Bieżące rachunki i opłaty będą dużym jesiennym wyzwaniem dla portfeli 61 proc. kobiet w porównaniu do 49 proc. ankietowanych mężczyzn – wynika z badania „Polaków Portfel Własny: edukacja przyszłości”.
Jak wynika z badania „Polaków Portfel Własny: edukacja przyszłości”, bieżące rachunki i opłaty będą dużym jesiennym wyzwaniem dla portfeli 61 proc. kobiet w porównaniu do 49 proc. ankietowanych mężczyzn. Takie wydatki jako spore obciążenie dla budżetu na nową porę roku często wskazywały osoby powyżej 60. roku życia (65 proc.) i mieszkańcy wsi (62 proc.).
CZYTAJ TAKŻE: Naukowcy odkryli neurony, które odpowiadają za przewlekły stres
Na drugim miejscu wśród największych jesiennych wyzwań wśród ogółu Polaków znalazły się codzienne wydatki np. kupowanie produktów spożywczych czy środków czystości (44 proc.). Taką odpowiedź wskazywali seniorzy powyżej 60. roku życia (56 proc.), ale także najmłodsi dorośli w wieku 18-29 lat (46 proc.), zarabiający do 1999 zł netto (66 proc.) oraz mieszkańcy metropolii jak Warszawa czy Kraków (50 proc.).
Trzecie miejsce wśród wszystkich respondentów zajął remont domu lub mieszkania (18 proc.). Taką odpowiedź najczęściej wybierali 30-39-latkowie (24 proc.) oraz osoby z dochodem od 7000 zł na rękę w górę (26 proc.).
„Co dziesiąty respondent wskazuje, że dużym wyzwaniem będzie wyposażenie mieszkania np. zakup mebli czy sprzętu RTV i AGD (10 proc.). Dla 8 proc. ankietowanych obciążeniem dla portfela jesienią będzie też zakup ubrań i obuwia na kolejną porę roku” – powiedziała, cytowana w wynikach badania, Agata Krawczyk z Santander Consumer Banku, na zlecenie którego je przeprowadzono.
W badaniu zapytano respondentów również o to, przy jakim jesiennym wyzwaniu rozważaliby skorzystanie z kredytu gotówkowego, ratalnego lub użycia karty kredytowej. 16 proc. Polaków byłoby gotowych wesprzeć się w ten sposób przy zakupie mieszkania lub domu, a 13 proc. przy ich remoncie. Na dalszych miejscach znalazły się takie wydatki jak zakup samochodu (10 proc.) czy wyposażenie mieszkania np. w meble czy sprzęt RTV/AGD (8 proc.).
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2023 r. W badaniu uczestniczyło 1004 dorosłych Polaków.
CZYTAJ TAKŻE: Kradzież samochodów. Teraz złodzieje działają w kilka sekund i na zamówienie
PAP / RL / opr. KS
Fot. Karolina Grabowska,pexels.com