– Bezdyskusyjne jest, że Polska straciła na przejęciu przez Orlen Lotosu – skomentował premier Donald Tusk dzisiejszą (30.01) informację o wszczęciu przez prokuraturę w Płocku śledztwa w sprawie fuzji Orlenu z Lotosem.
Pytany o tę sprawę na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu Tusk dodał, że jednym z zadań nowych władz Orlenu będzie zbadanie tej sprawy.
Dodał, że jest za wcześnie na rozważanie, czy uda się cofnąć połączenie i sprzedaż składników majątku obcemu kapitałowi: – Jedna rzecz jest bezdyskusyjna: straciliśmy miliardy i istotny element suwerenności w największej firmie paliwowej. Oddaliśmy i pieniądze, i bardzo dużo władzy Arabii Saudyjskiej. PiS robił to we współpracy z najbardziej proputinowskim politykiem – Wiktorem Orbanem.
Prokuratura Okręgowa w Płocku poinformowała we wtorek (30.01), że zgromadziła materiał dowodowy w sprawie nadużycia udzielonych uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez członków zarządu PKN Orlen. Śledztwo dotyczy też niedopełnienia obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych, w tym prezesa UOKiK.
CZYTAJ: Donald Tusk: będzie obniżka VAT-u dla branży beauty
Morawiecki: fuzja Orlenu i Lotosu była przeprowadzona modelowo
– Fuzja Orlenu i Lotosu została przeprowadzona modelowo z uwzględnieniem wycen przeprowadzonych przez profesjonalne firmy działające na rynku. Osoby odpowiedzialne za fuzję, na czele z kierownictwem Orlenu, powinny otrzymać pochwałę – powiedział we wtorek były premier, Mateusz Morawiecki.
Morawiecki pytany podczas konferencji prasowej o ocenę rozpoczęcia śledztwa w tej sprawie odparł, że nie będzie komentował decyzji prokuratury. Dodał, że jako osoba, która przez dwadzieścia kilka lat uczestniczyła w wielu transakcjach na rynku może powiedzieć, że transakcja ta „miała i ma ogromny sens z punktu widzenia polskiego gospodarki, ale też akcjonariuszy tego połączonego przedsiębiorstwa”. – Fuzja została przeprowadzona – można powiedzieć – modelowo z uwzględnieniem wycen przeprowadzonych przez profesjonalne firmy działające na rynku z uwzględnieniem warunków zaradczych które zaproponowała Komisja Europejska – powiedział. Według byłego premiera, osoby które przeprowadzały tę fuzję, na czele z kierownictwem Orlenu, powinny „otrzymać za to pochwały”.
CZYTAJ: Premier wycofał wniosek o zbadanie zgodności konwencji stambulskiej z konstytucją [WIDEO]
Dzieje wielkiej fuzji
W lipcu 2023 r. Najwyższa Izba Kontroli sporządziła raport dotyczący m.in. fuzji Orlenu z Lotosem po kontroli w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Dziennikarze TVN24 dotarli do nadal nieopublikowanego dokumentu. Według NIK Saudi Aramco zapłaciło o 7,2 mld zł mniej za część Lotosu, niż była ona warta.
W 2022 r. Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi XX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego zarejestrował połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos.
Wcześniej, w styczniu 2022 r., zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej, Orlen przedstawił środki zaradcze planowane w związku z przejęciem Grupy Lotos. M.in. informowano, że węgierski MOL przejmie 417 stacji paliw sieci Grupy Lotos w Polsce, a Orlen kupi od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech, oraz 41 stacji paliw na Słowacji. Obszar logistyki paliw i asfaltu w ramach spółki Lotos Terminale kupi Unimot. Natomiast Lotos Biopaliwa kupi firma Rossi Biofuel.
Jak informował Orlen, wynegocjował, że Saudi Aramco kupi 30 proc. akcji gdańskiej rafinerii Grupy Lotos i uzgodnił długoterminowy kontrakt na dostawy od 200 tys. do 337 tys. baryłek ropy dziennie, przy czym docelowy wolumen dostaw saudyjskiego surowca powinien wynieść 20 mln ton rocznie.
RL / PAP / opr. ToMa
Fot. PAP/Rafał Guz