Minister edukacji Barbara Nowacka powiedziała w poniedziałek (05.02), że resort ma świadomość, że praca kilka godzin w szkole nie jest dla psychologów atrakcyjna finansowo, ale wraz z Ministerstwem Zdrowia pracuje nad programem, który ich przyciągnie do szkół.
CZYTAJ: Wiceminister rolnictwa zapowiada: ograniczymy napływ cukru do Polski [ZDJĘCIA]
W poniedziałek minister edukacji spotkała się z uczniami Liceum Ogólnokształcącego im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku. Na briefingu po spotkaniu zapytano ją m.in. o brak psychologów w szkołach i jak można temu zaradzić.
– Samą ustawą nie załatwi się (…), żeby w Polsce było wielu psychologów gotowych do pracy w szkołach – odpowiedziała Nowacka. Zaznaczyła, że to jest kwestia tego, jak dzielone są etaty w szkołach, czego się wymaga od psychologa, z jakimi spotyka się obciążeniami i jak jest wynagradzany.
Poinformowała, że pod koniec lutego w MEN planowana jest konferencja o zdrowiu psychicznym młodzieży. Odpowiadają za nią wiceministry edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz i Izabela Ziętka.
„Będziemy (…) starały się (…), żeby w polskiej szkole było więcej (…) opieki nad młodzieżą” – zapewniła. Zaznaczyła, że psycholog często też nie wystarcza, bo kryzys, z którym borykają się młodzi ludzie „nie jest do załagodzenia (…) jedynie przez możliwość kilku godzin kontaktu z psychologiem”.
– Podchodzimy do tego tematu wyjątkowo poważne. I wspólnie z Ministerstwem Zdrowia pracujemy nad dobrym programem, który by przyciągnął psychologów do szkół, bo dzisiaj mamy świadomość, że te kilka godzin w szkole nie są finansowo, ekonomicznie atrakcyjne. I zadbamy o to, by jak najwięcej psychologów chciało w szkołach uczyć – powiedziała szefowa MEN.
1 września 2022 r. weszły w życie zapisy nowelizacji Karty nauczyciela wprowadzające standardy zatrudnienia w szkołach nauczycieli specjalistów: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych, określające, ilu nauczycieli specjalistów w przeliczeniu na ilu uczniów ma być zatrudnionych w szkołach.
Rok szkolny 2022/2023 i 2023/2024 traktowane są w ustawie jako okres przejściowy. Standardy w pełni mają obowiązywać od roku szkolnego 2024/2025.
PAP / RL / opr. AKos
Fot. PAP/Szymon Łabiński