45 tysięcy złotych stracił mężczyzna, który uwierzył, że gotówka znajdująca się na jego koncie bankowym może być zagrożona. Przekonany, że rozmawia z pracownikiem banku, przelał pieniądze na inne konto. Oszuści przekonali 45-latka, że to pomoże uchronić jego pieniądze.
Niemal codziennie policja informuje o podobnych “bankowych” oszustach. Przez cały czas działają też oszuści wykorzystujący metodę “na wnuczka”.
CZYTAJ: Wypadek w Kraśniku. Nastoletni rowerzysta trafił do szpitala
Wartość strat finansowych poniesionych tylko w 2022 roku na skutek przestępstw telefonicznych (m.in. metoda „na wnuczka” i „na urzędnika”) to ponad 141 milionów zł. Wśród ofiar tego typu oszustw aż 3,5 tysiąca to osoby w wieku 65+ – podał NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy).
Co bardzo ważne, 25 września 2024 r. zakończył się okres dostosowawczy dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych na wdrożenie mechanizmów przeciwdziałających tak zwanemu spoofingowi telefonicznemu. To oszustwo polegające na podmianie wyświetlanego numeru. Użytkownik widział na ekranie, że dzwoni „Mama”, ale w rzeczywistości był to oszust, który się pod nią podszywa.
TSpi / opr. WM
Fot. pixabay.com