Niezależnie od wieku i wysokości zarobków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest dla Polaków cena. Ważne są również koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią bezpieczeństwo – wynika z raportu Santander Consumer Multirent.
Cena i koszty eksploatacji
Dodatkowo 43 proc. ankietowanych deklaruje, że przed wymianą auta zwraca uwagę na koszty eksploatacji oraz spalanie. Jest to najistotniejsze dla czterdziestolatków (50 proc.) oraz osób w grupie 60+ (49 proc.) Z kolei najmniejszą wagę przykładają do tego osoby między 18. a 29. rokiem życia – 30 procent.
Aspekt ekonomiczny jest ważniejszy niż czynniki techniczne, takie jak rodzaj silnika, moc, wielkość, które wskazuje 31 proc. polskich kierowców. Następną kluczową kwestią jest bezpieczeństwo pojazdu – uważa tak 36 proc. respondentów. Większą uwagę przywiązują do tego kobiety – 40 proc. niż mężczyźni – 31 proc. Dla porównywalnego odsetka – 35 proc. polskich kierowców istotna jest również marka samochodu, co może wynikać z przekonania, że konkretne firmy mają lepszą ofertę czy wiążą się z większym prestiżem.
CZYTAJ: Kierowcy z tzw. taksówek na aplikację muszą mieć polskie prawo jazdy
Czy wygląd ma znaczenie?
– Jak wskazuje nasze badanie, Polacy kierują się bardzo różnymi kryteriami przy zakupie samochodu. Okazuje się, że jednym z mniej istotnych czynników jest wygląd pojazdu. Tym aspektem podczas zakupu kieruje się tylko ponad jedna piąta z nich. Kwestia wizualna jest wiodąca dla osób z najmłodszej grupy wiekowej, między 18. a 29. rokiem życia – 35 proc., a najmniej ważna dla osób 60 plus – 14 proc. W dalszej kolejności kierowcy wymieniają jakość wykonania – 16 proc., komfort wnętrza – 15 proc. i ekologiczność samochodu – 13 proc. Na ostatnich miejscach wspominają o dostępności części zamiennych – 10 proc., a także pochodzeniu pojazdu – 8 proc. – wskazał Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent.
Niemiecki, japoński czy amerykański?
Dla niektórych Polaków ważny jest też kraj pochodzenia samochodu, ponieważ kojarzy się z określoną jakością, niezawodnością i prestiżem. Kierowcy ufają markom z krajów o długiej tradycji motoryzacyjnej, takich jak Niemcy, Japonia czy USA, których pojazdy cieszą się renomą solidnych i innowacyjnych. W rezultacie państwo pochodzenia może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe i lojalność klientów. Mimo, że tylko co dwunasty Polak kieruje się krajem produkcji podczas zakupu auta, to kierowcy mają wyraźne preferencje dotyczące wyboru marki z określonych państw.
CZYTAJ: „Jest magia”. Drugi dzień podniebnych akrobacji w Świdniku [ZDJĘCIA]
43 proc. respondentów wybrałoby model europejski. Najważniejsze jest to dla dwudziestolatków – 56 proc., a odsetek ten spada wraz z wiekiem badanych i w grupie seniorów wynosi tylko 29 proc. W następnej kolejności 26 proc. ankietowanych stwierdziło, że wybrałoby auto z Japonii. Głównymi zwolennikami samochodów z tego państwa są seniorzy – 36 proc. Pojazdy innego pochodzenia są wybierane przez polskich kierowców znacznie rzadziej, 6 proc. wskazuje marki koreańskie, 5 proc. marki amerykańskie, a 1 proc. marki chińskie.
Motoryzacja z Państwa Środka
Chińskie marki zaczynają coraz śmielej wchodzić na polski rynek. Jednak jest to dopiero początkowa faza rozwoju, a świadomość konsumentów w tym temacie dopiero się kształtuje. W związku z tym producenci z tego kraju budują swoją renomę na rynku europejskim. Samochody te cechują się niższą ceną, a dealerzy próbują przekonać klientów nowymi technologiami. Jednak stereotypowe spojrzenie na produkty z Azji wpływa także na ocenę jakości pojazdów z tego regionu – wskazali autorzy raportu.
PAP / opr. PrzeG
Fot. pixabay.com