Ponad pół tysiąca ciężarówek czeka w 15-kilometrowej kolejce na wyjazd na Ukrainę przez przejście graniczne w Dorohusku. Czas oczekiwania na odprawę wynosi cztery dni. Na przejściach w Dorohusku i Hrebennem trwa protest przewoźników.
– Protest przebiega spokojnie – informuje oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Chełmie komisarz Ewa Czyż. – W nocy nie podejmowaliśmy żadnych interwencji. Dzisiaj na godziny poranne kolejka samochodów do przejścia granicznego w Dorohusku sięga do miejscowości Olenówka. Sytuacja jest zmienna. Nocą przepuszczane były trzy pojazdy w kierunku Ukrainy. W kierunku odwrotnym praktycznie jest bez zmian – jeden samochód na godzinę. Być może będzie pięć pojazdów na godzinę, ale zobaczymy, jak sytuacja będzie rozwijała się z rana.
Kolejka do przejścia granicznego w Hrebennem rozpoczyna się w pobliżu miejscowości Łabuńki Pierwsze i ma długość około 10 kilometrów. Strefy buforowe wyznaczono na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, w Bełżcu i Lubyczy Królewskiej.
– Przed przejściem granicznym w Hrebennem na odprawę oczekuje także pół tysiąca pojazdów, a czas oczekiwania na odprawę wynosi pięć dni – mówi nadkomisarz Marzena Siemieniuk z Izby Administracji Skarbowej w Lublinie – Gdyby ta kolejka ruszyła, to potrzebowalibyśmy około 35 godzin, by ten korek rozładować. Jeżeli chodzi o ostatnią dobę, to na kierunku wywozowym z Polski, w Hrebennem odprawiono 126 pojazdów ciężarowych, natomiast w Dorohusku 130. W przypadku przejścia granicznego Kukuryki-Kozłowiczy na kierunku wywozowym z Polski na zmianie nocnej odprawiono 395 samochodów ciężarowych. Dzisiaj w kolejce jest 600 ciężarówek i to jest mniej więcej doba oczekiwania na odprawę.
W Dołhobyczowie w 3-godzinnej kolejce oczekuje 30 pojazdów, a w Zosinie w godzinnej kolejce stoi 10 ciężarówek.
CZYTAJ: Ukraiński wiceminister: Protest na granicy może doprowadzić do kryzysu energetycznego [ZDJĘCIA]
Od 6 listopada, na przejściach z Ukrainą w Dorohusku i Hrebennem trwa protest przewoźników. Polscy przewoźnicy chcą między innymi wprowadzenia zakazu rejestrowania w Polsce firm transportowych z zagranicznym kapitałem oraz rozwiązania problemów z ukraińskim system kolejki elektronicznej.
EwKa / opr. LisA
Fot. Piotr Michalski