Media społecznościowe zarabiają miliardy dolarów rocznie na amerykańskiej młodzieży

pexels sanket mishra 16229746 2023 12 28 091213

Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, X oraz YouTube w 2022 r. uzyskały łącznie prawie 11 miliardów dolarów przychodów z reklam skierowanych do młodzieży – wykazali naukowcy z Harvardu. Nierzadko reklamy te narażają zdrowie psychiczne młodych odbiorców.

Na co wskazują uzyskane wyniki? 

Zdaniem badaczy z Harvard T.H. Chan School of Public Health uzyskane wyniki wskazują na pilną potrzebę wprowadzenia rządowych regulacji dotyczących platform mediów społecznościowych, szczególnie w obliczu braku samoregulacji tej branży.

– Z uwagi na obawy o zdrowie psychiczne młodych ludzi coraz więcej decydentów próbuje wprowadzić przepisy mające na celu ograniczenie w mediach społecznościowych praktyk, które mogą sprzyjać depresji, stanom lękowym czy zaburzeniom odżywiania – mówi prof. Bryn Austin, współautorka opublikowanej w „PLOS ONE” analizy. – Chociaż platformy mediów społecznościowych twierdzą, że są w stanie samodzielnie regulować swoją działalność tak, aby zmniejszyć szkody wyrządzane młodym ludziom, to jeszcze tego nie zrobiły. A nasze badanie sugeruje, że wobec olbrzymich korzyści finansowych (jakie płyną z reklam – przyp. PAP), nadal mogą zwlekać z podjęciem skutecznych kroków w celu ochotnych najmłodszych użytkowników.

Naukowcy oszacowali, ile przychodów z reklam każda z sześciu platform uzyskała od młodych użytkowników

Naukowcy wykorzystali dane z wielu różnych ankiet publicznych i badań rynku z lat 2021 i 2022, aby kompleksowo oszacować liczbę młodych (poniżej 18 r.ż) użytkowników Facebooka, Instagrama, Snapchata, TikTok, X (dawniej Twittera) i YouTube’a oraz powiązane z nimi przychody z reklam. Na podstawie zebranych danych zbudowali model symulacyjny, który oszacował, ile przychodów z reklam każda z sześciu platform uzyskała od młodych użytkowników mieszkających w Stanach Zjednoczonych w 2022 r.

W sumie platformy wygenerowały prawie 11 miliardów dolarów przychodów z reklam

Okazało się, że w badanym okresie w USA YouTube miał 49,7 mln użytkowników poniżej 18 roku życia, TikTok – 18,9 mln, Snapchat – 18 milionów, Instagram – 16,7 mln, Facebook – 9,9 mln a X – 7 milionów. Łącznie platformy te wygenerowały prawie 11 miliardów dolarów przychodów z reklam, które celowały w osoby nieletnie. 2,1 miliarda dolarów pochodziło od użytkowników w wieku 12 lat i młodszych, a 8,6 miliarda dolarów od tych w wieku 13–17 lat.

Największe przychody z reklam skierowanych do młodzieży przed 12 rokiem życia uzyskały YouTube (959,1 mln dolarów), a następnie Instagram (801,1 mln dolarów) i Facebook (137,2 mln dolarów).

Najwyższe przychody z reklam dla użytkowników w grupie wiekowej 13-17 lat uzyskały zaś Instagram (4 miliardy dolarów), TikTok (2 miliardy dolarów) i YouTube (1,2 miliarda dolarów).

Badacze obliczyli również, że w przypadku Snapchata przychody z reklam od osób poniżej 18 roku życia stanowiły aż 41 proc. ogólnych przychodów tej platformy. W przypadku TikToka było to 35 proc., YouTube’a – 27 proc., a Instagrama 16 proc.

CZYTAJ: 70 lat temu zmarł Julian Tuwim. Jak wyglądały ostatnie dni poety?

– Nasze odkrycie, że platformy mediów społecznościowych generują znaczne przychody z reklam skierowanych do młodych ludzi, uwydatnia potrzebę większej przejrzystości danych, a także interwencji w zakresie zdrowia publicznego i przepisów rządowych – podsumowuje główna autorka badania dr Amanda Raffoul.

PAP / RL / opr. AKos

Fot. pexels.com

Exit mobile version