Czy aktywność fizyczna pomaga przygotować nasz umysł do rozwiązywania skomplikowanych zadań? – to jeden z tematów podjętych na konferencji pod nazwą „Mózg w czasie” w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.
– To dosyć skomplikowane zagadnienie i nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Wraz z moim zespołem przeprowadziłam badania w tym zakresie – mówi dr Agnieszka Rościszewska z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. – Połączyliśmy aktywność motoryczną z aktywnością poznawczą. Spodziewaliśmy się, że tego typu aktywność może być bardzo korzystna. Te dwie czynności są ze sobą dość blisko powiązane, korzystają z tych samych obszarów w mózgu. Natomiast, ku naszemu zdziwieniu okazało się, że jest wręcz odwrotnie – ta grupa, w której właśnie trening motoryczno-poznawczy był czynnikiem eksperymentalnym, wypadła najgorzej. Dlaczego? To jest dobre pytanie, naszym wyjaśnieniem tej kwestii jest to, że mózg można również przetrenować.
CZYTAJ: Przełomowe odkrycie polskiego naukowca. Pomoże w leczeniu nowotworów
Konferencję „Mózg w czasie” zorganizowano z okazji Światowego Dnia Mózgu, który był obchodzony wczoraj 18 marca.
LilKa / opr. LisA
Fot. Piotr Michalski