– “Do-powiedzenia” to nowy cykl w „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”. Edyta Frelik, literaturoznawczyni, którą pasjonuje malarstwo, będzie w nim dopowiadać do znanych opowieści o malarkach i malarzach to, co zostało w nich pominięte. W pierwszym odcinku przywołamy Georgię O’Keeffe, o której Edyta Frelik pisze: „ W USA to ikona pierwszej generacji amerykańskiej awangardy (hołd oddaje jej np. Andy Warhol w serigraficznych portretach gwiazd – obok Elvisa Presleya, Marylin Monroe czy Michaela Jacksona) i drugiej fali feminizmu (pojawia się w pracach innych artystek jako centralna postać, która otwiera drzwi świata sztuki swoim następczyniom, a aktywistki-feministki w latach 70 pielgrzymują do domu O’Keeffe w Nowym Meksyku zabiegając o spotkanie z malarką, często zresztą bezskutecznie). W 2014 roku na aukcji sztuki Sotheby zostaje sprzedany obraz O’Keeffe „Jimson Weed/White Flower No. 1” z 1932 roku za najwyższą w historii sumę ponad 44 milionów dolarów za obraz namalowany przez kobietę. Ten rekord do tej pory nie został pobity. To właśnie ten obraz zdobił plakat i katalog wielkiej londyńskiej wystawy w 2016 roku. Wówczas Tate Modern zorganizowało niezwykłą retrospektywę O’Keeffe gromadząc ponad 100 dzieł artystki, a już rok później nowojorskie Brooklyn Museum proponuje spojrzeć na O’Keeffe nie tylko przez pryzmat jej sztuki, ale również to, jak kształtowała swój image poprzez styl życia, np. szyte przez siebie stroje, ascetyczne i pod prąd obowiązującym trendom epoki. Artystka ma swoje własne muzeum https://www.okeeffemuseum.org/ w Santa Fe. Jest bohaterką sztuki teatralnej, filmu, książeczek dla dzieci, itp. Mamy więc do czynienia z postacią znaną i obecną w annałach historii sztuki. A jednak, czy naprawdę ją znamy? Czy nie jest przypadkiem, który Griselda Pollock nazywa „false renown”, czyli złudną sławą, fałszywą reputacją, tzw. „efektem Fridy Kahlo”: ofiarą swoistego feministycznego rewizjonizmu, który zamiast faktycznie podkreślić historyczne znaczenie artystek doprowadził do sztucznie wykreowanej „nad-obecności” w kulturze współczesnej w postaci naprędce pisanych biografii oraz czysto komercyjnych wydawnictw albumowych, kalendarzy ściennych i pocztówek? Czego nowego możemy dowiedzieć się o O’Keeffe, co zostało przeoczone w szumie medialnym na jej temat, a co można na przykład wyczytać z licznych fotografii artystki, z jej listów i napisanej pod koniec życia niezwykłej, zwięzłej autobiografii, którą zaczyna od słów: gdzie i kiedy się urodziłam jest bez znaczenia.”
– “Zbigniew Lutomski – Arti Optime Merenti” to wystawa w Muzeum Nadwiślańskim https://mnkd.pl/ w Kazimierzu, której kuratorką jest Dorota Seweryn-Puchalska. Grafik, profesor Zbigniew Lutomski jest pierwszym laureatem „Arti Optime Merenti”, wyróżnienia przyznawanego artystom o wybitnym wkładzie w rozwój grafiki artystycznej. Ogólnopolską nagrodę przyznaje Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu, a jej pomysłodawcą jest Stanisław Bałdyga. Rozmowa z kuratorką wystawy i profesorem Zbigniewem Lutomskim w „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”.
– W Galerii Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice można oglądać wystawę zatytułowaną: “Paryż – Miasto zwierciadeł”. Obejrzymy ją razem z kuratorką, Zuzanną Zubek-Gańską i autorem prezentowanych na ekspozycji zdjęć, Marcinem Maronem.
– W 417. odcinku słuchowiska „Bazarek” robi się zamieszanie.
Fot. Marcin Tokarski