Środowy (23.11) protest przeciwników powstania w Krakowie Strefy Czystego Transportu dowodzi nie tylko, jak dalece wizje tamtejszych władz różnią się od podejścia zmotoryzowanych do sfery mobilności, ale też wskazuje, że jako społeczeństwo nie jesteśmy gotowi na ekologiczną rewolucję w transporcie.
Wbrew pozorom nie sprowadza się ona do zastąpienia samochodów spalinowych przez „elektrowozy” i „wodorowozy” czy gremialnej przesiadki do komunikacji publicznej.
16 listopada w czeskiej Ostrawie poznaliśmy zwycięzców dorocznego konkursu Komisji Europejskiej na najbardziej innowacyjne projekty w ramach polityki spójności RegioStars. W kategorii Europa połączona zwyciężył projekt Dynaxibility4CE, przygotowany przez 13 partnerów z 7 krajów Europy Środkowej, w tym także gminę miejską Kraków. Stworzyli oni pakiet narzędzi ułatwiających wytwarzanie czystej mobilności i zmianę zachowań komunikacyjnych.
Stąd werdykt jury, któremu przewodniczył prof. Stanisław Iwan z Politechniki Morskiej w Szczecinie, z którym rozmawia Jacek Bieniaszkiewicz.
JB
Fot. Jacek Bieniaszkiewicz