Lubelskie samoloty powróciły do miejsca swojej produkcji, czyli do zabytkowego hangaru lotniczego przy ul. Wrońskiej w Lublinie. Niestety jedynie jako modele w skali 1:3.
Jak przypomina Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków, hangary lotnicze przy ul. Wrońskiej 2 w Lublinie powstały około 1923 roku. Zostały wzniesione na terenie Zakładów Mechanicznych E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie – jednej z pierwszych polskich fabryk, które podjęły produkcję samolotów. Później wytwarzano tu konstrukcje francuskie – Potez XV i Potez XXV. Od roku 1928 powstawały już samoloty w całości stworzone w Polsce: Lublin R.VIII, Lublin R.X czy Lublin R.XIII. W 1936 roku zakłady zostały przejęte przez państwo i zmieniły nazwę na Lubelską Wytwórnię Samolotów. Tu budowano bombowce LWS-6 Żubr czy rozpoznawcze LWS-3 Mewa, których produkcję przerwała II wojna światowa.
CZYTAJ: Bazyliszek chronił przed złem. Rzadkie znalezisko w Lubelskiem [ZDJĘCIA]
Hangar przy ul. Wrońskiej to jedyna budowla tego typu, która pozostała po lubelskiej fabryce samolotów. Oryginalnie takich hangarów było trzy. Nieistniejące hangary były usytuowane na terenie powojennych Lubelskich Zakładów Naprawy Samochodów i zostały rozebrane po roku 1970.
CZYTAJ: Jeden z najcenniejszych zabytków Polski przed wielkim otwarciem [ZDJĘCIA]
Jak przypomina konserwator, hangar został niedawno wyremontowany. „Po zdjęciu trapezowej blachy pokrywającej wszystkie elewacje pokazały się detale architektoniczne, które pieczołowicie poddano niezbędnym zabiegom konserwatorskim. W otwory okienne wmontowano metalową ślusarkę, wymieniono pokrycie dachu” – pisze Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Oprócz modeli produkowanych tu dawniej samolotów, w hangarze można obejrzeć wystawę zdjęć dotyczącą dziejów fabryki oraz film poświęcony niej i ludziom, którzy budowali historię tego miejsca.
RL / opr. ToMa