Orlen testuje pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową, którą zakupił od spółki PESA Bydgoszcz. W niedzielę (17.09) pojazd ten po raz pierwszy przejechał z Gdyni na Hel.
7 miliardów na wodór
Zgodnie ze strategią, do 2030 roku koncern przeznaczy 7 miliardów 400 milionów złotych na inwestycje w technologie wodorowe oparte na odnawialnych źródłach energii i technologii przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru.
CZYTAJ: Rozrywkowo i wodorowo. Komunikacyjny piknik w centrum Lublina [ZDJĘCIA]
– Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek. Docelowo lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku.
Umowa zawarta między Orlenem a spółką PESA Bydgoszcz obejmuje 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175 kilogramów.
CZYTAJ: Lublin ma pierwszy autobus wodorowy
Orlen stawia na wodór
Orlen oraz Lotos Kolej planują docelowo wodoryzację floty lokomotyw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku oraz w innych lokalizacjach. W dalszej perspektywie koncern stawia na rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowę sieci stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych.
Oprócz tego, spółka rozwija sieć ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą.
W 2021 roku uruchomiła hub produkcji wodoru jakości automotive, z którego dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie, gdzie testowane są autobusy wodorowe różnych producentów. Kierowcy w Polsce jeszcze w tym roku będą mogli zatankować wodór do aut na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 roku.
RL / IAR / opr. ToMa
Fot. pesa.pl