piątek, 13 czerwca 2025
°c
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • Polityka Prywatności
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
SŁUCHAJ
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • Polityka Prywatności
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Polskie Radio Lublin
Strona Główna Wiadomości

Nadciąga wodorowa rewolucja

12 września 2023 / 17:22
A A
p9010374 2023 09 12 172306
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Od poniedziałku (11.09) w Warszawie działa pierwsza w Polsce ogólnodostępna stacja wodorowa do tankowania samochodów osobowych. Kiedy pojawi się taki obiekt w Lublinie, gdzie jak wiadomo jeździ już wodorowy autobus komunikacji miejskiej?

O tym w relacji naszego reportera.

Stacje do tankowania pojazdów wodorowych w Lublinie? To tylko kwestia czasu

Nadciąga wodorowa rewolucja. Jak tłumaczy dr inżynier Kamil Czelej z Wydziału Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej powstanie pierwszej stacji do tankowania samochodów osobowych w Lublinie to tylko kwestia czasu. – Zakładając, że w Warszawie już taka stacja powstała. Na Ursynowie została udostępniona komercyjnie dla tych pojazdów wodorowych, natomiast jeśli chodzi o województwo lubelskie, to przewiduje, że to się wydarzy w przeciągu 2 lat. Jest teraz duża presja, na to, żeby tworzyć infrastrukturę wodorową. Unia Europejska ma spełnić pewne wymagania dotyczące również norm emisyjnych do 2050 roku. Ten sektor wodorowy jest teraz prężnie napędzany. 

Jest droga i wymagająca

Jak skomplikowana technicznie jest taka stacja? – Taka stacja wodorowa jest większym wyzwaniem technologicznym niż zwykła stacja benzynowa czy zwykła stacja LPG, gdyż wymaga użycia bardziej skomplikowanych systemów sprężania wodoru i utrzymywania go. Jest to bardziej kosztowna technologia, gdyż wodór jest najlżejszym gazem w przyrodzie, żeby go skroplić, utrzymywać w magazynie, potrzebujemy dużych ciśnień. Te zbiorniki są znacznie grubsze i ta technologia jest znacznie bardziej wymagająca i droga. 

Użytkownicy takich aut wodorowych mają opór, strach, że jednak jest to skomplikowany proces naładowania, zatankowania takiego samochód. – Wydaje mi się, że jest opór przed tą technologią. Przed samochodami wodorowymi może być taka bariera, bo na początkowym etapie będą one bardzo drogie, po drugie nie mamy na tyle rozwiniętej infrastruktury do tankowania, że jednak będzie ciężko takiemu przeciętnemu nabywcy skusić się na zakup takiego samochodu.

CZYTAJ: W Lubelskiem ma powstać publiczna stacja tankowania wodoru

Czyli takie samochody mogą pojawić się w jakiejś flocie? Jeśli jakiś przedsiębiorca będzie chciał się pochwalić, że wdraża nowoczesne technologie? – Dokładnie tak, taki ruch wizerunkowy. Jeśli mówimy o flotach, to chociażby autobusy miejskie, gdzie rzeczywiście można mieć jedną czy dwie takie stacje na terenie miasta czy danego regionu i można ją sensownie wykorzystać.

Autobusy wodorowe to przyszłość

– I to właśnie komunikacja miejska będzie prawdziwym poligonem dla wodorowej przyszłości – mówi wykładowca Lubelskiej Akademii WSEI, specjalista od wykorzystania wodoru w transporcie publicznym, Dariusz Kasperek. – Autobusy wodorowe w Polsce. Pierwsze wdrożenia to miasto Konin. W Lublinie jest pierwszy autobus wodorowy. Zapewne jest to przyszłość, jeśli chodzi o wykorzystanie tego rodzaju napędu w pojazdach komunikacji miejskiej. Pojazdy te charakteryzują się, tym, że mają zasięga do około 450 km na jednym tankowaniu wodorów. Wodoru w pojeździe znajduje się około 33 kg. Są to zbiorniki umieszczone na dachu pojazdu. Wodorowe ogniwo paliwowe zasilane tlenem z powietrza stanowi mikro elektrownię na pokładzie tego pojazdu.

Można odnieść wrażenie, że to jest strasznie skomplikowany pojazd. – Nie, to nie jest skomplikowany pojazd. Podzespoły są dostępne, są renomowanych firm, marek. Sam pojazd nie jest najistotniejszym elementem całego systemu, ponieważ największym wyzwaniem jest dostępność wodoru, wodoru czystego posiadającego 99,9999% czystości.

Ale wyzwaniem jest produkcja czy dostarczenie tego na stacje tankowania? – Zarówno produkcje jak i dostarczenie. W transporcie publicznym jest duża chęć wykorzystania zielonego wodoru, czyli pochodzącego z elektrolizy, której w to wykorzystuje się odnawialne źródła energii. Natomiast w światowej produkcji obecnie tą technologią wytwarza się ok. 4% produkcji wodoru – to jest najdroższa technologia.

Czy takie autobus wodorowy na ulicach miasta opłaca się, czy to jest na razie taki pokaz? – Moim zdaniem obecnie jest to demonstracja możliwości, ponieważ ekonomicznie jest to również pojazd kosztowniejszy, droższy w użytkowaniu niż konwencjonalne zasilanie silnikiem diesla.

Jak szybko się zbliżamy do opłacalności? – Nie są takie dynamiczne prędkości i skoki. Próg rentowności jeśli chodzi o wykorzystanie tego rodzaju flot tzn., przekroczenie bariery około 20 autobusów, aby było opłacalne budowanie stacji tankowania wodoru dla takiej floty i również dostarczanie tego wodoru.

15 euro za kilogram wodoru

Ile kosztuje kilogram wodoru? – To około 15 euro za kilogram, a 9 kg wodoru potrzebne jest na przejechanie 100 km autobusem. Jest to obecnie drogie, ale wszyscy na to liczą, że będzie tańsze i będzie bardziej dostępne, bo wtedy ta technologia ma skokowy rozwój. 

Tymczasem na wodorowy rynek wchodzi coraz więcej firm. Szukają samorządów, które szybko przestawią się na inwestycje na odnawialne źródła energii przykładem jest gmina Żółkiewka. 

– Pojawiły się firmy, które szukały lokalizacji na wiatraki w związku z tym wspólnie z radnymi podjęliśmy decyzję o zmianie studium i planu zagospodarowania, które umożliwiło budowę farm wiatrowych – mówi wójt gminy Żółkiewka Jacek Lis. – Decyzja z perspektywy czasu była opłacalna, bo dzisiaj czerpiemy z tego podatek w postaci 2% od wartości budowli i dodatkowo podatek od nieruchomości. W naszym przypadku przy 13 elektrowniach wiatrowych jest to milion złotych rocznie. Budżet mamy około 50 milionów, ale ten milion złotych, przez kolejne 30 lat co roku będzie wpływał i to są pewne pieniądze, które będą zasilały budżety. Teraz zmieniamy plan zagospodarowania przestrzennego dla tej firmy, która wybudowała 11 elektrowni wiatrowych na 20 hektarów fotowoltaiki na wytwórnie wodoru i biogazownie. W tym momencie jesteśmy na etapie zmiany planów. Firma stawia na wodór. W przypadku nieopłacalnej produkcji, nieopłacalnej produkcji prądu, alternatywą ma być produkcja wodoru.

W tym momencie Polska jest jednym z liderów światowej produkcji wodoru.

W Lublinie zorganizowano dziś konferencję „Energia dla Lubelskiego” poświęconą między innymi najnowszym rozwiązaniom dotyczącym fotowoltaiki i energii wiatrowej i wodorowej.

TSpi / opr. AKos

Fot. archiwum RL

Tagi: wodórprodukcjaenergia
REKLAMA

Czytaj także

lubelska wyzyna wodorowa samorzad nauka i przemysl na rzecz zielonej energii fot. miasto lublin 2 2025 06 10 135208
Wiadomości

Będą produkowali wodór w Lublinie. Współpraca samorządu i politechniki

10 czerwca 2025
electric power 273644 1280 2025 05 27 151944
Lublin

UMCS: o bezpieczeństwie energetycznym na konferencji eksperckiej

27 maja 2025
pexels pok rie 33563 189524 2025 05 20 200524
Wiadomości

Zmodernizowana infrastruktura elektroenergetyczna. Podsumowanie unijnego projektu

20 maja 2025
493187307 1059002646257553 1103382823380108139 n 2025 04 28 161250
Chełm

Chełm stawia na wodór. Transport miejski z ekologicznym napędem [ZDJĘCIA]

28 kwietnia 2025
electricity 4666566 1280 2025 04 05 074128
Wiadomości

Naukowcy zapobiegną poważnym awariom. Politechnika otworzy LabTech

5 kwietnia 2025
maxresdefault 2025 03 31 171820
Wiadomości

Minister Pełczyńska-Nałęcz: Bezpieczeństwo energetyczne na wszystkich poziomach jest kluczowe

31 marca 2025
pm pge bgk 310325 029 2025 03 31 170211
Wiadomości

Rozbudowa i modernizacja sieci energetycznych. Rekordowe umowy podpisane [ZDJĘCIA]

31 marca 2025
gudowski1 2025 03 13 192833
Wiadomości

Ekspert: Atomu nie należy się bać, tylko obchodzić się z nim z szacunkiem

13 marca 2025
Następna wiadomość
img 2480 2023 09 12 174440

Placencja już po remoncie. Skorzystają na tym mieszkańcy [ZDJĘCIA]

antena

    81 743 73 83
    informacje@radiolublin.pl



ciekawostki

505371678 1175579131281018 1392212936240293488 n 2025 06 13 175023

„Prezentuje się pięknie”. Zabytkowy parowóz przeszedł renowację [ZDJĘCIA]

13 czerwca 2025
d1864180 ed08 499b a48f bcce1a72a680 2025 06 12 193613

Szczątki mamuta odkryte na budowie drogi ekspresowej

12 czerwca 2025
img 20250525 wa0008 2025 06 12 170448

„Zaskakująca informacja”. Żubr wrócił w te okolice po kilkuset latach [ZDJĘCIA]

12 czerwca 2025
502587285 1030529632517951 6029014748572190478 n 2025 06 04 100042

Gatunek uznany za wymarły powrócił. Czarne pszczoły namierzone na Roztoczu

4 czerwca 2025

o tym się mówiło

Nocne burze w regionie. Synoptycy ostrzegają

Jarmark jak za dawnych lat. Targowanie się o konie w lubelskim skansenie [ZDJĘCIA]

01.05.2025 Z opolskiej estrady… Bronisława Baranowska

III liga. Trwa trzydziesta trzecia kolejek rozgrywek

Burze nadciągnęły nad region. Synoptycy ostrzegają [DETEKTOR WYŁADOWAŃ, RADAR OPADÓW, AKTUALIZACJA]

Hanna Krall Honorową Obywatelką Miasta Lublin

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PARTONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA LUBLIN
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • ZWIEDZANIE RADIA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj