• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon -1°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
poniedziałek, 29 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Wiadomości > Szansa czy zagrożenie? Eksperci o wpływie sztucznej inteligencji na edukację

Szansa czy zagrożenie? Eksperci o wpływie sztucznej inteligencji na edukację

29 października 2024 / 19:29
A A
laptop 6332544 1280 1 2024 10 29 193439
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

AI to więcej szans niż zagrożeń – twierdzą eksperci, którzy rozmawiali dziś (29.10) w Lublinie o przyszłości szkolnictwa zawodowego. W konferencji wzięli udział także nauczyciele i dyrektorzy szkół.

Pracownicy oświaty, ale i specjaliście przyznają, że zmiany wynikające z pojawienia się nowych technologii są nieuniknione, także w edukacji. Czy na te zmiany jesteśmy dziś przygotowani?

Przełomowa premiera Chatu GPT 

Kamieniem milowym, który sprawił, że świat zaczął się zmieniać, było uruchomienie i oddanie do powszechnego użytku Chatu GPT.

– Premiera tzw. chat bota, który generuje odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników jest przełomem także w szkolnictwie zawodowym – mówi Wojciech Stęchły z Instytutu Badań Edukacyjnych. – Już dzisiaj pojawiają się rozwiązania, które pozwalają na odpytanie informatorów zawodoznawczych o cokolwiek, co się tam znajduje. Możemy więc zapytać np. który zawód odpowiada moim predyspozycjom, jakie są przeciwskazania, albo które zawody mogę wykonywać, jeśli interesuje mnie taka, czy inna rzecz. 

CZYTAJ: Sztuczna inteligencja w służbie oszustów. Uwaga na podrobione głosy

 – Jednak wciąż to wszystko wymaga obecności człowieka, czyli weryfikacji i sprawdzenia – dodaje Wojciech  Stęchły. – Musimy się skrupulatnie i bardzo z bliska przyglądać tym rozwiązaniom, tak żebyśmy nie doprowadzili do sytuacji, w której młodzi ludzie dokonują wyborów, które okazują się kosztowne dla nich – oparte o nieznane informacje, być może czasami jakieś błędne rekomendacje.

Sztuczna inteligencja nie zastąpi nauczyciela?

Zdaniem nauczyciela z Zespołu Szkół Elektronicznych w Lublinie Mateusza Nawrota obecny poziom sztucznej inteligencji nie jest żadnym zagrożeniem dla pracy nauczyciela. – Generalnie ja używałem sztucznej inteligencji tylko do tego, by zobaczyć, czy sztuczna inteligencja jest w stanie odpowiedzieć na moje pytania. I była w większości rzeczy, chociaż nie zawsze. Można ją wykorzystać do generowania jakichś szybkich testów, sprawdzenia, więc jest to narzędzie jak najbardziej dla nauczyciela. Dla ucznia jest to pewien wytrych. Jeżeli chcemy się wspomóc sztuczną inteligencją, to jak najbardziej można. Problem jest natomiast w tym, że my musimy zadać sztucznej inteligencji odpowiednie pytanie, żeby mogła na nie odpowiedzieć, więc póki co sztuczna inteligencja jeszcze uczniowi nie zastąpi nauczyciela. 

CZYTAJ: Sztuczna inteligencja sprawnie wykrywa raka piersi

Podobnego zdania jest lubelski kurator oświaty Tomasz Szabłowski, który uważa, że AI to szansa, ale przede wszystkim wyzwanie dla systemu edukacji. – Ja jestem przekonany, że szkoły są dobrze przygotowane pod względem sprzętowym, może trochę mniej pod względem ludzkim, bo wszyscy musimy się do tego przygotować bardzo uważnie. Nauczyciele rzeczywiście obawiają się sztucznej inteligencji, ze ich zastąpi, że będą czuli się niepotrzebni, ale nie mają się czego obawiać. Sztuczną inteligencję trzeba też potrafić wykorzystywać, selekcjonować ją. 

AI może uatrakcyjnić kształcenie w oczach uczniów

Jak mówi Ewelina Iwanek, prezes Zarządu OIC Poland Fundacja Akademii WSEI zadaniem sztucznej inteligencji w szkolnictwie zawodowym jest dostosowanie systemu nauczania do konkretnego ucznia. – Biorąc pod uwagę, że ten sektor edukacji zawodowej jest uznawany zazwyczaj za ten sektor edukacji trochę gorszej, więc zdecydowanie tak – jest to również możliwość do tego, aby polepszyć tę jakość kształcenia zawodowego i zwiększyć atrakcyjność w oczach też przyszłych uczniów. 

Eksperci są zgodni – sztuczna inteligencja w każdej sferze życia powinna być jedynie wsparciem człowieka, a nie jego następcą.

CZYTAJ: Ekspert: nie ma w najbliższych latach zagrożenia, że sztuczna inteligencja zastąpi człowieka

Z raportu Instytutu Badań Edukacyjnych wynika, że główną korzyścią wynikającą z wykorzystania AI w procesie nauczania będzie oszczędność czasu. Z danych wynika, że jedynie 32,9% całkowitego czasu pracy nauczycieli to prowadzenie lekcji. Pozostałą część wypełniają inne obowiązki, takie jak przygotowanie się do zajęć.

ZAlew / opr. LisA

Fot. pixabay.com

 

Pliki dźwiękowe

https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2024/10/szansa_czy_zagrozenie_eksperci_o_wplywie_sztucznej_inteligencji_na_edukacje-2024-10-29-193438.mp3

Szansa czy zagrożenie? Eksperci o wpływie sztucznej inteligencji na edukację

Tagi: Lublinsztuczna inteligencjaEdukacjainfoaiszkolnictwo zawodowe
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments922474120cf5583672b5dd4f5c23715e2badbdb xl
Wiadomości

Pociąg uszkodzony po zderzeniu z jeleniem. Gigantyczne opóźnienie

28 grudnia 2025
EAttachments92036890eade70492c4c105b4045c274e6f4613 xl
Wiadomości

Ikony sercem pisane. Pozłacani święci w Lublinie

28 grudnia 2025
EAttachments92246580a0a48330ab23eb02bc95f958a2f83c4 xl
Redakcje

Rezerwy Startu nie zgasiły Znicza. Lublinianie wciąż bez wygranej

28 grudnia 2025
EAttachments92237486dbcaadfd593615e9412baac7982de5f xl
Wiadomości

Kolędy nie tylko na Boże Narodzenie, czyli co śpiewa w polskiej tradycji

28 grudnia 2025
EAttachments9224519ba987262c48d3ddc0e7384f04e5626cf xl
Redakcje

Dwaj lubelscy siatkarze w gronie najlepszych zawodników świata

28 grudnia 2025
EAttachments9224474ec241cf17de2e5c091fff48683c7d764 xl
Wiadomości

Miasto w Lubelskiem bez wody. Poważna awaria

28 grudnia 2025
EAttachments92230453e7aecb105142b8a95a71b2f0d048e8a xl
Wiadomości

Historyczka: Większość oskarżonych o czary w nowożytnym Lublinie to były kobiety

28 grudnia 2025
EAttachments9044839b05b199bcf9d2c380ff91fa43303a257 xl
Wiadomości

Spokój i empatia pomagają na drodze

28 grudnia 2025
Następna wiadomość
pexels aayushsri 1445653 2024 10 29 194708

Jak rozładowywać uliczne korki? Tego dowiedzą się studenci Politechniki Lubelskiej

Ciekawostki

Historyczka: Większość oskarżonych o czary w nowożytnym Lublinie to były kobiety

Święty Mikołaj już leci. Jego sanie można śledzić na… radarze

Kierowca pod lupą naukowców. Nowa technologia ma pomóc zmniejszyć liczbę wypadków

Polski odkrywca planet uhonorowany planetoidą

Przed nami najdłuższa noc roku. Początek astronomicznej zimy

AI a stereotypy na temat osób w spektrum autyzmu. Badania lubelskich naukowców

O tym się mówiło

Gol Pauliny Tomasiak w towarzyskim meczu przeciwko Łotwie

11.12.2025 Na widelcu – pasta śniadaniowa

Więcej niż piękna oprawa i dekoracje. O istocie Bożego Narodzenia

27.12.2025 Mądre dzieci

Sukienka Pierwszej Damy na aukcji. Ponad 10 tysięcy złotych dla osób z niepełnosprawnościami

09.12.2025 Monika Niedziałek „Moda na doktorat”

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj