Lublin stawia na wodór. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosiło przetarg na zakup 20 autobusów wodorowych.
– Autobusy mają mieć 12 metrów długości i pomieszczą po 70 pasażerów – mówi rzeczniczka MPK w Lublinie Weronika Opasiak. – Długość trasy pokonywanej przez autobus po zatankowaniu wodoru do pełna pomiędzy kolejnymi tankowaniami będzie wynosić minimum 300 kilometrów. Ważne jest to, że zakup pojazdów będzie uzależniony od dofinansowania. Przypomnę, że w ubiegłym roku spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100 procent, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 milionów złotych. Wniosek ten przeszedł już pozytywną ocenę formalną.
Zamawiane pojazdy mają być niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Ponadto pojazdy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe.
Autobusy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w trzy podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie telefonów, czy tabletów.
Na oferty MPK czeka do 8 lipca.
CZYTAJ: Lublin ma pierwszy autobus wodorowy
Obecnie w Lublinie jeździ jeden autobus wodorowy. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, który obsługuje linie komunikacyjne od 1 września 2023 r. Do czasu uzyskania dostępu do stacji tankowania wodorem, MPK zapewnia zasilanie dla autobusu wodorowego z mobilnego punktu dostaw, tzw. trailera. W sąsiedztwie Zajezdni Trolejbusowej powstaje zewnętrzna stacja tankowania wodorem. Jej budowa jest zaawansowana.
TSpi / opr. PrzeG
Fot. Iwona Burdzanowska