Zmiany na drogach w Lublinie. Pilotażowo na ulicach pojawią się sekundniki oraz warunkowa strzałka skrętu w lewo.
– To są elementy, które kosztują nas niedużo, a mogą w pewnym stopniu usprawnić ruch w mieście – mówi zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju Tomasz Fulara. – Pierwszy taki sekundnik pilotażowo pojawi się pewnie pod koniec wakacji albo w pierwszych dniach września. Miejsce, które wytypowaliśmy na początek, pilotażowo, to skrzyżowanie ulicy Zemborzyckiej i Kunickiego. Procedujemy jeszcze kilka takich miejsc, gdzie pojawią się takie sekundniki. To dosyć proste rozwiązanie, takie, które pozwala kierowcom przygotować się do jazdy. Z badań wynika, że poprawia to przepustowość skrzyżowań od 10 do 15 proc. Po jakimś okresie eksploatacji tego rozwiązania będziemy chcieli wysłuchać opinii.
Zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej
Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie Grzegorz Malec przypomina, że w listopadzie zaprezentowana została opinii publicznej docelowa siatka połączeń
– Dzisiaj znajdujemy się na etapie trzecim – mówi dyrektor Malec. – Głównym celem była obsługa dworca, a celem już niezwiązanymi z dworcem było zwiększenie częstotliwości kursowania. Chodzi o to, co jest dla pasażera najważniejsze, czyli żeby autobus był częściej na przystanku. Dzisiaj chcemy zaprezentować efekty. Mamy 5 linii w module co 15 minut, czyli 4 razy na godzinę. Od września na tym etapie chcemy wprowadzić 16 linii w systemie co 15 minut. Czyli zwiększenie częstotliwości. W tym systemie co 15 minut w szczycie będą jeździć linie 6, 15, 17, 18, 26, 31, 40, 55, 57, 150, 151, 155, 156, 158, 159 i 160. To linie, które tworzą szkielet komunikacyjny. Na pewno pasażerowie się ucieszą. Przybędzie kursów.
Mieszkańcy różnie oceniają komunikację miejską w Lublinie.
– W ciągu roku jest przyzwoicie, natomiast w wakacje jest ciężko. Zwłaszcza w weekendy jest bardzo mało kursów. Uważam, że w porównaniu z czasami, kiedy dojeżdżałam na studia i do szkoły, jest o wiele lepiej. Korzystałabym z komunikacji miejskiej, gdyby ten interwał był mniejszy. Teraz za długo trzeba czekać. Moim zdaniem częstotliwość jest bardzo dobra, aczkolwiek problemem jest to, że autobusy często się spóźniają. Zależy to od linii i autobusu, ale w przypadku tych, którymi jeżdżę, jest to całkiem częste.
Warunkowy lewoskręt w centrum miasta
Tomasz Fulara zapowiada, że miasto czeka również jedno niestandardowe rozwiązanie.
– Dodatkowo dokładamy kilka zielonych strzałek. Chcemy zrobić jedno rozwiązanie niestandardowe. Wszyscy przyzwyczaili się do warunkowego prawoskrętu, a my chcemy zrobić jeden warunkowy lewoskręt w centrum miasta z ul. Kołłątaja w Krakowskie Przemieście – mówi Fulara. – Tam jest możliwość wykonania takiego rozwiązania. O ile dobrze pamiętam, w Lublinie do tej pory nie było takiego rozwiązania. Chcemy również pilotażowo zobaczyć i zaobserwować, jak użytkownicy dróg do tego podejdą i jaki efekt będzie to miało.
Brakuje kierowców
Prezes MPK Lublin Bogdan Kołciuk wskazuje, że występują problemy, jeśli chodzi o zatrudnianie kierowców autobusów.
– Jeśli chodzi o kierowców, to brakuje ich w całej Polsce, tak samo jest u nas – mówi prezes. – Szukamy ich non stop przez cały rok. Oprócz tego sami prowadzimy szkolenia kierowców, szkolimy na kategorię D. Ci kierowcy zostają u nas jako pracownicy. W tej chwili na pewno brakuje nam ok. 50 kierowców. Stąd też niektóre utraty kursów. Pasażerowie narzekają, ale nie mamy na to wpływu. Teraz jest okres wakacyjny. Zgodnie z kodeksem pracy musieliśmy dać ludziom urlopy. Myślę, że od września to się poprawi i utraty kursów nie będzie. W tym roku, od stycznia, przyjęliśmy 40 kierowców. W tym samym czasie 18 się zwolniło. Część przeszła na emeryturę, część z innych powodów. Nie jest łatwo, a zadania się zwiększają.
– Pierwszym zasadniczym celem całej operacji siatka połączeń był dworzec. Nowy element, hub przesiadkowy – klucz. Natomiast na drugim miejscu był wzrost częstotliwości kursowania – zaznacza Grzegorz Malec. – Te wszystkie zmiany i konsultacje były pod to ukierunkowane. 2 września pasażer to odczuje. Jak dziś np. miał autobus co 3 minuty, to od 2 września będzie co 2 minuty. Przykładowo, na innym przystanku dzisiaj autobus może być co 15 minut, a za chwilę może być co 10 minut. Ta statystyka na pewno poprawi się od 2 września.
Dodatkowo więcej autobusów pojawi się w okolicy Dworca Lublin. Linie nr 5, 22, 24, 52 oraz 74 pojadą bezpośrednio pod obiekt.
Wszystkie szczegóły można znaleźć na stronie lublin.eu oraz zdtm.lublin.eu.
InYa / opr. WM
Fot. archiwum