– Punktem wyjścia spektaklu jest napięcie między sceną a widownią, teraźniejszością i żydowskim Lublinem, którego już nie ma – powiedział Radek Stępień, reżyser spektaklu „Między światami. Dybuk. Esej sceniczny”. Premiera w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie odbędzie się w piątek (08.12).
Spektakl inspirowany jest dramatem „Dybuk” Szymona Anskiego oraz lokalnymi historiami związanymi z kulturą żydowską.
„W dramacie sam autor wskazuje na rozrzut pomiędzy dążeniem do osobistego szczęścia swoimi metodami a dążeniem do szczęścia poprzez wypełnianie nakazów religijnych, społecznych. Ten punkt wyjścia był dla nas ważny” – powiedział reżyser Radek Stępień podczas próby medialnej w środę (06.12).
Jego zdaniem ważnym elementem dramatu Anskiego i jego spektaklu jest „sytuowanie między światami”, które rozumie jako stworzenie w przedstawieniu powiązania między sceną a widownią, fikcją teatralną a światem realnym, teraźniejszością i żydowskim Lublinem, którego już nie ma. Spektakl ma kameralną formę. „Jeżeli szukamy odpowiedzi na pytanie, jak teatr ma dać odpowiedź na potrzebę sensu to formy kameralne działają z tym lepiej” – powiedział reżyser.
Przypomniał, że przygotowaniom towarzyszyły spotkania z widzami, wizyty w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN”, który archiwizuje nagrania mieszkańców miasta pamiętających żydowski Lublin. Dzięki tym spotkaniom – wyjaśnił reżyser – artyści mogli się dowiedzieć, które elementy kultury żydowskiej są jasne dla lubelskiej widowni, które trzeba wyjaśnić, a których nie należy poruszać, bo są zbyt hermetyczne. „Ktoś kto nie wie, czym jest Lublin dla kultur innych niż polska, może tutaj dużo się dowiedzieć” – stwierdził.
Aktor Maciej Grubich, który w „Między światami…” wciela się m.in. w postać Chanana zauważył, że tematem podejmowanym w spektaklu jest duchowość i zmagania z własną wrażliwością. „Postaci nie są jednolite, nie prowadzimy linearnie jednej postaci, tylko stopniowo wchodzimy w świat +Dybuka+, legend, klątw, tego co się działo z tym dramatem i stopniowo staramy się stworzyć teatr” – stwierdził.
Jak zwrócił uwagę, ważnym elementem pracy nad rolą było „zbieranie materiałów i porównywania swoich doświadczeń z doświadczeniami osób z kultury, która zniknęła, do której nie mamy dostępu”.
Za dramaturgię, scenografię i reżyserię światła w spektaklu odpowiada Konrad Hetel, za kostiumy – Aleksandra Harasimowicz, muzykę – Bartosz Dziadosz. W obsadzie znaleźli się: Michał Czyż i Michał Kaszak (Michał/Beniamin), Maciej Grubich (Maciek/Chanan/Dybuk), Kamila Janik (Lea), Edyta Ostojak (Edyta), Beata Passini (Beata/Reginka), Adam Rosa (Adam/Widzący z Lublina), Jolanta Rychłowska (Jola/Senderowa/Łacinniczka) i Magdalena Zabel (Magda/Miriam).
Premiera w piątek o godz. 19. Kolejne spektakle w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie zaplanowano 9 i 10 grudnia.
PAP / RL / opr. WM
Fot. PAP/Wojtek Jargiło