami, i bardzo dobrze wpasowała się w nasze brzmienie.

Maksym Nakoneczny: Gramy muzykę tradycyjną. Nazywam się Maksym Nakoneczny, pierwsze skrzypce. Przede wszystkim wykonujemy muzykę ukraińską z polsko-ukraińskiego pogranicza. To ten rodzaj muzyki, którym ja i Serhij zajmujemy się już od jakiegoś czasu. Serhij — oczywiście — dłużej. Znaliśmy się wcześniej z różnych projektów, czasem mieliśmy okazję wspólnie występować. A pomysł na zespół pojawił się, kiedy graliśmy razem w kapeli Serhija Hryńczuka w Poznaniu. Czyli już wcześniej zdarzało nam się razem grać.

Anna Kovalova: Na początku była idea stworzenia wyłącznie ukraińskiego zespołu, a później — już polsko-ukraińskiego. Dobrze rozumiem, że później dołączyli do was także polscy artyści? Jak to się stało?

Serhii Postolnikov: Od początku mieliśmy po prostu pomysł, żeby grać. Z mojej perspektywy: już w 2013 roku, kiedy byłem na pierwszym stypendium, napisałem projekt polsko-ukraiński. Niestety, wtedy nie udało się znaleźć polskich muzyków. W 2023 roku, kiedy ponownie otrzymałem stypendium, też zakładałem, że może się uda kogoś zaprosić. Ale już nie było takiej potrzeby — to byłby raczej dobry znak, że to faktycznie projekt wspólny: dwóch kultur, dwóch państw. Może to brzmi patetycznie, ale wierzę, że każda osoba, która reprezentuje jakiś naród, jest odpowiedzialna za to, co tworzy razem z innymi. Zaczęliśmy grać nie tylko ukraińską muzykę, jak pierwotnie planowaliśmy, ale również polską. Właśnie na tym polegał akcent: jesteśmy Ukraińcami, ale równie mocno wspieramy, gramy i kochamy muzykę naszych sąsiadów. Nigdy nie mieliśmy zamiaru dzielić, wręcz przeciwnie — chcemy budować dobre sąsiedztwo, również na płaszczyźnie kultury. Poza tym gramy też muzykę różnych grup etnicznych — mamy wpływy żydowskie, romskie w repertuarze, który wykonujemy.

Anna Kovalova: Ale wydaje mi się, że kultura polska i ukraińska same w sobie są bardzo podobne. Instrumenty też są podobne. Czy są jednak jakieś różnice?

Maksym Nakoneczny: Trzeba zacząć od tego, że jednym z naszych głównych celów jest właśnie pokazanie różnic regionalnych. Trudno porównywać polską i ukraińską muzykę tradycyjną jako całość, bo to zbyt szerokie pojęcie. Raczej mówimy o konkretnych terenach, gdzie te kultury się przenikały — i tym właśnie polsko-ukraińskim pograniczem się zajmujemy. Oczywiście, między tymi tradycjami są podobieństwa, ale są też różnice. Trzeba uwzględnić kontekst społeczny i historyczny: Ukraińcy — albo raczej Rusini, jak ich dawniej nazywano — w XIX wieku to byli głównie chłopi, często pańszczyźniani. Polacy natomiast to była przeważnie szlachta albo tzw. Mazurzy — zubożała szlachta, która mieszkała razem z chłopami, ale kulturowo różniła się od nich. Te różnice słychać w muzyce. Podczas koncertów staramy się o tym opowiadać, bo kontekst jest bardzo ważny. Na przykład pewna rytmika albo sposób prowadzenia melodii może wskazywać na szlachecki, polski charakter utworu, a inne elementy — na chłopskie, ukraińskie korzenie.

Anna Kovalova: Rozumiem, że czerpiecie inspirację z pieśni ukraińskich, polskich i żydowskich?

Maksym Nakoneczny: Tu trzeba się zastanowić, czy słowo „inspiracja” jest właściwe. Naszym celem nie jest tylko sięgać po pomysły, ale jak najbardziej wiernie odtworzyć muzykę, która była grana, powiedzmy, 150 lat temu — w drugiej połowie XIX wieku. Staramy się rekonstruować stare nagrania, analizujemy źródła etnograficzne z XVIII, XIX i XX wieku i wyciągamy z nich to, co może wzbogacić nasze brzmienie — w duchu historycznej rekonstrukcji. Z tej perspektywy najważniejsze są tradycje muzyczne: ukraińska, polska i żydowska. Sam repertuar, który wykonujemy, jest już przykładem wzajemnych wpływów tych kultur. Nie potrzebujemy dodatkowej „inspiracji”, bo ta muzyka sama w sobie jest wynikiem wielowiekowego dialogu.

Anna Kovalova: Moimi gośćmi był zespół Hraybery. Dziękuję za uwagę i do usłyszenia w przyszłym tygodniu — Anna Kovalova.

Fot. nadesłane

______________________________________________

Чи може польська та українська музика звучати разом? Дізнаємося за мить. Вітаю біля мікрофона Анну Ковальову. 

Анна Ковальова: Сьогодні моїми гостями є українсько-польський гурт Hraybery. Я зустріла їх у Любліні під час фестивалю KODY. Цікаво, що їхня назва походить від слів «Грай, бери», як створився гурт — дізнаємось вже за мить.

Сергій Постольніков: Ідея виникла дуже просто — хотілося грати. Я — Сергій Постольніков, цимбаліст гурту Hraybery. Здибався з Максом у Варшаві. Я тоді перебував там на стипендії від Gaude Polonia, виграв її вдруге. Хотів у межах цього проєкту щось зробити. Максим саме тоді навчався у Варшаві, і ми зрозуміли, що можна хоча б удвох щось спробувати. Скрипка й цимбали — це вже половина успіху. А далі вже все закрутилося: Агата приєдналася з бубном, потім Марта зі Львова приїхала вже зі скрипкою й гарно влилася у наше звучання.

Максим Наконечний: Ми граємо традиційну музику. Я — Максим Наконечний, перша скрипка. Переважно — українську музику з польсько-українського прикордоння. Це та музика, якою, зокрема, я та Сергій займаємося вже деякий час. Сергій, звісно, — довше. Ми знали один одного з інших проєктів, іноді перетиналися в спільних ініціативах. А ідея створити гурт виникла тоді, коли ми грали разом у капелі Сергія Гринчука в Познані. Тобто до цього ми вже мали досвід спільного музикування.

Анна Ковальова: Спочатку була ідея створити тільки український гурт, а потім уже польсько-український. Я правильно розумію, що пізніше до вас долучилися польські артисти? Як це сталося?

Сергій Постольніков: У нас, в принципі, була ідея грати. Якщо говорити з моєї позиції, то ще у 2013 році, коли я був на першій стипендії, я писав польсько-український проєкт. Але тоді, на жаль, не вдалося знайти польських музикантів. У 2023 році, коли я вдруге отримав стипендію, я теж вважав, що можна буде когось знайти. Але потреби саме в польському музиканті вже не було — просто це був би гарний знак, що це справді спільний проєкт: двох культур, двох держав. Можливо, це звучить пафосно, але кожна людина, яка є представником певного етносу, несе відповідальність за те, що вона робить разом з іншими. Ми почали грати не тільки українську музику, як спочатку планували, а й польську. Власне, це був акцент — ми українці, але так само граємо, підтримуємо й любимо музику наших сусідів. Ми ніколи не мали наміру конфліктувати, а навпаки — прагнемо добросусідства, і не тільки в політиці, а й у культурі. До того ж ми виконуємо музику різних етносів: маємо впливи єврейської, ромської традицій у тому, що граємо.

Анна Ковальова: Але мені здається, що польська й українська культури самі по собі дуже подібні. Інструменти схожі. Чи все ж є якась різниця?

Максим Наконечний: Треба почати з того, що одна з наших ідей — показати саме регіональні відмінності. Важко порівнювати українську й польську традиційну музику загалом, бо це дуже широке поняття. Ми радше говоримо про конкретні території, де ці культури взаємодіяли — польсько-українське прикордоння. Саме цим регіоном ми займаємося. Звісно, між цими традиціями є й подібності, і різниці. Варто враховувати соціальний та історичний контекст: українці — або, як їх колись називали, русини — у XIX столітті здебільшого були селянами, кріпаками. Поляки ж — переважно або шляхтою, або так званими мазурами (зубожілою шляхтою), яка жила поруч із селянами, але мала іншу культурну традицію. І ці відмінності чутно в музиці. Під час концертів ми намагаємось пояснити ці нюанси, адже контекст дуже важливий. Наприклад, певна ритміка чи лад можуть вказувати на польське шляхетське походження мелодії, а інші елементи — на селянське українське коріння.

Анна Ковальова: Я так розумію, що ви черпаєте натхнення з українських, польських та єврейських пісень?

Максим Наконечний: Тут питання, наскільки доречне слово «натхнення». Метою нашого гурту є не просто черпати ідеї, а виконувати музику, яка гралася, скажімо, 150 років тому, в другій половині XIX століття, якомога ближче до того, як вона тоді звучала. Ми намагаємося реконструювати старі записи, аналізуємо етнографічні джерела XVIII–XIX–XX століть і використовуємо з них те, що може покращити наше звучання в дусі історичної реконструкції. А з цього погляду, найважливішими є саме музичні традиції українська, польська й єврейська. Власне, той матеріал, який ми виконуємо, вже сам по собі є прикладом взаємодії між різними етносами. Тому нам не потрібна додаткова «інспірація» — ця музика вже є продуктом багатовікового діалогу.

Анна Ковальова: Моїми гостями був гурт Hraybery. Дякую за увагу, до зустрічі наступного тижня — Анна Ковальова.

Pliki dźwiękowe

https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/06/08.06.2025_borszcz_ukrainski_po_lubelsku-2025-06-08-180709.mp3

08.06.2025 Borszcz Ukraiński po Lubelsku

REKLAMA

Czytaj także

EAttachments9183300e3c91ee6ad37b0ada8333334ea0263fc xl
Wiadomości

Rezonans magnetyczny w hrubieszowskim szpitalu

5 grudnia 2025
EAttachments9183826f224ac6838f8a7b2f242d03fdf29d799 xl
Na widelcu

05.12.2025 Na widelcu – zapiekanka na śniadanie

5 grudnia 2025
EAttachments9183864c85fd13ca58464ae7481610fab090093 xl
Cyfrowy świat

05.12.2025 Cyfrowy świat – polski rynek telemetrii dynamicznie rośnie

5 grudnia 2025
EAttachments91835493d96b848f4ec698660188a8f313ee731 xl
Wiadomości

Powietrzni przemytnicy zatrzymani. Grozi im odsiadka

5 grudnia 2025
EAttachments918308018ac701dacfd31aca76af921296ef737 xl 1024x768 1
Agroradio

Debiutancka płyta podlaskiej skrzypaczki

5 grudnia 2025
EAttachments918308018ac701dacfd31aca76af921296ef737 xl
Wiadomości

Debiutancka płyta podlaskiej skrzypaczki

5 grudnia 2025
EAttachments918296273bbe5a3a02f60de70e99b8d40e93cf0 xl
Wiadomości

Dyktando w mikołajowym klimacie. Licealiści podejmują wyzwanie

5 grudnia 2025
EAttachments918296138f565cfb5f5884912d3be95d6bcae70 xl
Wiadomości

Punkt Kultury ma 10 lat! Święto młodych na Bronowicach

5 grudnia 2025
Następna wiadomość
499710431 1133110248619397 2179659169643781007 n 2025 06 08 184318

Motoryzacyjna podróż przez historię. Pojazdy z "duszą" zaparkowały w Puławach

Ciekawostki

Rewolucja w walce z osteoporozą? Lubelscy naukowcy opracowali inteligentny implant [ZDJĘCIA]

10.11.2025 Sekrety nauki – Amerykańska Agencja Kosmiczna odsunie firmę Elona Muska?

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Innowacyjny pomysł lubelskich naukowców

Zamojskie jeże mają dach nad głową

Zdjęcie do dowodu osobistego można zrobić sobie smartfonem

Sonda NASA z polskim instrumentem na pokładzie będzie badać heliosferę

O tym się mówiło

POLSKA PŁYTA TYGODNIA – „Błędowski & Jemioła”

IMGW alarmuje. Marznące opady i silny wiatr utrudnią jazdę

Po protestach: radni wycofują likwidację szkoły, ale Kolegium znika [ZDJĘCIA]

Politechnika Lubelska będzie współpracowała z Portem Lotniczym

Podstawy bezpieczeństwa w lubelskich szkołach. Spotkania z terytorialsami

Nowe „szaty” taksówek? Miasto chce ujednolicić oznaczenia

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj