Przed cyberuzależnieniami u dzieci przestrzegają eksperci. Boryka się z nimi nawet 10 procent polskich najmłodszych i nastolatków. Jako skutki takiego uzależnienia wymienia się m.in. zanik więzi emocjonalnych z osobami najbliższymi.
– Ten problem widoczny jest od najmłodszych klas szkoły, gdzie uczniowie przychodzą i chcieliby funkcjonować głównie w świecie wirtualnym – mówi psycholog, dr Anna Siudem. – To jest problem ogólnoświatowy, w związku z tym ważne jest podejmowanie jak najwcześniej różnych działań, a przede wszystkim uświadamianie rodziców. Dzieci uczą się poprzez obserwację, stąd postulowanie i prośba do rodziców, aby np. nawet oni nie używali mediów współczesnych w towarzystwie dzieci. Żeby dzieci widziały, co można robić razem z rodzicem i co rodzic robi, będąc razem z dzieckiem, czyli że wchodzi w relację, że spędza czas, a nie tylko daje taką protezę szczęścia.
CZYTAJ: Zmagają się z nimi już dzieci w wieku 5 lat. Cyberuzależnienia – jak im zapobiec?
Terapeuci radzą, by do 2. roku życia dzieci w ogóle nie miały kontaktu z nowymi technologiami. Najmłodsi potrzebują stymulacji i bodźców odbieranych przez wszystkie zmysły, głównie zmysł dotyku, a nowe technologie dają możliwość odbioru świata tylko za pomocą zmysłu wzroku i słuchu.
RyK / opr. WM
Fot. pexels.com